Ny hjälmlag

Re: Själv designen

Malindo; sa:
Jag tyckte länge att cykelhjälmens design i sig var skäl nog att inte ta pâ sig en.. man ser ju ut som en utomjordisk skurk ur Mânbas Alpha.. klar omvänd nörd-stämpel-risk.

Nu när jag plötsligt har en softshell Klättermusen ASK att cykla omkring i sâ blir ju Robocop-looken mer fulländad med en sâdandäringa hjälm. Dock, som klassisk tweed-hjälte med button-down krage undrar jag om jag egentligen är riktigt nöjd med denna nya look..

Skulle föreslà ett mer brett utbud av cykelhjálms-designs, sà att varje urban-tribe kunde finns en som passade just honom/henne.

bild3.jpg

Marknads-lucka?

Trafisksäkerhets-idé?

Hej / Mossige Masse

Håller helt med dig mossige massflows Masse. Till en ganska betydande del tror jag att designen på hjälmarna, dvs frånvaron av tilltalande design på dem, har hämmat hjälmbärandet. Jämför med ridhjälmar exempelvis. Där kan vi snacka stil och finess!

Men vem vill slänga på sig en hjälm om det som finns till buds är såna här:
p279437reg.jpg

Snackade med en kille på Cykelcity och påpekade att det som framför allt skiljer en snygg hjälm som kostar c.a. 1500:- och en ful hjälm för c.a. 400:- är just utseendet. Säkerhetsmässigt eller produktionskostnadsmässigt verkar det inte vara någon större skilnad. Men som sagt utseendemässigt.

Ur hjälmanvändningssynpunkt (som tråden ju handlar om) vore det alltså synnerligen välkommet om någon hjälmtillverkare kunde börja sälja snygga hjälmar till rimligare priser än idag. Kanske skulle de mindre marginalerna per hjälm mer än väl uppvägas av antalet sålda hjälmar.

atmos_red.jpg

För 500:-...

/ G

Nja, nu är det väl inte bara barnmodeller i den prisklassen. Köpte nåt liknande den här i måndags, för 400:-

sfero_150.JPG

Hjälm en självklarhet!!!

Använder ALLTID hjälm efter att jag 1990 krockade med en cyklist då jag körde bil.

Han dök upp från ingenstans cyklades mot färdriktningen och jag träffade honom rakt i fronten i 30 km/h.

Hur det gick??

Han krossade axeln, bröt armen på några ställe, och tryckte in takkanten mot rutan 3 cm med huvudet vilket resulterade i en flera månader lång sjukhusvistelse på intensiven.
Han har inte jobbat en dag sedan dess och hittar inte i sitt eget hus.

Därför använd hjälm!

Stefan

Re: Hjälm en självklarhet!!!

stefan.andersson@perstorp.com; sa:
[/i]
Använder ALLTID hjälm efter att jag 1990 krockade med en cyklist då jag körde bil.

Intressant - då kan man ställa en central fråga i debatten:

Upplever du att du har fått lida för att han saknade hjälm, eller tycker du att han fick skylla sig själv?

Förstår inte riktigt frågan men..

Hade han haft hjälm så hade han fortfarande varit frisk och kry, kunnat jobba och tjäna sitt uppehälle och sluppit leva på sjukpension och efter 65 leva på halva pensionen.

Jag själv lider inte av några fysiska skador inte heller blev jag skyldig till olyckan men nog tänker man på det allt som oftast.

Stefan

Den egentliga frågan från Martins var nog: Det faktum att cyklisten saknade hjälm, orsakade det dig någon skada (som inte uppkommit om han hade haft hjälm)?

(Jag antar att både fysiska och psykiska skador medräknas)

/Håkan

gahne; sa:
Nja, nu är det väl inte bara barnmodeller i den prisklassen. Köpte nåt liknande den här i måndags, för 400:-

Njae, jag hitade ingen bild som bättre beskrev vad jag menade. Men den här stämmer nog bättre:

biker.jpg

Massflowsmasse, Startrek vs Månbas Alpha:

6f_1.JPG

Go vintage?

/ G

[Ändrat av tigertamjaren 2004-05-27 kl 14:57]

Mossige Massflow har rätt: "som vanligt."

"Kan anpassad design locka cyklister att använda hjälm?

Närmare hälften av de 10.000 cyklister som skallskadas i trafiken varje år hade kunnat undvika allvarligare skallskador om de burit cykelhjälm. Men trots de svårigheter en skallskada medför är det många som inte använder hjälm, eftersom det anses avvikande och ”töntigt”. Idesign AB har därför undersökt om en anpassad design skulle kunna få fler att använda hjälm. Syftet med undersökningen var att bygga upp kunskap om vilka designfaktorer som då kan öka användningen...."

Fortsätter här: http://www.vv.se/traf_sak/skyltfond/ovrigt/13.htm

Det var väl det jag trodde. Ni borde lyssna mer ofta pà oss wisser-bessande utlänningar.. inte sjutton vill man se ut som ett fânigt cykelbud eller rymdvarelse nár man är ute och slö-cyklar?

Tiger: Den där Vintage ser ju iofs. väldigt frän ut.. men àterigen.. hur stor är risken för fyrdubbelt omvänd tönt-stämpel?

Mass-wisser

Re: Mossige Massflow har rätt:

Malindo; sa:
"Kan anpassad design locka cyklister att använda hjälm?

Närmare hälften av de 10.000 cyklister som skallskadas i trafiken varje år hade kunnat undvika allvarligare skallskador om de burit cykelhjälm. Men trots de svårigheter en skallskada medför är det många som inte använder hjälm, eftersom det anses avvikande och ”töntigt”. Idesign AB har därför undersökt om en anpassad design skulle kunna få fler att använda hjälm. Syftet med undersökningen var att bygga upp kunskap om vilka designfaktorer som då kan öka användningen...."

Fortsätter här: http://www.vv.se/traf_sak/skyltfond/ovrigt/13.htm

Det var väl det jag trodde. Ni borde lyssna mer ofta pà oss wisser-bessande utlänningar.. inte sjutton vill man se ut som ett fânigt cykelbud eller rymdvarelse nár man är ute och slö-cyklar?

Tiger: Den där Vintage ser ju iofs. väldigt frän ut.. men àterigen.. hur stor är risken för fyrdubbelt omvänd tönt-stämpel?

Mass-wisser

Ringa skulle jag nog säga. Den passar ju ytterst bra ihop med tweedkavaj och button-downskjorta exempelvis. Dessutom utomordentlig väl överensstämmande med målgruppens önskemål i Vägverket-studien, som ville ha en hjälm i "diskret färg och sparsamt med grafik. Den ska dessutom följa huvudets form med mjuka svepande linjer. Det är också viktigt att hjälmen stämmer med cykeltypen och cyklistens personlighet i övrigt. Många av de intervjuade i de båda målgrupperna upplevde dagens utsträckta former som för tvära och sportbetonade"

Låter ju rätt likt den gamla läderkrukan, inte sant?

/ G

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Neurokirurger kräver hjälmlag för alla. Långcykling 62

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg