Nödsändare, bra eller dåligt?

Ska skaffa mig en plb tänker jag efter ett tags funderande. Jag har ju med mobil för biljetter, foto, ljudbok och poddar jag lyssnar på när jag vandrar så är väl mindre indian än vissa andra. Den kommer ligga i väskan år efter år och troligtvis kommer jag aldrig använda den. Den dagen jag ligger med brutet ben om så sker är den bra att ha tänker jag och mer tanke än så kommer jag inte unna den...

Att tro sig göra vildmarken mindre vild samtidigt som man köper de mest avancerade tälten, väskorna, kängorna, kläderna, gasköken, planerar sina rutter digitalt månader i förväg osv för att sedan skippa en nödsändare känns ju lite lattjo, då har man redan tappat det... 😁
 
Senast ändrad:
Jag kan relatera helt till det du berättar om känslan att veta att man är HELT utlämnand till sig själv under vandringen. "Om jag strular till det, finns det ingen möjlighet för mig att kalla på hjälp". Detta tycker jag kan ge en enorm tillfredsställelse. Jag kan också uppleva det som en frihetskänsla. Dock förstår jag till fullo att många upplever det på ett helt annat sätt. Det finns många sätt att förhålla sig till det. Inget sätt är mer rätt än något annat.
Det går väl att känna så lite på ett hörn ändå.

För det första kan man välja att inte använda nödsändaren till meddelanden, väder, spårning osv utan bara ha den med.

För det andra så finns det olika känslor från stolthet och jävlaranamma till skam som gör att man kanske inte använder den lättvindigt ändå.

Men särskilt så för det tredje vet man ju faktiskt inte om den kommer att funka, ha täckning osv bland trän/bergssidor/raviner osv. Kanske är du så förvirrad/skadad i skarpt läge att du inte lyckas manövrera den.

Den osäkerheten finns ju, för de som nu går igång på det.
 
Att tro sig göra vildmarken mindre vild samtidigt som man köper de mest avancerade tälten, väskorna, kängorna, kläderna, gasköken, planerar sina rutter digitalt månader i förväg osv för att sedan skippa en nödsändare känns ju lite lattjo, då har man redan tappat det... 😁
Undrar om det ska komma en backlash i och med all utveckling som skett med material, teknologi och lättviktsprylar och folk börjar ge sig ut med äldre utrustning. Tänker nånstans når man perfektion med packningen och vad blir då nästa utmaning, för folk som stimuleras av utmaningar.
 
Undrar om det ska komma en backlash i och med all utveckling som skett med material, teknologi och lättviktsprylar och folk börjar ge sig ut med äldre utrustning. Tänker nånstans når man perfektion med packningen och vad blir då nästa utmaning, för folk som stimuleras av utmaningar.
Ja det är väl vanligt inom många områden med retro-trender för att göra det lite svårare. Men finns väl ett antal trådar av folk här som gärna vandrar med gamla ramryggsäckar och i flanellskjorta så det finns väl redan?
 
Att inte ha nödsändare kan ju ses som en motreaktion också, menar jag.

Förr eller senare lär det komma lösningar där mobiltäckning inte är beroende av master. Och batterier behöver inte laddas, så mobilen håller hela 14-dagarsvandringen.

Från den dagen är vi alltid uppkopplade. Alltid. Överallt. Den tanken är svindlande och hiskelig. Vart tar vi vägen då för att få uppleva det där andra, utanför the Matrix..?
 
Att inte ha nödsändare kan ju ses som en motreaktion också, menar jag.
I den här tråden tycker jag snarare att de som är emot inte vet vad det handlar om. (eller i alla fall ser de på helt andra sätt än vad jag gör)
Från den dagen är vi alltid uppkopplade. Alltid. Överallt. Den tanken är svindlande och hiskelig. Vart tar vi vägen då för att få uppleva det där andra, utanför the Matrix..?
Stänga av telefonen?
 
Att enbart ha en plb som inte går att fippla med förutom då man ligger halvt döende kan ju knappt störa någons vildmarkskänsla? Hur vild man än vill vara i naturen hade nog 100% velat ha den just den dagen den behövs?

Är själv teknikfientlig till viss del men skulle ju vara som att lämna hörapparaterna hemma för de som hör dåligt bara för att slippa ifrån teknik och leva indian i en vecka eller två. Med ett Hilleberg, gaskök och ett par kängor för 4000+ då förstås.

Lite som att på något papper skriva ner att man avsäger sig sjukhusvård innan man ger sig iväg bara för att man vill leva lite on the edge.
 
Bra eller dåligt? Ja, det kan man ju tycka olika om, vilket med all önskvärd tydlighet framgår av den här tråden...

Hursomhelst... I jobbet använder vi Spot, Gen 3 och den verkar vettig tycker jag. Enbart SOS-signal, en hjälpsignal samt två i förväg inprogrammerade meddelanden som skickas till valfritt mobilnummer. Om jag har en sådan kan jag alltså dels larma när det är allvar på riktigt och dels skicka meddelanden till exempelvis frun om att allt är okej. Enklast möjliga abonnemang kostar 17 euro för en månad.

Har jag fattat rätt att man med en Garmin inReach förutom att skicka nödsignal även kan ta emot meddelanden, få väderprognoser, ha en spårning aktiverad så att de därhemma kan följa ens förflyttning och se var man befinner sig och kanske något mera? Vad kostar abonnemanget?
 
Bra eller dåligt? Ja, det kan man ju tycka olika om, vilket med all önskvärd tydlighet framgår av den här tråden...

Hursomhelst... I jobbet använder vi Spot, Gen 3 och den verkar vettig tycker jag. Enbart SOS-signal, en hjälpsignal samt två i förväg inprogrammerade meddelanden som skickas till valfritt mobilnummer. Om jag har en sådan kan jag alltså dels larma när det är allvar på riktigt och dels skicka meddelanden till exempelvis frun om att allt är okej. Enklast möjliga abonnemang kostar 17 euro för en månad.

Har jag fattat rätt att man med en Garmin inReach förutom att skicka nödsignal även kan ta emot meddelanden, få väderprognoser, ha en spårning aktiverad så att de därhemma kan följa ens förflyttning och se var man befinner sig och kanske något mera? Vad kostar abonnemanget?
130-730 kr/månad beroende på om du vill köpa helårsabb eller bara månadsvis, samt hur mycket spårning och mess du vill ha inkluderat: https://www.garmin.com/sv-SE/p/837461/pn/010-06002-SU

Du ska nog upp i mittintervallet för att få märkbart mer features än med din Spot.
 
Intressant tråd. Men jag har ett par reflektioner efter att ha läst igenom tråden. Först är att man påstår att en nödknapp inte ändrar riskbedömningen. Kanske så, men det ändrar det efterföljande valet. Står det mellan att förblöda/svälta/förfrysa ihjäl eller behöva trycka på en knapp så kommer man komma fram till andra val. Den faktiska risken kommer att minska och fler kommer att prova vad det nu är man har framför sig.
En annan aspekt som jag anar är den ökade stressen i samhället. En stress som ger oss tunnelseende och en obenägenhet att vidga perspektiven. En nödsändare ger oss möjligheten att i större utsträckning 'fortsätta som vanligt' utan att behöva lära/förstå i det här fallet potentiella faror på fjället.
Till sist fler knappar att trycka på kommer innebära att fler knappar trycks på, särskilt som det sker på någon annans bekostnad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar