Jag gick in på sidan i fråga och tittade runt en stund. Min tanke var att ta reda på vad som sägs, och av vem. Jag lyckades med steg ett men misslyckdes kapitalt med steg två.
Du hade väl kunnat maila personen i fråga.
Man kan dock undra varför det är så viktigt att veta vem personen är. Min erfarenhet är att man som ej troende på att den obetydliga gasen CO2 -- som f ö vi människor knappast ens i så stor utsträckning kan sägas vara orsak till när det gäller höjning av atmosfärisk CO2-halt (mina argument finns, bl a där havet enligt NOAA tar upp hälften av CO2 och växtligheten ytterligare kanske 20 procent, så resterande CO2 inte räcker till för höjningen, liksom att temperatur och hastighet i CO2-höjning samvarierat med extremt hög signifikans alltsedan 50-talet; detta kan kanske jämföras med misstaget om metan, där en MIT-studie nu avför människans roll, som tidigare påståtts varit dominerande) -- blir avfärdad med personangrepp, alldeles oavsett vilken bakgrund och hur kompetent man är.
Det är -- måste sägas -- innehållet som är det viktiga, och din bedömning av det tyder ju på -- nu är jag ärlig; detta är inget vanligt personangrepp utan är motiveras nedan -- att du är av en sort som t o m saknar kompetens att ta på dig ett par strumpor.
För övrigt säger mig inte Bananmannen mig någonting om vem du är, och det är ju bara ännu en liten detalj i hur värdelösa ni kritiker mot riktig forskning som debunkar klimatbluffen är. (Och, jo jag vet att jag därmed är i strid mot varje lands högsta vetenskapliga institutioner som till IPCC fyllt i någon försäkran att de tror på CO2-bluffen...)
Låt mig ta ett exempel: Smälter isen på Grönland? Inte vet jag, jag har aldrig varit där. Men NASA skapade ett projekt de kallar GRACE. Det är två sateliter vilka flyger i formation runt jorden och mäter avståndet dem emellan med en extremt nogrann lasermätare. Efterhand som den lokala gravitationen varierar varierar också avståndet mellan de båda satteliterna. Om den lokala gravitationen ändras mellan två överflygningar kan man på så sätt räkna ut hur mycket materia som tagits bort eller lagts till. Det är vad jag kallar vetenskap. Och jo, Grönland smälter, mönstret ändrades från balans till avsmältning för några år sedan.
Att du bara nämner ett projekt styrker att du är oseriös. Jag hade nämnt minst 2-3 stycken av de främsta, som kommer till lite olika slutsatser. Vidare är inte smältning på Grönland ett bevis för att CO2 ger varmare klimat. Varför skulle det vara det? Det är enligt mitt sätt att se det en rent barock slutsats, precis som tjafset med arktiska isen! Jag påstår inte att Grönland har växande is, men hur sjutton skulle det bevisa att CO2 gett varmare klimat? För det första måste man bevisa att CO2 ger varmare klimat (inte ens ett varmare globalt klimat är bevis för det). För det andra är inte varmare klimat och issmältning alltid något, inte ens om det blir varmare lokalt där isen är belägen. För det tredje tror jag att du är bekant med lokalt och globalt (ja det visar du ju nedan).
I alla händelser var områden som nu har glaciärer under medeltiden isfria och uppodlade. Här beskrivs liknande saker och även att Arktis kan ha varit isfritt för 6000-7000 år sedan:
http://www.ngu.no/en-gb/Aktuelt/2008/Less-ice-in-the-Arctic-Ocean-6000-7000-years-ago/
Arktis var förresten isfritt under cirka 5000 år för cirka 120000 år sedan (Willerslev, Science (2007))
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/07/070705153019.htm
(Detta är inga huvudargument för att CO2 inte styr klimatet, men det debunkar påståenden som sprids och folk har om hur stabilt klimatet varit samt att nutida värme är unik.)
På din sida hittade jag massor med människor som tycker saker och som publicerar diagram.
Massor med människor? Det är bara en person som driver sajten. Diagram som visas är oftast publicerade i vetenskapliga tidskrifter och alla professor-emeritusar (kanske ett 50-tal?) som refererats där finns i verkligheten, men det är naturligtvis bloggaren som skrivit om forskningen.
Det vanliga svamlet med lilla istiden (de här killarna har ännu inte fattat att det var ett lokalt fenomen i Europa)
Lilla istiden var inte ett lokalt fenomen. Hela 98 procent av samtliga proxystudier, som inventerades i en forskarrapport för några år sedan, visade en längre period av ovanligt kraftig kyla under perioden för den lilla istiden, och en så markerad längre period att den kunde identifieras som tillhörande den lilla istiden. Någoit liknande gäller den medeltida värmeperioden.
http://books.google.com/books?id=DJxlzuOdK2IC&pg=PA132
"[d]e här killarna" är en man med över 400 poäng på universitet.
, totala missförstånd och direkta felaktigheter om koldioxiden i olika aspekter och så vidare. Vad jag inte fann var material från etablerade vetenskapliga institutioner. Noll. Zip. Nada. Som jag misstänkte, det brukar vara så.
Som sagt, kan man inte ta på sig ett par strumpor hittar man nog inte drösvis av vetenskapliga rapporter.
Och nej, jag bryr mig inte om kritik mot Al Gore heller, av den enkla anledningen att han är en politiker, inte en vetenskapsman. En tyckare alltså.
En tidningsartikel som inte är vetenskaplig men tar upp hur ena sidan i denna debatt beter sig:
http://www.smh.com.au/news/opinion/...f-climate-alarm/2008/11/26/1227491635989.html
Läs den, även om du vägrar att känna igen dig.