Visst är det så, att utan fotografisk talang så hjälper inget. Och dåliga exponeringar går inte att rädda. Program, skärmar, bearbetningar har bara ditt foto att utgå från.
Men… Hur bra eller dålig fotograf du än är så vill du säkert att ditt foto ska kunna återges med samma kvalitet som ditt original. När fowwe frågar Thomas – ”Är det din Lumix DC-GX9 som du använt till Muddusberättelsen?” – så svarar Thomas – ”Näe, jag har en Huawei P20”. Thomas, visst är det en mobiltelefon som har en riktigt bra kamera? Så vem behöver en tung systemkamera när du kan ha din mobil i fickan som dessutom kan spela in video?
I kommentarerna nämns fullformat men en annan fråga är hur du kan publicera bilderna på Utsidan. Den högsta upplösningen som finns där är 2048 pixels (som inte är lätt att länka till), en upplösning som de flesta mobiler idag överskrider. Själv bär jag med mig en systemkamera på mina vandringar och om jag vill göra mina bilder rättvisa så måste jag i så fall länka bilderna till Google Foto eller OneDrive. Då är det skillnad mellan bilderna från min iPhone och min Pentax. Först då kan jag kan visa mina foton med kvalitet.
Jag vill absolut inte peka ut Utsidan på något sätt, vad jag förstår finns det inga fotowebbar som erbjuder riktigt hög upplösning. Så vad är lösningen tycker ni?
I Hans Fowelins och min Njoatsovággeblogg länkade vi till Google Foto. Exempelvis
https://get.google.com/albumarchive.../AF1QipNAfyCwshMqd3IUbZna7WEe2AXQNxLfnA7WeKyp Här handlar det om en bild med 13602x3061 pixels. Hade detta foto tagits med en fullformatskamera, ja då tror jag att ni hade tittat på den många, många gånger.
Min poäng är att vi måste ta hänsyn till hela kedjan, från kamera till publicering. Den svaga länken är kanske inte kameran eller ens fotografen?