Nudlar, bu eller bä?

-Patric-; sa:
Kanin kan annars vara bra friluftsmat.. ha med dom i ett snöre så ere bara att "chop-chop" när det e dax, så länge dom e i snöret påverkar dom inte pakningen eller blir dåliga, kan nog ha en liten klövjeväska till dom så dom bär sina egna kryddor o så..

"They are young, they are tender, they are nice! Yes they are! Eat them, eat them!"

jamo; sa:
Cous-cous är gott om man släpper ner en tärning grönsaksbuljong i vattnet man kokar upp, vevar ner kornen efter man stängt av lågan, fyller ut med en matsked mjukost eller parmesan+olivolja, och toppar med några skivor enrisrökt korv eller vad annat protein man har i säcken. Har man örtmarinerad vitlök och soltorkade tomater också blir det ännu bättre.
Cous cous blandat med varma koppen tycker jag är enkelt och gott.

Var Köpa?

-Patric-; sa:
jamo; sa:
Synd, då går bulgurn bort. Ska det puttra 10 min går det för mycket bränsle & titangrytan blir svårdiskad.

det finns en förkokt variant... som kan bli färdig på¨eftervärme eller kokning, 2-3minuter..

I vilka affärer kan man få tag i dessa sorter?
Var på Willys idag, där fanns bara en sort stod inget alls om hur det skulle tillagas.

MVH
Krister

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Men det kluriga med couscous (och nudlar för den delen) är ju att man inte behöver koka det. Bara koka upp vattnet, hälla på och låta svälla. Funkar det med bulgur också? Jag har för mig att det brukar vara lite koktid på det.

nudlar e slöseri på tid! :)

bulgur skall kokas i 10minuter men det kan dra i varmt vatten.. sen förstår jag inte varför ni har så bråttom när ni e ute, ska ni med tåget eller..

det viktiga är förstås att minimera bränsleåtgången.

graylingman; sa:
Det sämsta med nudlar, förutom att det smakar sk-t är att man inte blir mätt. Föredrar Spaghetteria!
//Anders

gillar inte kryddnignen alla gånger. Bolognese verkar bäst. Fler franska sorter ännu bättre. De italienska tenderar att ha långa koktider, vet ej varför.

Själv gör jag mina egna blandningar av 3-minuters
Barilla eller änglahår och Blå Bands vegetariska färssås.

Perfekt extra bukfylla är annars potatismos. Vad pulvret
har gått fram sedan det introduceras på 50-talet med kväljande tvålsmak.

avslutad210712

Gäst
Har nu testat couscous och bulgur på fjället och båda är riktiga höjdare om man tillsätter lite olja och kryddor i vattnet.

Cous-cous

avslutad210712; sa:
Har nu testat couscous och bulgur på fjället och båda är riktiga höjdare om man tillsätter lite olja och kryddor i vattnet.

Även jag, min Brutus, har nu testat cous-cous på allvar och är mycket nöjd. Jag tror att jag kommer att ersätta en stor del av kvälls- (kväljnings-) nudlarna med cous-soucs och lämpliga kryddor.

Vid den senaste turen fick jag kväljningar av den tidigare favoritkryddpastan till Satay-nudlarna och åt dem enbart med den mer neutrala kryddpåsen.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Nudlar 101 Friluftsmat 51
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg