Jag har samma uppfattning, många köksdiskussioner slutar med att Omnifuel rekommenderas därför att man kan köra alla bränslen i det, "dressing och extra allt". Det är ett bra bensinkök men ett mediokert gaskök. Mycket av kritiken mot bensin/fotegenkök har lite amerikansk karaktär "mitt kök startar inte när jag trycker på knappen". Slangkopplingen på Nova som många upplevt som problematisk tycker jag fungerar utmärkt. Visst, om man inte ser till att kopplingen låser sig i rätt läge utan trycker i/kopplar ur utan att inse hur en slangkoppling fungerar så kan man få problem. Och när det är kallt (minus 35 har jag kört mitt i) så går den trögt. Men det är inte så mycket som går lätt när det är så kallt. Jag vet ingen i min bekantskapskrets som kör bensinkök och tycker att det dom har är dåligt (Optimus, Primus eller MSR) men alla är överens om att man måste veta vad man gör. Jag har sett en hel del exempel i fält på motsatsen och då förstår jag att man får problem. Exempelvis att ha liggande gasflaska till ett Omnifuel som ger ryckig låga eftersom flytande gas rinner ner i slangen, och en annan som hade tankat sitt "multifuel" med metanol. Riktigt så multifuel är ju inget multifuel.
Ny Optimusbrännare
- Trådstartare Staffan Andersson
- Start datum
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Optimusbrännare med primusgas? | Kök och brännare | 6 |