en fjäder av en höna.....eller
Nästan direkt jag skrev mitt inlägg om de samiska namen ångrade jag mig eftersom jag då kom på att det kommer att bli många inlägg som till slut kommer att handla om de riktigt STORA frågorna... Sverige, EU minoriteter, vem var här först osv.....
Vi kan väl tror jag, alla vara överens om att rent praktiskt så är det inte bra, kartorna är inte "användarvänliga" vill jag påstå....Stavningen och uttalen är inte de lättaste att förstå och föra vidare när det behovet uppstår.. Det VET jag av erfarenhet........gissar inte!!
Meningen med mitt inlägg var att påpeka vikten av att man lämnar GPS positionen när man kan.
Om det blir några 100 meter fel spelar mindre roll, bara t.ex fjällräddningen, eller amb hkp åteminstone vet i vilket område de skall leta.....
Tyvärr är det även i fjällen vanligt med samma namn på många platser, eftersom namnet oftast betyder någonting som beskriver platsen, t.ex. "klippa mitt i dalen"....... men vilken dal???
jag har i receptionen på jobbet (polisstn) samtalat med vandrare som stolt visar upp att de har GPS med sig, en GPS de hyrt.... När jag frågat visar de stolt upp att de kan ta fram sin position i siffror medhjälp av apparaten, men de kan inte flytta över siffrorna till kartan och blir MYCKET imponerade när jag visat hur det hänger ihop....karta, kordinater och apparaten...
Ha de!