Ny Optimusbrännare

Jag har samma uppfattning, många köksdiskussioner slutar med att Omnifuel rekommenderas därför att man kan köra alla bränslen i det, "dressing och extra allt". Det är ett bra bensinkök men ett mediokert gaskök. Mycket av kritiken mot bensin/fotegenkök har lite amerikansk karaktär "mitt kök startar inte när jag trycker på knappen". Slangkopplingen på Nova som många upplevt som problematisk tycker jag fungerar utmärkt. Visst, om man inte ser till att kopplingen låser sig i rätt läge utan trycker i/kopplar ur utan att inse hur en slangkoppling fungerar så kan man få problem. Och när det är kallt (minus 35 har jag kört mitt i) så går den trögt. Men det är inte så mycket som går lätt när det är så kallt. Jag vet ingen i min bekantskapskrets som kör bensinkök och tycker att det dom har är dåligt (Optimus, Primus eller MSR) men alla är överens om att man måste veta vad man gör. Jag har sett en hel del exempel i fält på motsatsen och då förstår jag att man får problem. Exempelvis att ha liggande gasflaska till ett Omnifuel som ger ryckig låga eftersom flytande gas rinner ner i slangen, och en annan som hade tankat sitt "multifuel" med metanol. Riktigt så multifuel är ju inget multifuel.

Det hadde inte varit noe problem før Optimus att gjøre Nova som butanapparat.
For å tete har jeg tankat opp ett gammalt Coleman 400 bensinkøk med butan, det funkade vel unifær som på bensin.

Neste var adapter til Nova, det går bra uavhengig om ventilen vender upp eller ned.

Jeg tror fortsatt at Nova er det beste "multifuel" om man primært kør på fotogen.

dsk

1 Jeg foretrekker fotogen av riskhensyn
2 Om jeg inte hittar fotogen kan jeg anvende hva jeg vil
3 Det finns inga rene fotogenkøk som passer i Trangia sedan KAP (hvilket jeg icke har).

Kap var en pioner, og som liten producent unik, skulle jeg ville haft en betring så måtte brenneren erstattes med en med flam-ring slik at "underburning" icke kunne skje.

dsk

Mycket väsen

Jag tycker att det är synd att alla nya kök använder den "primitiva" kopp-brännaren. Den är visserligen enkel och robust, men jag har svårt för oväsendet från den. Någon borde kunna utveckla den tystare hatt-brännaren till något enklare och lättare än de gamla mässingsklumparna.

Det finns försök, t ex Whisperlite och några Colemankök, men här finns mycket mer att göra för oss som uppskattar en lägre ljudnivå.

Peter

Hur bullrar de nya mindre MF-köken?

Bullret är ett underskattat problem. Ett par dagars snösmältning får mig att lessna på mitt KAP också även om det låter mindre än dagens alternativ.

Det har ju dykt upp ett par mindre MF-brännare, tex Primus Gravity MF (och VF) och MSR Simmerlite. Brännarna ser ju ut på bild att påminna en del om gasbrännare så jag antar ätt de har ett annat koncept än de bullrande koppbrännarna. Någon som vet hur mycket dessa bullrar i jämförelse med koppbrännarna (typ Nova och Omnifuel) och hattbrännarna (typ KAP och Hiker)?

/Tommy

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
driatic Optimusbrännare med primusgas? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg