Nudlar, bu eller bä?

Nordesjö; sa:
Men det kluriga med couscous (och nudlar för den delen) är ju att man inte behöver koka det. Bara koka upp vattnet, hälla på och låta svälla. Funkar det med bulgur också? Jag har för mig att det brukar vara lite koktid på det.

nudlar e slöseri på tid! :)

bulgur skall kokas i 10minuter men det kan dra i varmt vatten.. sen förstår jag inte varför ni har så bråttom när ni e ute, ska ni med tåget eller..

avslutad210712

Gäst
tigertamjaren; sa:
Bönor gossar, bönor är grejer det! Bortsett från att de har i stort sett samma energiinnehåll som pasta består de nämligen inte bara av kolhydrater, utan en hel del protein och fett också! Torkade sojabönor exempelvis innehåller per 100 gram torrvikt hela 34 gram protein och 18 gram fett! Den rostade och saltade varianten är rena rama godiset!

/ G

Bönor är gott men är det inte de som brukar komma ut mer i gasform än fast form (tänke på vandringskamraterna). Förutom den nackdelen brukar väl bönor kräva fasligt lång blötläggning innan kokning + låååååååång koktid.

-Patric-; sa:
bulgur skall kokas i 10minuter men det kan dra i varmt vatten.. sen förstår jag inte varför ni har så bråttom när ni e ute, ska ni med tåget eller..

M'allå!
Det handlar naturligtvis inte om minuter. Minuter väger ingenting. Gas väger.

(Sen handlar det lite om humör också. Humör beror av blodsockerhalt som beror av avstånd till närmaste ätstund.)

avslutad210712; sa:
Bönor är gott men är det inte de som brukar komma ut mer i gasform än fast form (tänke på vandringskamraterna). Förutom den nackdelen brukar väl bönor kräva fasligt lång blötläggning innan kokning + låååååååång koktid.

Ja blötläggning går bort på dem, vi snackar dagar, veckor och år. Kokning: typ nån timme eller så. Nä, ska de ätas ska de antingen vara i burk (går ju inte på fjället pga vikten), eller malda, dvs granulat det också. Var man kan köpa sånt är en annan femma.

Gas? Tror det är en myt från Det våras för sheriffen...

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2005-02-23 kl 14:44]

tigertamjaren; sa:
Ja blötläggning går bort på dem, vi snackar dagar, veckor och år. Kokning: typ nån timme eller så. Nä, ska de ätas ska de antingen vara i burk (går ju inte på fjället pga vikten), eller malda, dvs granulat det också. Var man kan köpa sånt är en annan femma.

/ G

nu håller vi isär grejerna..

bulgur kan tillagas på eftervärme från ett uppkok..

bönor behöver blötläggas ett dygn ifall dom e torkade, gärna upp till 3 dygn.. prexis som ärter

sojagranulat(säljs i hälsokostaffärer) måste blötläggas i 20minuter och tillagas som köttfärs..

linser behöver inte blötläggas men troligtvis kokas, har aldrig provat att inte koka dom..

.
[Ändrat av -Patric- 2005-02-23 kl 14:50]

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:
Men det kluriga med couscous (och nudlar för den delen) är ju att man inte behöver koka det. Bara koka upp vattnet, hälla på och låta svälla. Funkar det med bulgur också? Jag har för mig att det brukar vara lite koktid på det.

Ehh... Om det ska koka i 10min, hur länge ska det då dra??

Sedan det där med eftervärme, kör du med gas = knas :)

/Tommy

[Ändrat av Tommy125 2005-02-23 kl 14:56]

Tommy125; sa:
Ehh... Om det ska koka i 10min, hur länge ska det då dra??

har inte tagit tiden.. får väl göra det..

Kanin kan annars vara bra friluftsmat.. ha med dom i ett snöre så ere bara att "chop-chop" när det e dax, så länge dom e i snöret påverkar dom inte pakningen eller blir dåliga, kan nog ha en liten klövjeväska till dom så dom bär sina egna kryddor o så..

-Patric-; sa:
Nordesjö; sa:

Har två olika påsar med Bulgur hemma den ena stor det 2-3 minuters koktid på och den andra står det att det räcker med att koka upp och låta dra ett par minuter. Alltså funger de bra även som en snabb sista måltid innan man ska med tåget ;)

strand; sa:
Har två olika påsar med Bulgur hemma den ena stor det 2-3 minuters koktid på och den andra står det att det räcker med att koka upp och låta dra ett par minuter. Alltså funger de bra även som en snabb sista måltid innan man ska med tåget ;)

joo.. det finns förkokt bulgur, jag brukar använda den andra med 10min koktid men ur friluftsfunktion så blir förkokta nog smidigare..

Synd, då går bulgurn bort. Ska det puttra 10 min går det för mycket bränsle & titangrytan blir svårdiskad.

Cous-cous är gott om man släpper ner en tärning grönsaksbuljong i vattnet man kokar upp, vevar ner kornen efter man stängt av lågan, fyller ut med en matsked mjukost eller parmesan+olivolja, och toppar med några skivor enrisrökt korv eller vad annat protein man har i säcken. Har man örtmarinerad vitlök och soltorkade tomater också blir det ännu bättre.

F.ö. är jag en vän (dock ej fan) av snabbnudlar. Mycket volym dock, jag brukar krossa nudelkuberna och hälla samman några paket i en annan påse så tar de max halva platsen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cremytos Nudlar 101 Friluftsmat 51
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg