Nödsändare, bra eller dåligt?

Det borde ju rent teknisk gå att förse mobilen med en "nödknapp" som kontaktar SOS med gps position från satellit och samtal i ett knapptryck kan man tycka.

Varför i så fall betala och släpa på ytterligare en pryl när väldigt många redan har vad som behövs med sig ?
 
Det borde ju rent teknisk gå att förse mobilen med en "nödknapp" som kontaktar SOS med gps position från satellit och samtal i ett knapptryck kan man tycka.

Varför i så fall betala och släpa på ytterligare en pryl när väldigt många redan har vad som behövs med sig ?
Jag skulle inte skriva mer här, men svarar på detta: Det är för att det inte finns mobiltäckning på många platser. Därför fungerar inte appen 112, dvs telefonen. Nödsändaren fixar biffen,...alltid...överallt.

Appen är annars bra där man har täckning. Man behöver inte i ett stressat läge berätta var man är...larmoperatören ser det, då koordinaterna skickas, vilket redan nämnts.
 
Jag skulle inte skriva mer här, men svarar på detta: Det är för att det inte finns mobiltäckning på många platser. Därför fungerar inte appen 112, dvs telefonen. Nödsändaren fixar biffen,...alltid...överallt.

Appen är annars bra där man har täckning. Man behöver inte i ett stressat läge berätta var man är...larmoperatören ser det, då koordinaterna skickas, vilket redan nämnts.
iPhone 14 och 15 har redan funktionen att skicka nödmeddelande via satellit, dock ännu inte i Sverige. Så att säga att det inte går att lösa är ju felaktigt.
 
Det borde ju rent teknisk gå att förse mobilen med en "nödknapp" som kontaktar SOS med gps position från satellit och samtal i ett knapptryck kan man tycka.

Varför i så fall betala och släpa på ytterligare en pryl när väldigt många redan har vad som behövs med sig ?
Detta har apple tänkt på åt dig redan och du kan sända nödSMS via satelit i deras senaste modeller av iphone.
Fungerar dock INTE i Sverige ännu, så även om du har ny ajfån-model med ny version as deras operativsystem ios så kan du inte lite på det i Sverige. Man kan väl hopaps att det kommer även för Sverige men när vet jag inte.

Men det som är det ingenjörsmässigt kluriga är att du måste lägga till en extra radiosändardel i mobilen som kan prata med sateliter, det är inte riktigt samma som att prata med en mobilnätsmast.

Hoppas någon android-tillverkade kommer med mostsvarande snart.

/Patrik
(Såg nu efteråt att skogslöparen postade i princip samtidigt som mej om detta)
 
iPhone 14 och 15 har redan funktionen att skicka nödmeddelande via satellit, dock ännu inte i Sverige. Så att säga att det inte går att lösa är ju felaktigt.
Även om funktionen var tillgänglig i Sverige kommer den inte funka norr om Gävle med tillförlitlighet då den använder Globalstar satelliter som står för lågt över horisonten i norra Skandinavien.
Så att överhuvudtaget introducera den funktionen i Sverige som inte täcker hela landet kan tyvärr riskera skapa falsk trygghet.
 
En lättare utmaning rent tekniskt vore ju att göra SOS-appen åtkomlig från låsskärmen, precis som 112.
Nu kan jag ju bara larma från min egen mobil.
 
Ju enklare att larma, desto fler larm som INTE är nöd. Bra eller inte, kan man diskutera, men dyrt kommer det att bli. Det är konsekvensen vi lär se. Tror inte fjällräddningen tycker det är så trevligt att åka ut till nån som har slut på torra strumpor eller skavsårsplåster.

Jag tycker telefonisterna måste få rätt information om läget innan man skickar ut nån hjälp. Röstsamtal borde va obligatoriskt, eller åtminstone en utförligt beskrivning med trovärdighet, och inte bara ett "pip"
 
En lättare utmaning rent tekniskt vore ju att göra SOS-appen åtkomlig från låsskärmen, precis som 112.
Nu kan jag ju bara larma från min egen mobil.
Många andriodmobiler ger dig möjligheten att konfigurera vad knapptryck för de fysiska knapparna på mobilen ska göra, det borde gå att konfa så knapptryck startar 112-appen. Med fysiska knappar slipper du dessutom problemet med blöta fingrar mot skärm.

t ex för samsung xcover pro , sid 14 i denna manual

men som sagt så kräver 112-appen mobiltäckning inkl mobiltäckning för mobildata.

/Patrik
 
Fortfarande bara en person som var korkad & dum nog att gå genom Sarek ensam utan nödsändare ?

Jag visste då att jag fixar alla möjliga sommarväder, no problem. Och är man lite smart och försiktig så kommer jag inte att ramla i en jock, eller bryta något ben. Mkt liten risk att lätt stuka foten kanske, men det kan man tejpa. Gå vilse - vad är det ?
Jag kan relatera helt till det du berättar om känslan att veta att man är HELT utlämnand till sig själv under vandringen. "Om jag strular till det, finns det ingen möjlighet för mig att kalla på hjälp". Detta tycker jag kan ge en enorm tillfredsställelse. Jag kan också uppleva det som en frihetskänsla. Dock förstår jag till fullo att många upplever det på ett helt annat sätt. Det finns många sätt att förhålla sig till det. Inget sätt är mer rätt än något annat.
 
Då kommer jag att fortsätta att ha sos-appen i telefonen, eftersom jag vandrar mest lågland i mellersta delen av Sverige.
 
Hej tråden.

Lite grand får jag väl be om ursökt för att jag satte en lite provokativ rubrik. Det handlar förstås inte om ifall nödsändare är bra eller dåliga. Det borde vara uppenbart för alla att det på det hela taget är klart bättre att möjligheten att tilkalla hjälp i en nödsituation finns.

Det jag ville lufta är vilka sidoeffekter det får när tvåvägs kommunikation är mer eller mindre standard överallt. Blir vildmarken lite mindre vild, eller kan vi alla (som joanna) låtsas som att den där prylen inte finns tills den behövs? Behöver räddningstjänsten värdera larm annorlunda nu? Sätter vi en outtalad norm där det är oansvarigt att inte låta sig spåras? (på samma sätt som det är oansvarigt att inte lämna analoga färdmeddelanden)

För min egen del så kommer jag (som sagt) fortsätta använda inreach för turer utanför säker mobiltäckning. Jag kommer använda incheckning och/eller spårning som digitala färdmeddelanden. Men att och hur jag väljer att utnyttja tekniken för att hantera riskerna vill jag förblir ett beslut mellan mig och mina närmaste.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar