Nudlar, bu eller bä?

Jag har precis kommit hem från en längre fjälltur där jag i likhet med de senaste årens turer haft en lunch bestående av cous-cous, snabbnudlar, buljong och ibland en varma koppen för att variera smaken lite.

Tycker att det funkar utmärkt och det är lätt och snabbt att laga till under en paus.

På morgonen grötfrukost, till gålunch grovt bröd med ost/salami och sedan återstår middagen/huvudmålet.

Nudlar och annan pasta ger ju inget tuggmotstånd alls, om det inte blandas med något som ger det. Blir rent äckligt med bara nudlar och någon vätska eller puréliknande historia i alla fall under en vandring som varar längre tid än en vecka, tycker jag. Huvudmålet ska ju i alla fall då och då under en vandring vara något att bita i, något gott och mättande, gärna starkt, att se fram emot och njuta av. Och under lägerdagar är det ju verkligen läge att laga till en god huvudrätt.

Förhoppningsvis får man öring och röding, som det medhavda potatismoset kan användas till. Men
gott och enkelt är annars att ta Knorrs Mexicana- eller Gulaschkryddblandning, vatten, torkade bönor, linser, torkad köttfärs, torkad svamp, färsk vitlök och chilifrukt. Värm på kastrullen och ställ av den och låt dra 20 minuter. Låt det sedan puttra klart. Här kan pastan komma in i bilden; ner med snabbmakaroner så det drygas ut lite, eller cous-cous. Då blir huvudmålet en njutning, inte bara en bukfylla:)

Raskesven

avslutad210712

Gäst
När jag öppnade påsen för en av årets luncher tyckte jag att påsen med pastasås såg ovanligt stor ut. Visade sig att vi fick äta snabbmakaroner med norsk fisksoppa. Väldigt lyckad kombination måste jag säga *flinar*

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Nudlar 101 Friluftsmat 51
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg