Nödsändare, bra eller dåligt?

ok, ja jag tänker på han som föll och dog nyss under BAMM, men där springer man väl parvis så att det förhoppningsvis alltid är "en kvar" som kan larma om det händer nåt.

Varför funkar inte vanlig GPS-tracker som man sätter på cykeln eller katten, i Sarek? Går dessa via master och inte satelliter? låter kanske rimligast, så antar att det är så.
 
Varför funkar inte vanlig GPS-tracker som man sätter på cykeln eller katten, i Sarek? Går dessa via master och inte satelliter? låter kanske rimligast, så antar att det är så.
De funkar för att spåra, men spåren sitter fast i trackern utan mobilnät (eller blåtand e dyl till en mobiltelefon, och sedan mobilnätet bortom den) och kan bara komma nån annan till nytta när du kommer ut ur Sarek och får uppkoppling.
 
Bra att diskutera både nackdelar och fördelar. Kan finnas en övertro på att positionsangivelsen är korrekt och uppdaterad i realtid. Det kan leda till GPS-assisterat haveri till sjöss när man kör på grund därför att GPSen anger att man är på djupt vatten.

På liknande sätt kan nyttan av nödsändare övertolkas. Ofta finns inte helikoptrar tillgängliga p g a väder eller annat.

Nyttigt att handla som att man är hänvisad till sig själv och eventuella turkamrater.

Thure
 
Ja en fråga: Känner du att möjligheten att kalla på hjälp påverkar hur du planerar och genomför en vandring? Och hur du upplever den?

Som sagt, jag kommer definitivt ha sändaren med mig även i fortsättningen. Fördelarna överväger onekligen. Men någonting känns ändå inte på samma sätt.

Det är lite som skillnaden mellan att plocka fram en öl ur ryggsäcken efter fem dagars vandring och att köpa en likadan öl på en fjällstation. Objektivt är det samma sak, men det känjns inte så.
Nödsändaren påverkar inte min vandring, eller gör att jag tar risker. Inte det minsta…
 
Men om man faller och dör eller druknar så blir det ju rätt svårt att pejla en? eller är den på hela tiden och kan sökas på nätet som en gps-tracker?
Ärligt talat är jag inte så intresserad av vad som händer med min kropp när jag är död. Jag är väldigt mycket mer intresserad av att inte behöva lida länge och/eller att dö innan räddningen kommer.
 
I princip alla GPS-trackers använder mobiltelefonnätet. Därmed -- ingen mobiltäckning, ingen tracking.
Det stämmer väl inte! Jag använder ofta offlinekartor med telefon o mobildata avstängda, dvs mobilen i flight mode (funkar även på flygplan om man sitter intill fönster). Däremot kan precisionen öka lite om man har allt påslaget.
Dålig mobiltäckning är ju motivet till att alls ha en nöd(satelit)sändare. Men jag kanske inte helt förstår innebörden av ""GPS-trackers"?
 
Senast ändrad:
Vad kostar en nödsändare?
Det är klart att om man faktiskt utsätter sig för en risk så får säkerhet kosta. Tranciever vid offpiståkning är en självklarhet. Liksom bilbälte vid bilkörning. Men för mig är inte till exempel fjällvandring en sån aktivitet. Visst, det finns alltid en residual risk -sjukdom, stukning etc- men det är trots allt extremt osannolikt att det inträffar och leder till en situation som man inte kan klara ut.
Det leder till frågan om kostnad: PLB ca 4000, inget abonnemang. Vad finns mer för alternativ?
 
I princip alla GPS-trackers använder mobiltelefonnätet. Därmed -- ingen mobiltäckning, ingen tracking.
Nu vet jag inte exakt vad du menar med GPS tracker men generellt är en renodlad GPS i princp en mottagare -den tar emot signaler från sateliterna och kan inuti sig själv räkna it var du är. Tar du flera punkter kan den räkna ut din riktning och hastighet. Men den kan inte sända ut någonting och GPS satelierna kan inte ta emot något från en GPSmottagare.
Således kan du logga ditt spår och spara det i din GPSmottagare och kanske ladda över det i en dator när du kommer hem.

Ska du sända ut något utan mobiltäckning används oftast numera satelitkommunikation till andra sateliter än GPS-sateliterna. Du kan ringa med en satelitelefon, och med vissa av de allra nyaste mobilerna kan man faktiskt skicka nödSMS via satelit (de allra nyaste äppel-mobilerna av värstingmodel). Men med de flesta normala moderna mobiler kan du inte ringa/SMSa/surfa utan mobilnät.
Finns täckning med något mobilnät kan du ringa nödsamtal till 112 oavsett operatör, till och med utan simkort i mobilen men såklart måste du har batteriet laddat och signalerna måste nå till en mobilmast.

/Patrik
 
Med GPS-tracker avser jag en pryl som används för att spåra objekt i realtid. De har normalt en GPS mottagare och sedan uppkoppling över mobilnätet för att meddela var objektet finns.

Se t.ex:
https://www.elgiganten.se/magazine/telekom/gps/guide-bluetooth-eller-gps-tracker

För mig är GPS-tracker ett etablerat marknadssegment. De används för att spåra katter, hundar, bilar eller andra saker som man vill ha koll på. Som tidigare nämnts -- i princip alla produkter i detta segment har GPS mottagare och mobilsändare/mottagare inbyggda i en mindre enhet. Det rör sig inte om mobiltelefoner eller andra prylar med GPS mottagare. I alla fall inte för mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2

Liknande trådar