Fantastisk bild
"Fantastiskt motiv" är kanske det som menas, och inte att att den får en fotograf att applådera för att den håller hög kvalité bilmässigt. Jag är nog en som gillar en bild för att det är fina färger, kanske en höstbild. Jag analyserar inte bilden som mer kunniga kan göra.
Tyvärr (om man får säga så) så har ju dagens kameror (och mobilkameror) ganska stort dynamiskt omfång och rätt bra autoexponering, så överexponering är ganska ovanligt. De som "tar kort" mer än fotograferar använder ju också kamerans display för att kolla varje foto, och blev det dåligt så tar de om. När man fotade med film hade man ju inte den möjligheten (fast då gafflade man ju också exponeringarna istället).
Jag ser ofta foton som får kommentarer i stil med "Fantastisk bild", men synar man bilden så ser man de "fotografiska" bristerna.
(Jag har också haft ett intresse för typografi och ser även typografiska brister i många "desktop publishing"-publikationer.)
Gemene man har inte kunskaper att se bristerna utan blir "lurad" av photoshoppandet. Och det leder i sin tur till att folk tycker att bilder som inte är photoshoppade ser "dåliga" ut.
"Fantastiskt motiv" är kanske det som menas, och inte att att den får en fotograf att applådera för att den håller hög kvalité bilmässigt. Jag är nog en som gillar en bild för att det är fina färger, kanske en höstbild. Jag analyserar inte bilden som mer kunniga kan göra.