Nödsändare, bra eller dåligt?

Den viktigaste aspekten är ändå att det är skattebetalarna som får pröjsa varenda utryckning de gör, så för extremsporter med stora risker tycker jag man får ta den kostnaden själv eller genom privata försäkringar. Men så funkar det ju tyvärr inte i snälla Sverige.

Jag har då inte lust att va med och betala för helikoptertransport åt nån med blöta fötter.
Probelmet är att sätta gränsen för vad en rimlig skattebekosatd nivå är och vad som är för extremt. De flesta här på utsidan tycker nog att fjällvandring sommartid på leder är en helt acceptabel risknivå medan det finns gott om mindre friluftsintresserade som tycker "vad ska ni där ute och göra, helt onödigt och dyra räddningar om ni bryter benet, ska mina skattepengar gå till det onödiga risktagandet"
Sen finns det de som kanske tycker att en skidtur oledat i dalgångar i fjällen mitt i smällkalla vintern är ondig risk, någon tycker det är ok med toppturer flackare än 30 graders lutning utan tranceiver. Skridskoåkning på nyisar på havet för att inte tala om alla trafikrisker som fortkörning

Om förebyggande räddning kostar kan vissa dra sig för att ringa tills det blivit riktigt allvarligt, det är svåra avvägningar.

Man kan också fråga sig om man ger sig ut och kör bil trots SMHI orange vädervarning på E22 i Skåne, utan vinterkläder och sommardäck på sin lastbil.

I Sverige har vi förmånen med fria räddningar och hoppas det inte missbrukas så det kan förbli så.

/Patrik
 
Alla som inte vågar vandra ensamma genom Sarek utan nödsändare är fegisar !
Jag vet inte varför jag får höjd puls när jag läser det du skriver.

...och varför svarar jag på detta egentligen?

NU måste jag lämna dessa 2-3 trådar ifred...blir bara irriterad. Blir lite besviken på mig själv som går igång på sånt här. Jag ska inte gå i fällan...jag ska inte gå i fällan!

NU...blir det inge fler svar från mig om dessa ämnen som diskuterats flitigt i de 2-3 trådar som finns. Fasiken, jag gick i fällan igen!
 
Om man använder 112 appen och ringer SOS så får operatören upp din position genom appen. Det lär ju vara ett billigare alternativ än en nödsändare.
 
Jag använder mig av krimrapport.se om jag vill få information om fjällräddningsinsatser. Det går att filtrera det du ser genom att ange län och ”fjällräddning”. Exempelvis https://www.krimrapport.se/norrbottens-lan/kat-102/fjallraddning/. Jag hittar ett fall under senare tid då nödsändare har använts - https://www.krimrapport.se/1014198/fjallraddning-rautasjaure-nodsandarlarm-inkommer-fran/. Det kan finnas fler, jag har bara skummat men intrycket är att det inte verkar vara vanligt att nödsändare används.
Lite märkligt, undrar om det inte alltid skrivs ut hur kontakt skett?

Jag tycker händelsen vid Kittelbäcken säger en del om hur oglamoröst det kan vara att bli undsatt av fjällräddningen:

"På grund av vädret och dåliga flygförhållanden kan helikopter inte användas. Fjällräddare får kontakt med de nödställda efter midnatt. Personerna är nedkylda och de får varma kläder. Under natten hjälper fjällräddarna sällskapet att röra sig mot en fjällstation. Vid 06:30-tiden är samtliga framme där." 😰💤
 
Lite märkligt, undrar om det inte alltid skrivs ut hur kontakt skett?

Jag tycker händelsen vid Kittelbäcken säger en del om hur oglamoröst det kan vara att bli undsatt av fjällräddningen:

"På grund av vädret och dåliga flygförhållanden kan helikopter inte användas. Fjällräddare får kontakt med de nödställda efter midnatt. Personerna är nedkylda och de får varma kläder. Under natten hjälper fjällräddarna sällskapet att röra sig mot en fjällstation. Vid 06:30-tiden är samtliga framme där." 😰💤
Mellan 11 augusti och 28 augusti genomfördes 13 fjällräddningsinsatser. Jag har bara tittat på om det finns uppgifter om hur det har larmats och hur insatsen har sett ut. Det finns förstås mer uppgifter om olyckorna på krimrapport.

Hur larmas det?
5 samtal inkommer, oklart varifrån eller hur.
1 samtal - positioneringssystem via mobiltelefon
4 samtal från stugor.
3 larm från nödsändare.

Hur ser insatsen ut?
I 6 fall kallas helikopter in.
I 3 fall nås de av fjällräddare.
I 4 fall kallas både fjällräddare och polishelikopter in.

Har det skett en ökning av fjällräddningar i år? Det finns ingen statistik från sommaren 2024 från polisen än, den senaste hittar ni här - Fjällräddningarna ökade något under sommaren 2023 | Polismyndigheten (polisen.se). Som ni kan se där omfattas perioden 1 juni – 30 september. I krimrapport har det rapporterats 17 insatser från 1 juni fram till och med den 28 augusti.
 
Det är inte alls säkert.

Anhöriga kan mycket väl ha blivit oroliga och slagit larm ändå om dom inte visade några livstecken mot omvärlden inom upplevd deadline.

Båda kan tex hypotetisk ligga drunknade i en flod i ett försök att rädda varandra trots nödsändare, eller ramlat ned i en glaciärspricka och sköljts med.

Finns många scenarion där saker händer så fort att man inte hann använda en sådan.
För att vara mer precis: En nödsändare som kan användas för viss kommunikation om att det inte har uppstått en nödsituation, typ inreach. Att kunna skicka ett meddelande om att "vi mår bra, men vi blir lite sena" kan vara praktiskt för att göra anhöriga ooroliga.
 
För att vara mer precis: En nödsändare som kan användas för viss kommunikation om att det inte har uppstått en nödsituation, typ inreach. Att kunna skicka ett meddelande om att "vi mår bra, men vi blir lite sena" kan vara praktiskt för att göra anhöriga ooroliga.

Ok, då kommer ju saken i ett annat dager.
Jag antog att även den som tar emot meddelandet behövde ha en motsvarande.
 
För att det där ska fungerar som behöver man telefontäckning. En nödsändare fungerar utan.
DEt räcker inte bara lite halvdålig mobiltäckning utan 112-appen kräver täckning med datatrafik över mobilnätet, du ringer i själva verket ett data-samtal samtidigt som SOS får din positon förmedlad via datatrafik i mobilnätet.

/Patrik
 
För att det där ska fungerar som behöver man telefontäckning. En nödsändare fungerar utan.
DEt räcker inte bara lite halvdålig mobiltäckning utan 112-appen kräver täckning med datatrafik över mobilnätet, du ringer i själva verket ett data-samtal samtidigt som SOS får din positon förmedlad via datatrafik i mobilnätet.

/Patrik
Tack för svar!
 
DEt räcker inte bara lite halvdålig mobiltäckning utan 112-appen kräver täckning med datatrafik över mobilnätet, du ringer i själva verket ett data-samtal samtidigt som SOS får din positon förmedlad via datatrafik i mobilnätet.

/Patrik

Ungefär samma sak genom att ringa 112 med mobilen då ?
SOS har väl även möjlighet att peja vart du är via mobilmasterna ?
 
Ungefär samma sak genom att ringa 112 med mobilen då ?
SOS har väl även möjlighet att peja vart du är via mobilmasterna ?
Mottagaren (SOS alarm eller de som svarar på 112) får bättre precision och snabbare position om du ringer med 112-appen då den plockar position från mobilens GPS, du har ju tillåtit appen att använda mobilens position med hög precision.
Att pjela med mobilnätet blir inte lika exakt, särskilt inte om du bara har svag täckning, t ex från en enda mast. Då får du ett ungefärligt avstånd från masten men i värsta fall är då masten rundstrålande och du får t ex en cirkel runt masten. ÄR det en riktanten kan du få en cirkelbåge ("ostbåge") - dvs avståand och en ungefärlig riktning.
Har du täckning från två eller flera master kan du krysspejla (båda cirklar och ostbågar) och få en mer exakt position från mobilnätet.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar