Du får förklara för en enkel gammal man på landet

och samtidigt smälter isarna...

Ja det gör dem faktiskt även fast medeltemperaturen på vissa ställen i arktis faktiskt är lägre och det är just det som är det stora politiska problemet.

Klimatförändringar är väldigt komplext och det finns inget enkelt bra svar och man måste mer eller mindre ha en doktorsgrad i geofysik för att ha en chans att kunna bilda sig en egen uppfattning utan en massa politiskt bias.

Därmed blir gemene man lätt offer för div lobbyister. Det är väldigt enkelt att exempelvis peka på medeltemperaturen och förkasta hela klimatfrågan som ett påhitt, dock erbjuder dessa källor väldigt sällan en förklaring till andra förändringar som också är påtagligt mätbara.

Hur kan en faktiskt tempartursäkning över tiden bli ett stort politiskt problem. Har politikerna målat in sig i ett hörn eller vad? Jag väntar med bävan....
//J
 
Samhällets åtgärder

Det är inte nödvändigt med ett klart signifikant samband mellan antropogena utsläpp och temp. höjning eftersom katastrofriksen i samband med stora klimatförändringar är hög.
Säg att det finns en 50 % chans att allt snack om temp höjning är båg (högt räknat om man ser till forskarvärlden), men om det sker så kommer effekterna bli katastrofala. Skall man då inte vidta återgärder? Att vänta på "säker" forskning är som att spela rysk roulett och empiriskt testa om det fanns en kula i magasinet.
 
Sorgligt att det finns folk på forum för naturintresserade som tror på borgarvärldens propaganda att världens miljöproblem kan lösas med tillväxt och maknadskrafter och inte inser vilket hot dessa utgörär då dagens mentalitet inte skulle "spendera" sin tillväxt på räddande åtgärder. Studerar man argumenten för att tilväxt är räddningen, t ex Kuznetz teorier, upptäcker man att dessa är rent humbug och snedvridning av fakta (googla...).

Sen finns det ju dem som tror att teknisk utveckling kan lösa klimatproblemen. Min fråga till dessa är: Vilken teknik då? Eller skall vi hoppas att någon kommer på något om 20 år?
Fusion???

Lösningen är en omställning av livsstil och inställning och denna sker inte i rätt riktning med fria marknadskrafter.
 
Instämmer helt, särskilt om man lägger till "eller demokratiska samhällssystem".

Till sist en glad nyhet för alla miljövänner. ;)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=865367

Var är den glada nyheten?? att vi blivit 9 ,2 miljoner eller att Sundin gått till Vancouver....

mellpat du kan ju inte länka till dagens nyhetsrubriker för då blir ju din länk rätt fort inaktuell.
Utan försök i framtiden att länka till själva sidan där artikeln finns i sin helhet.
Om du dubbel klickar med musen på artikeln bland de andra rubrikerna, så får du upp en ny sida med mera text om än förra sidan.

Lycka till

ps inget skämmas över min pappa är helt hopplös han med ds


:)
 
De senaste hundra åren är frekvensen och storleken på vattentillgång och flöden ganska stabila. Ingen tydlig ökning kan konstateras,
Tittar man på snötillgången runt jul för de senaste hundra åren så kan man inte se några uppseendeväckande förändringar, det verkar vara lika vita/gröna jular nu som då.
Och 2008 verkar bli det fjärde varmaste året sedan 1990. Bland annat just 1990 var ett varmare år.
Så inte heller nu presenteras information som är anledning till klimatalarmistisk panik.

Förövrig har jag nog inte haft en vit jul sedan jag blev myndig...
 
De senaste hundra åren är frekvensen och storleken på vattentillgång och flöden ganska stabila. Ingen tydlig ökning kan konstateras,
Tittar man på snötillgången runt jul för de senaste hundra åren så kan man inte se några uppseendeväckande förändringar, det verkar vara lika vita/gröna jular nu som då.
Och 2008 verkar bli det fjärde varmaste året sedan 1990. Bland annat just 1990 var ett varmare år.
Så inte heller nu presenteras information som är anledning till klimatalarmistisk panik.

Förövrig har jag nog inte haft en vit jul sedan jag blev myndig...

Nu gäller ju de länkarna endast sverige, som får anses vara en relativt liten del av jordklotet.

Man kanske också ska gratulera till den första posten i den här tråden där du inte länkar till en halvanonym blogg eller försöker göra nyliberal propaganda. För övrigt har du inte bemött raskesvens svar på hurvida klimatalarmismen orsakade den s.k. finanskrisen.
 
Och 2008 verkar bli det fjärde varmaste året sedan 1990. Bland annat just 1990 var ett varmare år.
Så inte heller nu presenteras information som är anledning till klimatalarmistisk panik.

Förövrig har jag nog inte haft en vit jul sedan jag blev myndig...

Nå, utöver det självklara och redan påpekade faktum att siffror för Sverige säger väldigt lite om det som kallas global uppvärmning, så gäller för fenomenet att det är den genomsnittliga temperaturen över tid som ökar. Ett enskilt år kan alltså mycket väl vara kallt. Det betyder inte ett skvatt.
 
Om den genomsnittliga globala temperaturen inte ökar stadigt från år till år är det väl antingen fel på mätningarna eller på teorin. Eller så är båda fel.

Eller så är det så att vår kunskap är tillräckligt bra för att kunna förklara den övergripande förändringen, men inte de lokala avvikelserna.
 
Eller så är det så att vår kunskap är tillräckligt bra för att kunna förklara den övergripande förändringen, men inte de lokala avvikelserna.

Lokala avvikelser är en komponent i global genomsnittstemperatur.

Kan förresten någon kunnig förklara för mig varför ökad koldioxidhalt i atmosfären leder till ökad genomsnittstemperatur vid jordytan? För den ökade koldioxidhalten borde väl medföra att mindre mängd strålningsenergi från solen når ned till jordytan.
 
Den globala medeltemperaturen kan variera ändå eftersom det inte är endast en ökad koldioxidnivå som styr temperaturen.


Lokala avvikelser är en komponent i global genomsnittstemperatur.

Kan förresten någon kunnig förklara för mig varför ökad koldioxidhalt i atmosfären leder till ökad genomsnittstemperatur vid jordytan? För den ökade koldioxidhalten borde väl medföra att mindre mängd strålningsenergi från solen når ned till jordytan.

Något förenklat:

Koldioxiden släpper igenom den "kortvågiga" strålningen från solen men reflekterar den mer långvågiga strålningen från jorden som uppkommer då solens strålning reflekteras mot marken.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg