Nödsändare, bra eller dåligt?

Själv är jag helt odigitaliserad på mina vandringar, förlitar mig endast på karta och kompass. Finner det betydligt lättare att navigera i fjällvärlden än hemma i storskogen. Det är enligt mig den bästa säkerheten på tur.
Men navigering har väl inte så mycket att göra med risken för olycksfall och möjligheten att larma?
 
Men navigering har väl inte så mycket att göra med risken för olycksfall och möjligheten att larma?
Nej, du har helt rätt, men vet man att man inte kan kommunicera längs vägen blir man ju mycket mer noggrann med förberedelser och vägval. Framför allt blir man bättre på att förmedla sig innan turen istället för under vägen.
Men det är inte för alla naturligtvis. Man måste ju själv avgöra bästa sättet att "säkra" sin vandring.
 
Vad kostar en nödsändare?
Det är klart att om man faktiskt utsätter sig för en risk så får säkerhet kosta. Tranciever vid offpiståkning är en självklarhet. Liksom bilbälte vid bilkörning. Men för mig är inte till exempel fjällvandring en sån aktivitet. Visst, det finns alltid en residual risk -sjukdom, stukning etc- men det är trots allt extremt osannolikt att det inträffar och leder till en situation som man inte kan klara ut.
Det leder till frågan om kostnad: PLB ca 4000, inget abonnemang. Vad finns mer för alternativ?
En transceiver är helt onödig så länge du inte rör dig i lavinterräng. Då behöver du även vänner som har transceiver, spade och sond och vet hur man söker.

Och även där som med nödsändare så går kunskap och erfarenhet före prylar för att det ska bli så säkert som möjligt.
 
Senast ändrad:
En transceiver är helt onödig så länge du inte rör dig i lavinterräng. Då behöver du även vänner som har transceiver, spade och sond och vet hur man söker.

Och även där som med nödsändare så går kunskap och erfarenhet före prylar för att det ska bli så säkert som möjligt.
Jag tror kanske du missuppfattade vad jag skrev. Jag ska inte gå i polemik; håller med om det du skriver.
 
Kort svar: nej på bägge.

Lååångt svar:
...men det kan bero på att jag inte (som du gjorde?) skickar uppdateringar av min position till någon. Eller för den delen använder den lilla prylen till någon kommunikation ö h t (utom såklart i det potentiella katastrofläge som hittills inte inträffat).

Tvärtom är familjen tillsagd på skarpen att de inte ska förvänta sig någon kontakt (jag begick för länge sen misstaget att lova höra av mig från en fjällstation jag tänkt passera, och gör aldrig om det...). Skillnaden mot förr är bara att de vet att jag vid behov kan kalla på hjälp, men den skillnaden är dramatisk ur deras synvinkel - och därmed mycket värd också för mig. Ett par av dem har onödigt livlig fantasi; särskilt mina barns fader, som både har lite vaga föreställningar om vad jag egentligen sysslar med därute, och dessutom gärna projicerar sin egen höjdskräck på det hela ;).

Jag skaffade alltså till slut en InReach främst för att slippa oroa mig för att mina anhöriga ska oroa sig. Nu slipper jag ge dem förplanerade ruttbeskrivningar, som jag ändå varken kan eller har lust med att hålla mig till i ledlös terräng. Så min frihet att improvisera, lyda spontana infall, besluta efter väder, vind eller en plötslig anblick av en lockande topp, och alltså verkligen "vara i nuet" - har tvärtom ökat. Eller tja, jag tog mig väl den friheten innan också, men på bekostnad av mina anhörigas oro.

Den lilla grunkan hänger på axelremmen och är normalt sett totalt bortglömd. Men jag är inte principiellt teknikfientlig (tvärtom) och tackar inte nej till användbara finesser vid behov. På en tre veckors vandring längs (ungefär) HRP användes den faktiskt en gång till att dubbelkolla min position i en total whiteout i brant terräng, och två gånger för att kolla väderprognosen när det såg lite tveksamt ut.

Och självklart är det inget fel eller "upplevelse-störande" med själva grundsyftet: att kunna få hjälp i ett verkligt nödläge. Jag känner inte att vetskapen om den möjligheten påverkar mitt beteende och/eller mina riskkalkyler. Kan inte se någon skillnad på detta och på att man bär med sig annan nödutrustning (t ex vissa sjukvårdsgrejer) som man hoppas aldrig behöva använda.
Kanske för att jag inte är den sortens person som får kickar av risken i sig, eller som Hasse beskriver det - "känner mig som en king" om jag gjort något farligt. Det är inte därför jag är därute. Det är inte ens därför jag har klättrat. Det är liksom tvärtom - jag tar absolut en hel del (kalkylerade) risker, men bara när jag tycker att de är värda att ta. T ex för att uppleva något som inte kan upplevas annars. Men jag upplever ju inte mindre under en toppbestigning, om jag har en nödfilt i benfickan, eller en nödsändare på axelremmen.

PS
Om bara en liten del av alla ensamvandrares anhöriga är funtade som mina, så tror jag dessutom att vetskapen om att vederbörande kan larma vid behov minskar antalet onödiga larm och räddningspådrag.
Tack för ett utförligt svar Joanna!
När det gäller risktagande så skulle jag inte säga att jag får någon "kick" av det heller, Däremot är riskbedömningen en del av upplevelsen för mig. Det är ingen guide eller myndighet som avgör om den där jokken är lämplig att vada - det är jag.
 
Bra idé! Ändå fortsätter samma diskussion i den gamla tråden så att det blivit ännu rörigare. Längtar efter en moderator. För övrigt passar tråden bäst i "Säkerhet och räddning".
Det står var och en fritt att inte läsa trådar man inte finner nöje i. Tonen är oliktänkande men inte otrevlig om du frågar mej, dvs inom utsidans regler.

/Patrik
 
En transceiver är helt onödig så länge du inte rör dig i lavinterräng. Då behöver du även vänner som har transceiver, spade och sond och vet hur man söker.

Och även där som med nödsändare så går kunskap och erfarenhet före prylar för att det ska bli så säkert som möjligt.
För mej är det är ju inte frågan om antingen eller utan både och. Kunskap & erfarenhet förstärkt med nödsändare (alt kunskpa&erfarneht + guide och tranceiver på skidor i lavinterräng).
/Patrik
 
Transcievers är ingen garanti för att man överlever en lavin, men saknar man det är det närmast en garanti för att man inte gör det. Sen utesluter det naturligtvis inte kunskap och att man tränar på sök. Det är dock möjligt att tekniska hjälpmedel och ballongryggor påverkar riskbeteendet men varje år dör det ju många som bär både transcievers och har utlösta ballonger så det är naturligtvis viktigt att ändå göra en riskbedömning.

Nödsändare kommer nog finnas hos de flesta snart. Iphone har redan funktionen "Nödanrop via Satellit" men den är ännu begränsad geografiskt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar