Re: Själv designen
Håller helt med dig mossige massflows Masse. Till en ganska betydande del tror jag att designen på hjälmarna, dvs frånvaron av tilltalande design på dem, har hämmat hjälmbärandet. Jämför med ridhjälmar exempelvis. Där kan vi snacka stil och finess!
Men vem vill slänga på sig en hjälm om det som finns till buds är såna här:
Snackade med en kille på Cykelcity och påpekade att det som framför allt skiljer en snygg hjälm som kostar c.a. 1500:- och en ful hjälm för c.a. 400:- är just utseendet. Säkerhetsmässigt eller produktionskostnadsmässigt verkar det inte vara någon större skilnad. Men som sagt utseendemässigt.
Ur hjälmanvändningssynpunkt (som tråden ju handlar om) vore det alltså synnerligen välkommet om någon hjälmtillverkare kunde börja sälja snygga hjälmar till rimligare priser än idag. Kanske skulle de mindre marginalerna per hjälm mer än väl uppvägas av antalet sålda hjälmar.
För 500:-...
/ G
Malindo; sa:Jag tyckte länge att cykelhjälmens design i sig var skäl nog att inte ta pâ sig en.. man ser ju ut som en utomjordisk skurk ur Mânbas Alpha.. klar omvänd nörd-stämpel-risk.
Nu när jag plötsligt har en softshell Klättermusen ASK att cykla omkring i sâ blir ju Robocop-looken mer fulländad med en sâdandäringa hjälm. Dock, som klassisk tweed-hjälte med button-down krage undrar jag om jag egentligen är riktigt nöjd med denna nya look..
Skulle föreslà ett mer brett utbud av cykelhjálms-designs, sà att varje urban-tribe kunde finns en som passade just honom/henne.
Marknads-lucka?
Trafisksäkerhets-idé?
Hej / Mossige Masse
Håller helt med dig mossige massflows Masse. Till en ganska betydande del tror jag att designen på hjälmarna, dvs frånvaron av tilltalande design på dem, har hämmat hjälmbärandet. Jämför med ridhjälmar exempelvis. Där kan vi snacka stil och finess!
Men vem vill slänga på sig en hjälm om det som finns till buds är såna här:
Snackade med en kille på Cykelcity och påpekade att det som framför allt skiljer en snygg hjälm som kostar c.a. 1500:- och en ful hjälm för c.a. 400:- är just utseendet. Säkerhetsmässigt eller produktionskostnadsmässigt verkar det inte vara någon större skilnad. Men som sagt utseendemässigt.
Ur hjälmanvändningssynpunkt (som tråden ju handlar om) vore det alltså synnerligen välkommet om någon hjälmtillverkare kunde börja sälja snygga hjälmar till rimligare priser än idag. Kanske skulle de mindre marginalerna per hjälm mer än väl uppvägas av antalet sålda hjälmar.
För 500:-...
/ G