Nej, erkänna sig som erövrare vill man förstås inte, det vill inte inte kineserna i Tibet heller. Att inte riktigt vilja erkänna att minoriteten existerar, att det bara är en variant av det egna folket ("en kulturdifferentiering i olika delar av landet") är inte heller ovanligt. T.ex. så kallas kurder för "bergsturkar" i Turkiet.
Du kan väl inte på fullt allvar jämföra det med situationen i Tibet? Det är ju fantastiskt ogenomtänkt och insiktslöst och närmast ett hån mot tibetanernas situation i dag!
Vad jag menar är att det har funnits folk i norrland sen förhistorien, såväl samer som icke-samer. Icke-samer har assimilierats i samekultur och samer har assimilerats i icke-samisk kultur. Kulturer är inte homogena skapelser som ser ut på ett och samma sätt under hela historien utan genomgår förändring genom såväl inre processer som yttre påverkan. Folk har alltid rört på sig och kulturer har alltid interagerat och genomgått förändringar. Att kulturer genomgår förändring är snarast ett naturtillstånd och vi vet helt enkelt väldigt lite om kulturella interaktioner under förhistorisk tid och jag vänder mig väldigt mycket mot en syn på den samiska kulturen som en homogen etniskt välavgränsad kultur som "alltid" existerat på samma sätt utan konkurrens i norrland. Skriftliga källor och arkeologiskt material talar snarare för flera olika kulturer under förhistorisk tid med såväl fångstsamhällen (möjligen någon form av protosamisk kultur), men även jordbrukande samhällen längs kustlinjen och östliga influenser från finland/tornedalen. Några av Sveriges tidigaste järnfynd kommer t ex från Överkalix kommun och tyder på östlig invandring. Så de århundraden du talar om handlar snarare om årtusenden. Att sedan den svenska statsbildningen under medeltiden alltmer breder ut sina tentaklar och etablerar centralstyren är ju till viss del en annan fråga och i denna process har det ju självklart begåtts övergrepp.
När det gäller arkeologiskt material från förhistorisk tid är det f ö väldigt svårt, för att inte tala om nästan omöjligt att påvisa etnologiska markörer. Vad man vet är att samer någon gång under tidens gång börjat betrakta sig som samer, men i det arkeologiska källmaterialet kan man bara påvisa det som faktiskt är uppenbart på samma sätt som man inte kan betrakta en boplats från gropkeramisk eller trattbägarkultur som "svensk".
Så att hålla på tävla om vilken kultur som är mest "ur" blir väldigt konstigt. Helt klart är att samekulturen utvecklats och existerat på nordkalotten under lång tid, men det har samtidigt även funnits andra kulturer som har interagerat med varandra. Jag härstammar själv från tornedalen och "vi" har nu ett minoritetsklassat språk, meänkielin, men jag har även samer i släkten men även andra influenser. Verkligheten är helt enkel inte så svart/vit som vissa vill försöka påskina att den är genom nån form av ogenomtänkt kolonialismretorik.
När det gäller kartnamn så tycker jag visst att man kan använda samisk ortografi, men jag tycker att stavningen ska transkriberas.