Du menar att "nöden är uppfinnigarnas moder" och att vi kommer att avvekla oljeberoendet när det inte finns några alternativ? Du har nog rätt i att det är så det funkar och alltid har funkat men jag kan inte hålla med om att det är ett bra sätt om man vill minska mänskligt lidande, vilket var ett av dina argument för att låta bli. Snarare så är det så att man för en gångs skull har möjlighet att se krisen strax innan den kommer och kan anpassa sig i tid.
Det kunde väl vara intressant som omväxling?
Var "naturens anpasslighet" passar in förstår jag inte och du får gärna utveckla det om du gör det med mer en enstaka, nedsättande ord.
Jag tycker din stenåldersjämförelse haltar eftersom man inte började använda metaller för att sten var på väg att ta slut utan för att man hittade ett bättre alternativ.
Tänk om stenåldersmännen hade lyssnat på de som hävdade att sten var ett fullgott material som fanns i överflöd och att det därför var helt onödigt att pröva något annat.
Då hade vi nog haft brist på sten idag...
Nej, jag menar inte att nöden driver fram uppfinningar. Ekonomin gör det. Alltså handlar det inte om att möta en kris och en massa besvärligheter. Det försöks hela tiden komma på nya och bättre saker som möter behov och önskemål. Det behövs alltså ingen omväxling.
Resursers ändlighet är en sanning med modifikation. Naturen återhämtar sig ofta. Och den är ofta själv orsaken till förändringar.
Eller hittar man bättre alternativ för att man ständigt söker förbättringar? Precis som nu finns det de som letar efter bättre alternativ och utan tvekan kommer alternativen hittas. Stenåldersanalogin är väldigt lik dagens snack om resurser som sinar.
Det finns väl nästan ingen idag som inte anser att det är bra att alternativ (till allt) eftersöks? Skulle då vara de som vill stoppa världen och införa restriktioner som sänder oss tillbaka i tiden.