talthoff
Forumvärd
Annonsering på Internet betalas i huvudsak på 3 sätt
Utsidan har nästan bara "per impression" annonser (och det är enligt min gissning så dom flesta annonspengarna betalas på innehållssajter såsom Utsidan och andra tidningar som ni läser på). Så Adblocker dödar oss.
"Betalda artiklar"/"Sponsrade inlägg" är väldigt "hett" nu, det är ju tex så alla influcensers får betalt. Min personliga gissning är att vi sett "toppen" nu. Den typen av annonsering kommer mogna, (dvs minska/försvinna). Vi får en förfrågan per dag när det är som värst från spelbolag/smslån etc, vi säger nej om jag ens svarar.
Annonsblockerar dödar innehållet i längden, finns inga pengar att skapa innhåll för. Så om media/tidningar inte redan har det tufft så kommer det inte bli någon ljusning om inte besökarna accepterar reklam eller låsta artiklar. Det finns få fungerande exempel i Sverige här. Det är betydligt fler som betalar DN/Svd/Expressen/Aftonbladet idag. Men min gissing är att det är långt kvar till vi ser ett skifte i betalmodell här.
Utsidan hade intäkter på > 1 MSEK om vi backar 8-10 år, idag är det 15-25% av dessa volymer. I år 2020 är nattsvart (pga Corona). Vi hade säkert kunna påverka en del av detta tapp, men det är en förändrad annonrsmarkand som är största skillnaden.
Fick vi 75-100 öre år 2010, så vi får vi 5-10 öre 2020, och bannern är sjukt mycket större nu dessutom.
Jag försvarar inte LO annonsen utformning, jag förstår att den skapar irritation. Vi har ändrat "frekvensen" dvs laddar du en sida på Utsidan 50 ggr så kommer du inte se den 50 ggr längre.
50 visningar = 50 ggr betalt, väljer vi 10 visningar på 50 sidladdningar så är det samma ska som 80% förlorad intäkt. Så enkel är matematiken. Någon skrev att vi inte lyssnade, det gjorde vi.
Vår lösning för er som irriterar er på annonser (som ju iofs även kan vara relevanta) är betalmedlemskapet.
-Thomas
- "Per impression" dvs vid visning av annons
- "Per Click" dvs när någon klickar
- "Per Action" dvs när någon registrerar sig/köper något.
Utsidan har nästan bara "per impression" annonser (och det är enligt min gissning så dom flesta annonspengarna betalas på innehållssajter såsom Utsidan och andra tidningar som ni läser på). Så Adblocker dödar oss.
"Betalda artiklar"/"Sponsrade inlägg" är väldigt "hett" nu, det är ju tex så alla influcensers får betalt. Min personliga gissning är att vi sett "toppen" nu. Den typen av annonsering kommer mogna, (dvs minska/försvinna). Vi får en förfrågan per dag när det är som värst från spelbolag/smslån etc, vi säger nej om jag ens svarar.
Annonsblockerar dödar innehållet i längden, finns inga pengar att skapa innhåll för. Så om media/tidningar inte redan har det tufft så kommer det inte bli någon ljusning om inte besökarna accepterar reklam eller låsta artiklar. Det finns få fungerande exempel i Sverige här. Det är betydligt fler som betalar DN/Svd/Expressen/Aftonbladet idag. Men min gissing är att det är långt kvar till vi ser ett skifte i betalmodell här.
Utsidan hade intäkter på > 1 MSEK om vi backar 8-10 år, idag är det 15-25% av dessa volymer. I år 2020 är nattsvart (pga Corona). Vi hade säkert kunna påverka en del av detta tapp, men det är en förändrad annonrsmarkand som är största skillnaden.
Fick vi 75-100 öre år 2010, så vi får vi 5-10 öre 2020, och bannern är sjukt mycket större nu dessutom.
Jag försvarar inte LO annonsen utformning, jag förstår att den skapar irritation. Vi har ändrat "frekvensen" dvs laddar du en sida på Utsidan 50 ggr så kommer du inte se den 50 ggr längre.
50 visningar = 50 ggr betalt, väljer vi 10 visningar på 50 sidladdningar så är det samma ska som 80% förlorad intäkt. Så enkel är matematiken. Någon skrev att vi inte lyssnade, det gjorde vi.
Vår lösning för er som irriterar er på annonser (som ju iofs även kan vara relevanta) är betalmedlemskapet.
-Thomas