Nudlar 101

Hehe, det här med friluftsmat tolkas ganska olika verkar det som. Jag anser att vanlig mat som man lagar i skogen inte för den sakens skull är friluftsmat. Utan med friluftsmat tänker jag mer på mat som har aspekter som gör att de när man skall:

A, bära/transportera allt man äter för egen maskin
B, har begränsade möjligheter/resurser till eld och bränsle
C, har ett mål med sin verksamhet som inte innefattar äta i sig själv

Nu vet jag att exempelvis kajakpaddlar inte har något problem med 60-70 kilo packning och därför har med sig paviljonger, färsk potatis, bag-in-box (och kanske ett litet lamm då för färskt kött) och det finns säkert andra frilufsare som exempelvis min granne som kör fyrhjulsdriven jeep i skogarna och tycker det är att uppleva naturen som kan ta med sig grillen också. Men är det verkligen friluftsmat?

Men för oss små vandrare med fjäderlättvisioner så blir det lätt andra perspektiv o_O
 
Tänker inte ge mig in i debatten om nudlar, det kan jag för lite om, men JÄDRAR vad gott och nyttigt det låter med hemmaodlat lamm!
/OJ


jepp, från gamla naturhagar som inte besprutats eller gödslats på 20år, kanske inte optimalt om man ser till tillväxt hastighet men jag vet vad jag lägger på grillen..
 
Hehe, det här med friluftsmat tolkas ganska olika verkar det som.

Men för oss små vandrare med fjäderlättvisioner så blir det lätt andra perspektiv o_O

jag sitter på jobbet med medhavd lunchlåda, inte i skogen med min laptop.. oavsett var du befinner dig så är sällan snabbnudlar ett bra alternativ till människoföda..

tråden handlar om att mythbuster's ska krossa myten om att snabbnudlar är dyrt och onyttigt, jag har hittills inte sett något som tyder på att myter ska krossas..

vi ställer alla olika krav på hur vi lever och vad vi stoppar i oss, jag är kinkig och gillar inte halvfabrikat och annan pre-fabriserad föda, jag tror inte heller på pulver och piller, jag tror bestämt och fast på en varierad och balanserad kost tillsammans med motion och någon form av mental retning för att må bra..
 
tråden handlar om att mythbuster's ska krossa myten om att snabbnudlar är dyrt och onyttigt, jag har hittills inte sett något som tyder på att myter ska krossas..

Och du har ännu inte förklarat varför snabbnudlar är så mycket onyttigare än t.ex. snabbmakaroner.

Visst, härdat fett påstås vara onyttigt, men mängden är inte stor, och till dina makaroner kommer du antagligen behöva nån sås eller liknande. Den innehåller säkert lika mycket härdat fett så det går på ett ut.


Observera att bara för att något inte är nyttigt behöver det inte vara onyttigt. Det kan vara varken eller också.
 
Och du har ännu inte förklarat varför snabbnudlar är så mycket onyttigare än t.ex. snabbmakaroner.

22% härdat fett, friterat.. need i say more... sen gillar jag inte snabbmakaroner heller, dom suger rätt bra oxå men dom e ca 400% billigare..

Visst, härdat fett påstås vara onyttigt, men mängden är inte stor, och till dina makaroner kommer du antagligen behöva nån sås eller liknande. Den innehåller säkert lika mycket härdat fett så det går på ett ut.

ok, nästan 1/4 härdat fett är inte onyttigt, jag vet inte var du får din hälsoinformation ifrån men det är ganska illa.. sedan gör du ett antagande om att såsen måste vara lika onyttig, för det första så behöver man ingen sås, för det andra så är det ganska lätt att göra en nyttig sås men det är inte en kurs i matlagning, starta en annan tråd så ska jag lära dig att göra nyttiga pastasåser..

Observera att bara för att något inte är nyttigt behöver det inte vara onyttigt. Det kan vara varken eller också.

behöver jag säga det igen, 22% härdat fett... det är direkt olämpligt som människoföda..
 
22% härdat fett, friterat.. need i say more... sen gillar jag inte snabbmakaroner heller, dom suger rätt bra oxå men dom e ca 400% billigare..

VAR hitatr du så billiga makaroner? 10 spänn kilot brukar vanliga makaroner ligger runt, snabbmakaroner brukar vara lite dyrare.

för det första så behöver man ingen sås,
Vill man jämföra äpplen med päran kan man väl göra det. Men en portion nudlar är ätbar rakt av, det anser inte jag att ren portion snabbmakaroner är. En poäng till nudlarna alltså.

för det andra så är det ganska lätt att göra en nyttig sås men det är inte en kurs i matlagning, starta en annan tråd så ska jag lära dig att göra nyttiga pastasåser..
Men nu pratar vi om att äta ute i skogen. Då blir det med största sannolikhet att man tar med sig en pulversås. Nu råkar jag sitta med en påse Knorr pastasås här (Quattro Formaggio). Gissa hur mycket fett den innehåller per 100g? 23%. Verkar vara en magisk siffra för påsmat.

En påse Tortellini innehåller bara 9% fett, det är lite mindre än hälften av nudlarna. Men jag tycker inte det är nån enorm skillnad.

En påse Blå Band Pasta med kyckling och banan innehåller 26% fett!!! Menar du att nudlarnas fett skulle vara så mycket värre?


Du pratar om att det finns en massa annan mat som är så mycket nyttigare, kan du inte presentera näringsinnehållet i de måltiderna då? Så vi kan jämföra?
 
VAR hitatr du så billiga makaroner? 10 spänn kilot brukar vanliga makaroner ligger runt, snabbmakaroner brukar vara lite dyrare

det är inget svårt att hitta pasta för 5kr kilot, lås inte fast din hjärna vid makaroner..

Vill man jämföra äpplen med päran kan man väl göra det. Men en portion nudlar är ätbar rakt av, det anser inte jag att ren portion snabbmakaroner är. En poäng till nudlarna alltså.

bara för att du anser att nudlar är ätbara så blir inte det rätt, jag anser inte att snabbnudlar kan kallas människoföda, jag har dock inget problem att äta pasta med lite olja av hög kvalitet, mycket enkelt att ta med i skogen, kanske lite torkad basilika så har du en fantastisk måltid som serveras på bättre italienska resturanger till skillnad från snabbnudlar som knappt serveras till grisar..

man kan inte jämföra fettet i tex, jungruolja av raps eller oliv mot friterade livsmedel med härdat fett.. olja av hög kvalitet är nyttiga oljor som gör kroppen väl, de dokumenterade effekterna av härdat fett som man använder till snabbnudlar är lika väl dokumenterad..

så.. fortfarande 0 poäng till snabbnudlarna..

Men nu pratar vi om att äta ute i skogen. Då blir det med största sannolikhet att man tar med sig en pulversås. Nu råkar jag sitta med en påse Knorr pastasås här (Quattro Formaggio). Gissa hur mycket fett den innehåller per 100g? 23%. Verkar vara en magisk siffra för påsmat

En påse Tortellini innehåller bara 9% fett, det är lite mindre än hälften av nudlarna. Men jag tycker inte det är nån enorm skillnad.

En påse Blå Band Pasta med kyckling och banan innehåller 26% fett!!! Menar du att nudlarnas fett skulle vara så mycket värre?..

jag vet inte men istället för att komma med fakta så förutsätter du en massa saker sen jämför du kompletta måltider med snabbnudlar som inte ens kan ses som måltidsersättning.. dessutom är 22-23% fett inget problem om det är av rätt sort men det är väl känt att föda friterad i härdat fett är hälsovådligt, det råder inga tvivel om detta, just nu känns det som du försvarar rökning vilket är ungefär lika hälsosamt som härdat fett..

det finns ingen anledning att trycka i sig en massa pulversåser och liknande där närningsinnehållet är tveksamt.

Du pratar om att det finns en massa annan mat som är så mycket nyttigare, kan du inte presentera näringsinnehållet i de måltiderna då? Så vi kan jämföra?

det finns ingen anledning, jag har presenterat så mycke fakta för hur direkt skadliga snabbnudlrna är så vilket alternativ som helst ses som lysande i jämförelse.. ta mitt exempel ovan, en portion pasta med några droppar jungfruolja av raps eller oliv och lite torkad basilika, mycket nyttigare och billigare..
 
Till slut måste man bara försöka tränga bakom argumenten när de verkar underligare och underligare. Och efter att ha läst patrics profil där man kan läsa att han är en skånsk bonde i exil som bedriver ekologiskt lantbruk och tycker att friluftsliv = grilla korv så ger jag upp alla ambitioner om att försöka komma fram till något här. Vill poängtera att normalt sätt läser jag aldrig profilerna i syfte att läsa underliggande meningar, och detta ett av två fall hittills (Herr Slotte var första gången).

Men för er som inte tycker friluftsliv riktigt är att harva och sitta framför grillen och som insett det praktiska att vid längre vandringar leva på olika pulvervarianter och enklare mat har jag iallafall presenterat mitt case att nudlar inte tar speciellt mycket plats i packningen (man måste alltså skippa den förpackningen de komma i då det är massa luft i den), faktiskt innehåller en hel del kalorier och dessutom är energi och tidseffektivt jämfört med mycket annan föda (exempelvis lamm).

(lämnar diskussionen och låter siffrorna tala för sig själv för var och en att skapa uppfattning, för de som tvivlar på näringsinnehållet kan jag bara rekommendera att gå ner till Willys eller Hemköp och läsa själva på förpackningen)
 
Men Cremytos.

Det härliga med friluftsliv är att det är allt från att grilla korv med barnen, plocka svamp till pannbensmarch med snabbnudlar som basföda.

Själv tycker jag det är vansinnigt skönt att packa fiskespö, muurikka, färsk mat, tunga ölflaskor och annat lyx och åka ut och leva lyxlägerliv en helg.

Att få sitta där i och peta i glöden på kvällen och avnjuta konjaken för att sen på morgonen gå upp och göra bacon med äggröra, rostad bröd med smör, ost och kokkaffe medan naturen vaknar. Kan det bli bättre?
 
det är inget svårt att hitta pasta för 5kr kilot, lås inte fast din hjärna vid makaroner..
Snabmakaroner var det. Jag vill inte ha pasta som behöver koka i 10 minuter

Det är ju det som är nudlarnas fördelar:

1. De är portionsförpackade
2. De går snabbt och enkelt att tillaga
3. De är goda att äta utan några extra tillbehör

För att få de fördelarna så är jag beredd att offra lite grann av nyttigheten och priset, jag kan alltså acceptera att de är lite dyrare och lite onyttigare än annan mat.

Men att det är lite onyttigare och lite dyrare betyder inte att det är oätligt och svindyrt. Det är helt klart billigare än t.ex. Real (som många äter).

man kan inte jämföra fettet i tex, jungruolja av raps eller oliv mot friterade livsmedel med härdat fett..
Det gör jag inte heller, fettet i såväl pastasåsen som jag refererade till samt Blå band torrmat lär vara härdat fett (på pastasåspåsen stod det uttryckligen att den innhöll härdat fett, men sen vet man ju inte om all fett i påsen är härdat fett).

jag vet inte men istället för att komma med fakta

VEM är det som inte kommer med fakta? Du har inte redovisat varken näringsinnehåll, tillagningstid eller pris för de måltidsförslag du rekommenderar.

så förutsätter du en massa saker sen jämför du kompletta måltider med snabbnudlar som inte ens kan ses som måltidsersättning..

Nej, jag jämför makaroner med sås med nudlar med kryddpåse. Ingen enorm skillnad. Jag försöker jämföra det som folk äter. Jag känner igen som sitter och äter makaroner med lite olja och basilika. Folk som äter makaroner och ketchup finns det rätt många (studenter brukar de kallas). De äter också snabbnudlar i stor mängd.

det finns ingen anledning att trycka i sig en massa pulversåser och liknande där närningsinnehållet är tveksamt.
Ah! DÄR har vi pudelns kärna? Du anser att all pulvermat är oätlig? Gäller det även frystorkat då?

Så egentligen är det inte nudlarna som är oätliga, det 95% av all mat som finns i affärerna som är oätlig?

det finns ingen anledning, jag har presenterat så mycke fakta
Jag kan inte se att du presenterat några fakta alls.

Här kommer lite fakta
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14400&epslanguage=SV

"EFSA drog också slutsatsen att det inte finns tillräckligt med vetenskapligt stöd för att säja om transfetter ökar risken för cancer, typ 2 diabetes eller allergier. Forskarna anser inte att det finns stöd i den vetenskapliga litteraturen att uttala sig om det är någon skillnad i farlighet mellan naturliga transfetter i mejeri och kött och industriellt framställda transfetter."
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg