Nya kartor, en varning

Nej, erkänna sig som erövrare vill man förstås inte, det vill inte inte kineserna i Tibet heller. Att inte riktigt vilja erkänna att minoriteten existerar, att det bara är en variant av det egna folket ("en kulturdifferentiering i olika delar av landet") är inte heller ovanligt. T.ex. så kallas kurder för "bergsturkar" i Turkiet.

Du kan väl inte på fullt allvar jämföra det med situationen i Tibet? Det är ju fantastiskt ogenomtänkt och insiktslöst och närmast ett hån mot tibetanernas situation i dag!

Vad jag menar är att det har funnits folk i norrland sen förhistorien, såväl samer som icke-samer. Icke-samer har assimilierats i samekultur och samer har assimilerats i icke-samisk kultur. Kulturer är inte homogena skapelser som ser ut på ett och samma sätt under hela historien utan genomgår förändring genom såväl inre processer som yttre påverkan. Folk har alltid rört på sig och kulturer har alltid interagerat och genomgått förändringar. Att kulturer genomgår förändring är snarast ett naturtillstånd och vi vet helt enkelt väldigt lite om kulturella interaktioner under förhistorisk tid och jag vänder mig väldigt mycket mot en syn på den samiska kulturen som en homogen etniskt välavgränsad kultur som "alltid" existerat på samma sätt utan konkurrens i norrland. Skriftliga källor och arkeologiskt material talar snarare för flera olika kulturer under förhistorisk tid med såväl fångstsamhällen (möjligen någon form av protosamisk kultur), men även jordbrukande samhällen längs kustlinjen och östliga influenser från finland/tornedalen. Några av Sveriges tidigaste järnfynd kommer t ex från Överkalix kommun och tyder på östlig invandring. Så de århundraden du talar om handlar snarare om årtusenden. Att sedan den svenska statsbildningen under medeltiden alltmer breder ut sina tentaklar och etablerar centralstyren är ju till viss del en annan fråga och i denna process har det ju självklart begåtts övergrepp.

När det gäller arkeologiskt material från förhistorisk tid är det f ö väldigt svårt, för att inte tala om nästan omöjligt att påvisa etnologiska markörer. Vad man vet är att samer någon gång under tidens gång börjat betrakta sig som samer, men i det arkeologiska källmaterialet kan man bara påvisa det som faktiskt är uppenbart på samma sätt som man inte kan betrakta en boplats från gropkeramisk eller trattbägarkultur som "svensk".

Så att hålla på tävla om vilken kultur som är mest "ur" blir väldigt konstigt. Helt klart är att samekulturen utvecklats och existerat på nordkalotten under lång tid, men det har samtidigt även funnits andra kulturer som har interagerat med varandra. Jag härstammar själv från tornedalen och "vi" har nu ett minoritetsklassat språk, meänkielin, men jag har även samer i släkten men även andra influenser. Verkligheten är helt enkel inte så svart/vit som vissa vill försöka påskina att den är genom nån form av ogenomtänkt kolonialismretorik.

När det gäller kartnamn så tycker jag visst att man kan använda samisk ortografi, men jag tycker att stavningen ska transkriberas.

Nu jämförde jag inte situationen i Lappland med situationen i Tibet. Vi dödar inte samer och utplånadet av deras religion har vi ju redan klarat av. Likheten består i att kineserna betraktar Tibet som en del av Kina på samma sätt som vi betraktar Lappland som en del av Sverige och de betraktar inflyttningen av kineser till Tibet och exploateringen som att de utvecklar landet på samma sätt som den svenska staten har betraktat och betraktar exploateringen av Lappland. Av någon anledning är det tydligen fel i Tibet men rätt i Lappland.

Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du sett jag inte alls påstår att det "alltid" har funnits en samisk kultur i norr. Det jag skrev var att det i historisk tid har funnits en svensk kultur med tyngdpunkt i söder och en samisk med tyngdpunkt i norr, att kulturerna har haft kontakt (vilket säkerligen också har medfört giften mellan kulturerna) och att den svenska har expanderat på bekostnad av den samiska. På nordkalotten finns fler kulturer, men eftersom det var förhållandet mellan svenskar och samer som diskuterades, så begränsar jag mig till det.

Hur svenska staten har agerat mot samerna de senaste sexhundra åren finns beskrivet i boken "Så länge vi har marker" (ISBN 91-518-3453-7) skriven av den svenske historikern Lennart Lundmark, vars doktorsavhandling handlar om samerna och staten under 1500- och 1600-talen.

Utmärkta synpunkter från Dave1, GustavOh, Almgren, Jokkmokk, Tassemark, Niklaz, ThureB samt Martin Fjäderlätt med hans ironi. Dock alltsammans förgäves för det är påvarna på lantmäteriet som bestämmer över oss.

PS. Hoppas jag inte glömt någon? ;)

Nu jämförde jag inte situationen i Lappland med situationen i Tibet. Vi dödar inte samer och utplånadet av deras religion har vi ju redan klarat av. Likheten består i att kineserna betraktar Tibet som en del av Kina på samma sätt som vi betraktar Lappland som en del av Sverige och de betraktar inflyttningen av kineser till Tibet och exploateringen som att de utvecklar landet på samma sätt som den svenska staten har betraktat och betraktar exploateringen av Lappland. Av någon anledning är det tydligen fel i Tibet men rätt i Lappland.

Om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du sett jag inte alls påstår att det "alltid" har funnits en samisk kultur i norr. Det jag skrev var att det i historisk tid har funnits en svensk kultur med tyngdpunkt i söder och en samisk med tyngdpunkt i norr, att kulturerna har haft kontakt (vilket säkerligen också har medfört giften mellan kulturerna) och att den svenska har expanderat på bekostnad av den samiska. På nordkalotten finns fler kulturer, men eftersom det var förhållandet mellan svenskar och samer som diskuterades, så begränsar jag mig till det.

Hur svenska staten har agerat mot samerna de senaste sexhundra åren finns beskrivet i boken "Så länge vi har marker" (ISBN 91-518-3453-7) skriven av den svenske historikern Lennart Lundmark, vars doktorsavhandling handlar om samerna och staten under 1500- och 1600-talen.

Jo, jag har bläddrat igenom hans avhandling och är väl medveten om hur den svenska staten behandlat samerna.

Det jag vände mig mot var föreställningen att icke-samer är att betraktas som "erövrare" eftersom det berör mig personligen. För att exemplifiera hur märkligt det kan bli så beakta dessa två exempel:

1. Min farfars farfars far var same och bedrev traditionell renskötsel. Han fick två söner, varav den ena fortsatte som samisk kulturbärare medan den andre flyttade tio mil och gifte sig med en finska och fick barn och de började odla mark. Deras barn uppfostrades till jordbrukare och avståndet till den samiska kulturen växte. Barnen i nästa led flyttade till Luleå för att gå skola, träffade någon från västerbotten, gifte sig och fick barn. Efter ett par generationer kom jag till och uppfostrades utan något samiskt kulturgods och betraktar mig inte som same. I släkten finns samer, finnar, ångermanlänningar m.fl. men vi betraktar oss inte i dag som samer och av vissa som "erövrare". (exemplet är fiktivt men snarlikt min egen släkts historia i stora drag)

2. Tysken Gunther är på fjällvandring och träffar en samisk tjej, blir förälskad och flyttar till Jokkmokk. Deras barn växer upp i en samisk kultursfär, lär sig samiska och får så småningom rösta i sametinget och de betraktas därför inte som "erövrare".

Så här ser det ut i "verkligheten". Det handlar inte om en hoper med sydsvenskar som med vapen i hand erövrat Norrbotten utan om en assimilering och deassimilering av kulturgods mellan generationer och inom släkter. Därför blir det så väldigt vanskligt att politisera och värdesätta etnicitet och kulturskap och använda termer av kolonialism och erövring.

Att beröva ett folk dess språk anses normalt fult. Med vad rätt berövar påvarna på lantmäteriet svenskarna deras språk? Vad är Bårrdefjällen för någonting? De har hetat Pårtefjällen i minst ett par hundra år och är välkända under det namnet.

PS. Bårddefjällen ska det visst heta. Man blir så trött.

Senast ändrad:
Sverige har skrivit under FN-konventionen för minoritetsspråk. Lantmäteriet har med anledning av detta beslutat att samisk ortografi ska användas i områden där geografiska objekt har samiska namn. Jag tycker det är bra.

/torbjörn
Jag instämmer helt med dave1 mfl. Tycker också när det gäller kartnamn att man kan använda samisk ortografi men att stavningen ska transkriberas.

Istället för att rigit hänvisa till FN -konventionen för minoritetsspråk kunde Lantmäteriet fundera lite över dels vad fjällkartan är till för, dels vilka som efterfrågar och använder den.

Raskesven

Till Dave1: Mitt uttryck "erövring" (som förstås är en aning överdirvet, men inte helt utan fog) syftade inte på enskilda människor som flyttar. Det avsåg den svenska statens handlande mot samerna genom historien. Det var ju den svenska statens underskrivande av urfolkskonventionen och ändring av ortnamn som var upphovet till diskussionen. I någon mån riktade uttrycket sig också mot sydsvenskar som anser sig ha rätt att sitta här nere och bestämma hur det ska gå till i "våra" fjäll, men inte mot folk i norr som lever i fredlig samexistens med samerna.

Jag läser provokationerna... jag blir också trött...

/torbjörn

Ja provokationerna är bara tröttsamma och onödiga. Dessutom har ju hela den här tråden blivit våldsamt OT.

Att staten sverige inte alltid behandlat den samiska minoriteten på det sätt som dagens konventioner kräver är definitivt sant.

Att statens hantering idag är en olycklig mix av skuldmedveten välvilja, byråkratisk konventionsuppfyllelse och de vanliga värdsliga hänsynen till tillväxt, marknad och det politiskt möjliga är också sant.

Dessutom luddas allting till av att det inte finns någon egentlig samsyn om vad det egentligen innebär att "vara same". Altför ofta sätts det exempelvis likhetstecken mellan samer och rennäring.

Men allt detta har ju ingenting med trådens egentliga ämne att göra, som rör problemen att kommunicera sin postition till räddningstjänsten, utifrån de fjällkartor som vi har.

Ett exempel från lantmäteriets verksamhet.

Toppen 1938 i mårmamassivet har i litteratur och guideböcker alltid hetat Mårmatjåkko. Men i lantmäteriets sentida kartor är den namnlös. I nya kartor finns namnet Moarhmmáčohkka utskrivet bredvid en tidigare namnlös och inte särskilt framträdande topp 1726 som ligger nästan 5 km längre norrut. Blev någon klokare av det?

Jag jobbar i första hand med IT inom Lantmäteriet, och kan därför inte alla detaljer kring hanteringen av ortnamn.

Mitt förslag till en mer konstruktiv hantering av synpunkter på namnsättning är att i stället kontakta ortnamnssektionen vid Lantmäteriet. Ring eller skicka mejl. Kontaktinformation finns på Lantmäteriets hemsida.

/torbjörn

...annars kan man ju njuta av de vackra fjällen och strunta i vad de heter, utöver att över kvällskonjaken sitta och fundera över hur i hela fridens namn de ska uttalas. Eller hitta på egna namn. Och så kan man ju använda GPS-koordinaterna när man ska ha hjälp, och det höll vi på att lära oss hur det skulla kunna skötas innan tråden spårade ur helt. Det öppnades ju till och med en annan tråd för urspårningen.

Jag tyckte inledningen var intressant och informativ, askass på GPS som jag är. Sist när jag skulle geocacha med barnen hamnade vi en kilometer bredvid målet för att jag hade tolkat GPS:ens inställningar fel. Hade rätt koordinatsystem med fel sätt att uttrycka det (decimaler och bågsekunder och allt vad det nu kan vara)...

Förresten, om man nu ska kalla på hjälp har man väl i alla fall ingen täckning med mobilen, och om man har de så vet de i så fall ungefär var man befinner sig ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg