Något förenklat:

Koldioxiden släpper igenom den "kortvågiga" strålningen från solen men reflekterar den mer långvågiga strålningen från jorden som uppkommer då solens strålning reflekteras mot marken.

...Och detta brukar kallas växthuseffekten. Fick man inte lära sig detta på högstadiet? Om man inte har begripit det är det konstigt att man ens ger sig in i diskussionen.
 
...Och detta brukar kallas växthuseffekten. Fick man inte lära sig detta på högstadiet? Om man inte har begripit det är det konstigt att man ens ger sig in i diskussionen.

NU vet jag iofs vad växthuseffekten är (lika bra att säga det innan man får debattförbud av de som tydligen vet bäst). men jag är inte helt säker på att den lärdes ut på högstadiet på 80-talet. Själva principen gick man nog igenom i fallet Venus, men om man omsatte detta till klimathot för jorden tror jag inte (kan det kanske bero på att dagens debatt inte fanns?)
 
NU vet jag iofs vad växthuseffekten är (lika bra att säga det innan man får debattförbud av de som tydligen vet bäst). men jag är inte helt säker på att den lärdes ut på högstadiet på 80-talet. Själva principen gick man nog igenom i fallet Venus, men om man omsatte detta till klimathot för jorden tror jag inte (kan det kanske bero på att dagens debatt inte fanns?)

Har det inte alltid varit såhär?? Visste ni verkligen ingenting?? Man kan ju googla så finns det hur mycket information som helst, ju! Varför googlade ni inte?

Minns en gång en "debatt" när tillgänglighet för rörelsehindrade (rullstolsburna) var på löpen, det var en 'aktivist' som kom med det giftiga, syrliga och imbecilla inlägget att "de skulle ha tänkt på att sätta in automatiska dörröppnare och hissar redan när de byggde husen så hade det inte kostat så mycket!".
Ang. nåt hus som uppfördes nån gång under 1700-talet. :)


peter
PS:Tekniken fanns inte då, på 1700-talet.DS
 
Senast ändrad:
Precis, liksom Al Gore. Men han sabbar mer än jag med allt sitt flygande.

Säker på det?
Han kanske jobbar för fullt med att lösa problemet. Enligt vissa så sprider han ut dimridåer och enligt andra så skapar hans flygande global fördunkling. Båda fenomenen motverkar växthuseffekten.
Jag lärde mig allt om växthuseffekten på högstadiet. Det var på biologin, vi fick lära oss varför det var bra att odla i växthus.
 
NU vet jag iofs vad växthuseffekten är (lika bra att säga det innan man får debattförbud av de som tydligen vet bäst). men jag är inte helt säker på att den lärdes ut på högstadiet på 80-talet. Själva principen gick man nog igenom i fallet Venus, men om man omsatte detta till klimathot för jorden tror jag inte (kan det kanske bero på att dagens debatt inte fanns?)

Nu är du visserligen lite äldre än mig, men principen om växthus har man ju haft vetenskapliga belägg för sedan tidigt 1800-tal. Iofs så gick jag i högstadiet när ozonhysterin precis hade lagts sig så det kanske föll sig mer naturligt att prata om det under fysiken/biologin då, vad vet jag.

Nu har jag iaf tillräckligt mkt högskolepoäng i fysik, meteorologi och fysisk oceanografi för att inte orka lägga mig i den här urspårade dagisdebatten. Det fanns en rolig sketch i tv-programmet pentagon för några år sen, med en massa människor som skulle diskutera historia men inte kan något om ämnet. Den här debatten ger en rejäl deja-vu.

Hade en av förnekarna som handledare. Vissa poänger finns. Men att säga att frågan är öppen är bara korkat.

Ahh, hittade nästan rätt klipp: http://www.youtube.com/watch?v=uKSKSET8-5I
 
Kan man reklamera en utbildning?
Hintar man att man tack vare sin utbildning är den som sitter på sanningen i klimathärvan så bevisar man ju att man man kan genomgå en utbildning utan att ha lärt sig något. Och då är det rimligt att få pengarna tillbaka. Fast i Sverige borde man iofs själv bli återbetalningsskyldig....
 
Kan man reklamera en utbildning?
Hintar man att man tack vare sin utbildning är den som sitter på sanningen i klimathärvan så bevisar man ju att man man kan genomgå en utbildning utan att ha lärt sig något. Och då är det rimligt att få pengarna tillbaka. Fast i Sverige borde man iofs själv bli återbetalningsskyldig....


Jösses peaceful. Du är ju en mästare på svamel och personangrepp. Ingen här har väl sagt att han sitter inne med sanningen ... utom möjligtvis du.
Många med mig tror att vi påverkat miljön och klimatet. Vi tror och vill också göra nåt åt det.
Men vi långt ifrån säkra så vi vågar inte chansa att fortsätta förstöra. En dag kanske det inte går att vända.
Är det en helt normal naturlig klimatförändring, fint då blir vi stekta hur som helt det spelar ingen roll vad vi gör. Där är du.

Vi tror att det är vårat fel, vi människor du och jag, alla! Så vi försöker ta vårat ansvar. Kanske händer det att några av oss tror att vi kanske kan påverka andra att ta han om miljön och naturen.

Jag säger att det är svårt ungefär som att få ett skinnhuvud att tycka om invandring. det handlar om ens värderingar och attityd. Och man ändrar sig när man själv vill det inte ut av tryck och tvång ute från.

God jul på dig peaceful och alla andra.

Ps jämför inte dig med ett skinnhuvud utan vill bara ha ett exempel angående värderingar ds
 
Jepp, Peaceful, nu får du ge dig.

Det är förvisso möjligt att människan inget har med den otvetydiga höjning av jordens medelklimat som nu pågår att göra. (You gotta love tysk ordföljd). Vetenskap har ju den egenheten att den alltid innehåller en viss osäkerhet, eftersom saker bara kan motbevisas, aldrig bevisas. Karl Popper klurade en massa kring det här. Intressant läsning. Wikipedia kan ju vara ett ställe att börja, knappast att låta sig nöja med.

Vetenskapligt råder knappast någon tvekan om vad som gäller. De beräkningar som har gjorts har visat sig stämma väldigt väldigt väl med vad som sedan skett i verkligheten. Vilket väl är grundkravet på en lyckad vetenskaplig teori.

Skeptikerna har inte lyckats presentera en bättre egen teori, inte heller vederlägga växthusteorin.

Så det så.
 
Klimatnoja ?

Vet någon vem som äger sanningen om klimatförändringarna som påstås av de lärda komma från människans nutida aktiviteter ?

Om ingen vet, hur ska man tro då ?
Jag personligen tror att mänskligheten är en del av naturen som anpassar sig efter vad som händer, "nya forskningsrön" kommar att förfölja oss långt tid, av politiska skäl,av egenintresse, av ekonomiska skäl inte minst, kanske största skälet ?
Det är bara för oss dödliga att lalla med alla nya påhitt o betala avgifter, och tro att allt löser sig som vanligt.
Lustigt att det inte kommer "nya forskningsrön" om hur vi ska få slut på annat elende i världen, men det är väl ingen ekonomi i det...
Ändå dödar krig o svält folk just nu, men det är vi inte villiga att ta på oss med "långsiktiga mål" kopplade med avgifter o andra pålagor...
 
Senast ändrad:
Nu är det så Peter att just krig handlar väldigt mycket om ekonomi, för många är det extremt lönsamt att några krigar. Eller så krigar man om ekonomiska resurser. Islut änden finns det alltid en vinnare.

Se till att inga vinnare kom och att det vart olönsamt att kriga för alla. Då skulle världen se lite bättre ut.

Angående klimatfrågan så är väl de som förespråkar en naturlig orsak till klimatändringarna mer orolig för ekonomin än för miljön. De finns de som påstår att dagens kris prg klimathysterin...
Skulle det vara så att hela vår ekonomi är uppbyggd på att skita ner så mycket som möjligt bara vi tjänar pengar tycker jag att det är dax att tänka om
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg