Nödsändare, bra eller dåligt?

Svarar här.
Tycker det är fascinerande men rätt tragiskt också, hur snabbt det går innan en ny och modern pryl på marknaden tycks äga en del människor. Folk har vandrat ensamma så länge människan har vandrat och bra mycket längre än mobilen och nödsändare.
Gäller det samma med hjälmar, bilbelte, airbag abs, nödtelefoner etc etc?

Alltså saker man tidigare klarade sig utan men som många nu använder pga av säkerhet. Är alla de också ägda av den nya teknologien? Folk körde ju bil utan bilbelte och airbag under många år.

Är också rimligt säker på att man hade använt satellitkommunikation på diverse utforskningar för 100+ år sen om det hade funnits.

Svarar här.

Gäller det samma med hjälmar, bilbelte, airbag abs, nödtelefoner etc etc?

Alltså saker man tidigare klarade sig utan men som många nu använder pga av säkerhet. Är alla de också ägda av den nya teknologien? Folk körde ju bil utan bilbelte och airbag under många år.

Är också rimligt säker på att man hade använt satellitkommunikation på diverse utforskningar för 100+ år sen om det hade funnits.
Ibland hör jag folk säga om någon teknologisk pryl ( det kan vara mobiltelefon, nödsändare m.m. ) att tidigare fanns inte sånt och det "gick ju bra då". Frågan är vid vilket årtal de som säger sådant velat stoppa den teknologiska utvecklingen. World Wide Web är endast 33 år gammalt. Gick det också bra innan det fanns? Samtliga som läser och skriver på Utsidan använder sig av webben i alla fall. Jag ser inte varför man inte kan få börja använda ny teknologi om man vill. Visst, de som säljer olika produkter vill givetvis att så många som möjligt skall köpa. Men det betyder ju ändå inte att man måste använda allt nytt om man inte vill. Det går alldeles utmärkt att vandra utan nödsändare. Jag skaffade nödsändare först i slutet av 10-talet. Hade jag inte velat göra det hade jag låtit bli. Jag känner mig inte ägd av min PLB. Det finns mängder av teknik jag hitintills avstått från. Visst, företagen som säljer teknik vill att jag skall köpa - men det skiter jag i.

Jag förstår inte själva frågeställningen i den här tråden?
på vilket sätt kan en nödsändare vara dålig?

Varför skulle man ta mer och större risker bara för att man har en nödsändare på sej?
Jag har gjort nästan 2000 fallskärmshopp och i alla mina riggar, utom den första som jag gjorde 250 hopp med, har jag alltid haft en räddningsutlösare som skär av loopen och löser ut reservskärmen om jag föll i mer än 115 km/tim under 225m höjd.

Den var ingen garanti att jag skulle överleva men då fick jag som en andra chans.
Den gjorde inte att jag tog värre risker i det fria fallet än om jag hade varit utan men det kändes bra att ha den som en extra trygghet, som jag kan tänka mej en nödsändare är vid en fjällvandring.

Senast ändrad:
Ja, vissa hävdar att det leder till fler utryckningar för fjällräddningen och att det leder till kostnader för samhället.
Vad är problemet med det när det gäller att rädda människor i nöd???

Självklart så kommer fler människor ge sej ut på fjällvandring när det finns nödsändare att köpa pga att det är det för många som avgör att dom vågar ge sej ut på en fjällvandring.

Det innebär ju rent statistiskt att ju fler som ger sej ut på fjällvandring, ju fler utryckningar får ju då fjällräddningen göra.

Som jag ser det så är dom extra räddningskostnaderna för samhället småpengar jämfört med vad rökningsrelaterade åkommor kostar.

Min fru jobbar inom ASIH med cancerpatienter och väldigt många har fått sin cancer pga rökning (rökare brukar inte motionera och vandra i fjällen) och hon har berättat att en sån patient som vårdas i hemmet brukar kosta samhället 15-50.000kr/dygn i mediciner och sårvårdsmaterial.
Vårdas dom på sjukhus så dubblas kostnaden direkt, så man får många extra fjällräddningar för dom enorma summorna som cancer pga av rökning kostar samhället!

En jämförelse utifrån att folk som fjällvandrar lever ett mer hälsosamt liv med mycket motion och med mycket mindre rökning.

En helt ointressant jämförelse i sammanhanget när det handlar om att rädda människor i nöd!

Senast ändrad:
Vad är problemet med det när det gäller att rädda människor i nöd???

Självklart så kommer fler människor ge sej ut på fjällvandring när det finns nödsändare att köpa pga att det är det för många som avgör att dom vågar ge sej ut på en fjällvandring.

Det innebär ju rent statistiskt att ju fler som ger sej ut på fjällvandring, ju fler utryckningar får ju då fjällräddningen göra.

Som jag ser det så är dom extra räddningskostnaderna för samhället småpengar jämfört med vad rökningsrelaterade åkommor kostar.

Min fru jobbar inom ASIH med cancerpatienter och väldigt många har fått sin cancer pga rökning (rökare brukar inte motionera och vandra i fjällen) och hon har berättat att en sån patient som vårdas i hemmet brukar kosta samhället 15-50.000kr/dygn i mediciner och sårvårdsmaterial. Vårdas dom på sjukhus så dubblas kostnaden direkt, så man får många extra fjällräddningar för dom enorma summorna som cancer pga av rökning kostar samhället!

En jämförelse utifrån att folk som fjällvandrar lever ett mer hälsosamt liv med mycket motion och med mycket mindre rökning.

En helt ointressant jämförelse i sammanhanget när det handlar om att rädda människor i nöd!
Instämmer fullständigt!

Min nödsändare använder jag varje dag i fjällen om jag inte har mobiltäckning. Förutom att vara en nödsändare så skickar jag ett kort meddelande hem att allt är ok. Det gör att de hemma vet att allt är ok. Känns bra att göra så tycker jag.

Nu kommer jag ganska sent in i detta men för mig förhåller det sig som följande.
Min nödsändare funkar även som tracker, den är inte primärt för MIN skull utan för att närstående skall kunna följa på kartan var jag befinner mig och huruvida jag är i rörelse eller inte.
Varje dag jag startar en etapp skickas ett meddelande om detta som landar i sambons mail och samma sak när dagens etapp avslutas.

Sekundärt är dess syfte att ha en backup om mobilen inte är brukbar.

Riskhanteringen har inte ett skit att göra med nödsändaren, min personliga åsikt är att om jag hamnar i ett ett läge där allt har gått så pass åt helvete att SOS-knappen använts har jag misslyckats fullkomligt och det är ett scenario jag siktar på att aldrig behöva hamna i.

Nu kommer jag ganska sent in i detta men för mig förhåller det sig som följande.
Min nödsändare funkar även som tracker, den är inte primärt för MIN skull utan för att närstående skall kunna följa på kartan var jag befinner mig och huruvida jag är i rörelse eller inte.
Varje dag jag startar en etapp skickas ett meddelande om detta som landar i sambons mail och samma sak när dagens etapp avslutas.

Sekundärt är dess syfte att ha en backup om mobilen inte är brukbar.

Riskhanteringen har inte ett skit att göra med nödsändaren, min personliga åsikt är att om jag hamnar i ett ett läge där allt har gått så pass åt helvete att SOS-knappen använts har jag misslyckats fullkomligt och det är ett scenario jag siktar på att aldrig behöva hamna i.
Jepp, den är bra att ha med sig. Skapar trygghet för nära å kära.

Har folk med nödsändare blivit kritiserade för sina innehav? Jag kan inte minnas något sådant fall.

Min största farhåga är att kommande generationer som kanske växer upp med en livlina till civilisationen i alla lägen blir ängsligare. Det är en stor förlust. Ett vist mått av mod är ovärderligt. Kan skriva mer om den saken om någon vill.

Näst största farhågan är att nödsändare blir en dyr norm som hindrar folk att ge sig ut.

Sedan finns debatten om falsklarm. Där är jag inte engagerad. Spontana tankar: Om det är en stor del oviktiga larm med sändare där det bara finns en knapp att trycka på så tror jag att många kommer att få vänta längre på räddning och några kommer att dö. Därför borde ni som använder nödsändare vilja ha så få onödiga larm som möjligt. Ytterligare en orsak till kritik mot mindre viktiga larm kan vara att de medelålders och äldre växte upp i ett samhälle där det ansågs ofint att missbruka samhällets resurser.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nödsändare?! Fjällvandring 1
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 151
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg