Nödsändare, bra eller dåligt?

Uhuum, Du har nog missuppfattat poängen.

Det jag skrev om är inte någon fara, det är inte farligt. Det är det bara alla andra dumbnuts som tror. Det är väl det som är poängen här. Med självförtroende och lite erfarenhet och bra riskbedömning så är risken och "farligheten" mkt liten. Klart man inte går vilse, ramlar i en jokk, besöker glaciärer, blir kall & blöt, bryter ben, osv. Enkelt. :cool:

Det är väl bättre och billigare om folk får hjälp innan "blöta & kalla" utvecklas till "skadade och/eller ihjälfrusna". Jag har fullt förtroende för att proffsen i alla sorters räddningstjänster i alla sorters berg kan göra rätt bedömning av när det är läge att faktiskt rycka ut - och "märkligt nog" brukar de sätta den tröskeln betydligt lägre än många som moraliserar över detta i diverse forumtrådar.

Och deras bedömning underlättas ju enormt, om det rent tekniskt kan ske en tvåvägskommunikation med de/n eventuellt nödställda. Jag tror faktiskt det blir färre utryckningar, om folk bär på en nödsändare - de man förr i tiden gjorde "för säkerhets skull" kan då lättare sorteras bort.
;)
Vi har ju ett exempel på det i föräldratråden till denna, om ett par i en nylig Sarekvandring hade haft en nödsändare hade vi sluppit iaf en utryckning.

<klipp>

* i fallet cykelhjälm har jag personligen bestämt mig för att ta den kalkylerade risken, men jag bor i en idyllisk småstad och har en icke-hjälmkompatibel frisyr ;)

jag har hjälm både för min egen skull men också för att motivera att barnen ska ha hjälm, Svårt att föregå emd dåligt exempel. Jag brukar fråga barnen (ja det är tillspetsat ocjh överdrivet) om det är viktigast att vara ett vackert lik/bårfall eller hel, frisk och lite fulare i form av platt i håret.

Barn under 15 år får enligt lag inte välja bort cykelhjälm i trafiken.

/Patrik

Vi har ju ett exempel på det i föräldratråden till denna, om ett par i en nylig Sarekvandring hade haft en nödsändare hade vi sluppit iaf en utryckning.

Det är inte alls säkert.

Anhöriga kan mycket väl ha blivit oroliga och slagit larm ändå om dom inte visade några livstecken mot omvärlden inom upplevd deadline.

Båda kan tex hypotetisk ligga drunknade i en flod i ett försök att rädda varandra trots nödsändare, eller ramlat ned i en glaciärspricka och sköljts med.

Finns många scenarion där saker händer så fort att man inte hann använda en sådan.

Senast ändrad:
Jag använder mig av krimrapport.se om jag vill få information om fjällräddningsinsatser. Det går att filtrera det du ser genom att ange län och ”fjällräddning”. Exempelvis https://www.krimrapport.se/norrbottens-lan/kat-102/fjallraddning/. Jag hittar ett fall under senare tid då nödsändare har använts - https://www.krimrapport.se/1014198/fjallraddning-rautasjaure-nodsandarlarm-inkommer-fran/. Det kan finnas fler, jag har bara skummat men intrycket är att det inte verkar vara vanligt att nödsändare används.

Uhuum, Du har nog missuppfattat poängen.

Det jag skrev om är inte någon fara, det är inte farligt. Det är det bara alla andra dumbnuts som tror. Det är väl det som är poängen här. Med självförtroende och lite erfarenhet och bra riskbedömning så är risken och "farligheten" mkt liten. Klart man inte går vilse, ramlar i en jokk, besöker glaciärer, blir kall & blöt, bryter ben, osv. Enkelt. :cool:
...och du är fortfarande immun mot perforerad appendicit, stroke och svårt ryggskott?

jag har hjälm både för min egen skull men också för att motivera att barnen ska ha hjälm, Svårt att föregå emd dåligt exempel. Jag brukar fråga barnen (ja det är tillspetsat ocjh överdrivet) om det är viktigast att vara ett vackert lik/bårfall eller hel, frisk och lite fulare i form av platt i håret.

Barn under 15 år får enligt lag inte välja bort cykelhjälm i trafiken.

/Patrik
Bra exempel på det där med personlig riskvärdering. Hade hjälm så länge mina barn bodde hemma, just för att inte sända dubbla budskap. Nu när de utflugna och jag själv cyklar många men korta sträckor per dag i min cykelvänliga småstad, drar jag en lättnadens suck och väljer den lilla riskökningen före att tvingas (försöka) sätta upp och ta ner mitt totalt ostyriga hår flera gånger per dag :p.

Ur etisk synvinkel är hjälmlöst småcyklande i Lund ett enklare riskbeslut, än när det handlar om valet att ha/inte ha med en nödsändare under en lång, ledlös ensamvandring. Att cykla utan hjälm ökar visserligen fortfarande risken för att samhället får ställa upp med med mer vård, men inte skaderisken för mina medtrafikanter. Men jag riskerar (också) andras liv om jag tvingar räddningsfolket till långa eftersökningar över ett stort fjällområde, fast de numera kan få min position direkt.

Den viktigaste aspekten är ändå att det är skattebetalarna som får pröjsa varenda utryckning de gör, så för extremsporter med stora risker tycker jag man får ta den kostnaden själv eller genom privata försäkringar. Men så funkar det ju tyvärr inte i snälla Sverige.

Jag har då inte lust att va med och betala för helikoptertransport åt nån med blöta fötter.

Måste vara väldigt jobbigt att gå och oroa sig för detta hela tiden....

Man oroar sig inte. Man förbereder sig för eventuella missöden. Att inte tänka igenom och beakta åtminstone rimligt sannolika risker/missöden pekar enligt mig på ”viss” omogenhet.
Och jag anar att du HasseQ gillar att provocera o trolla,baserat utifrån dina inlägg i denna o andra frågor. (Därmed inte sagt att du inte är kunnig och med erfarenhet av fjällvandring).

Kan bara referera till mina tidigare inlägg. Finns ingenting som är omoget eller ogenomtänkt. Tvärtom faktiskt. Är man smart och försiktig är det helt ok.

Snarare så kan man vara besviken på att många här saknar självförtroende att göra samma.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg