Jämförelser och prioriteringar
f91jsw; sa:
Det tycks vara ett vanligt argument bland hjälmlagmotståndarna att hänvisa till andra saker som kostar pengar i samhället och kunde regleras hårdare. Det är ju dock ett icke-argument: bara för att det finns annat som kostar är detta inget som helst motiv för att avstå från att införa hjälmlag.
Om vi vänder på steken så behöver det då inte heller finnas en cykelhjälmslag, bara för att det finns bältestvång eller hjälmtvång för motorcyklister och mopedister (orelaterat icke-argument).
Vilken lagstiftning det finns i andra länder är också helt orelaterat, såvida det inte innebär handelshinder. Med det resonemanget skulle då kunna införa förbud mot vigsel av homosexuella (vissa delstater i USA, för att "motverka moralförfall"), begränsa demonstrationsrätten (Ryssland) eller förbjuda andra politiska partier (Kina). Kan nästan 2 miljarder människor ha fel?
Ja, de kan de, åtminstone lagstiftarna. Att en del i Sverige accepterar hjälmlagen för barn beror förmodligen på att lagstiftningen inte drabbar en själv. Förbud mot rökning på puben är självklart positivt för icke-rökare. Av samma orsak så existerar förmodligen homovigselförbudet i USA, det är heterosexuella personer som röstat igenom/stött förslaget (dvs, "den här lagen drabbar ju inte oss").
Tag följande helt orelaterade exempel: Varför inte införa ett alkoholförbud i Sverige? Det skulle rädda många fler liv än bälteslagen och diverse hjälmlagar sammanlagt. Misshandelsfall, rattfylla, akoholrelaterade sjukdomar, ja allt talar ju för ett förbud.
Varför införs då inte alkoholförbudslagen? Min teori är lågt folkligt stöd vilket skulle innebära att lagen inte kan upprätthållas.
_Orsaken_ till att en lag inte finns i detta fall är relaterat till hjälmlagen (vad sägs om andra möjliga skadepreventiva lagar som flytvästlag på sjön, förbud mot tändväska, förbud mot fallskärmshoppning, folk dör och skadas ju här också).
En "god lag" har brett folkligt stöd (typ: "Stöld är förbjudet"). Sedan finns det grader av acceptans (t ex skattelagstiftningar). Jag tror stödet för cykelhjälmslagen är lågt. Att införa lagar med lågt folkligt stöd skapar skepticism mot stadsapparaten (jämför: "raka EU-gurkor").
För att anknyta till cykelhjälmslagstiftningen:
Om sedan de skadepreventiva vinsterna med en hjälmlag äts upp av minskat cyklande, förbrukade polisresurser eller skepticism mot stadsapparaten har tydligen mindre betydelsefullt för förbudsivrarna.
Jag tycker inte att argumenten _för_ cykelhjälmslagen är tillräckligt starka, liksom Raskensven påpekar är det en personlig bedömning om jag behöver ha hjälm eller ej.
Det finns ingen anledning att jämföra helt orelaterade saker, så länge det inte handlar om prioriteringar.
Har polismyndigheten för få arbetsuppgifter idag? Man får prioritera... Det finns andra prioriteringar som kan förlänga medellivslängden i Sverige, alla innebär inte lagstiftning. Varför inte mer skolgymnastik?
Visst innebär det en inskränkning i den personliga friheten, men mot detta får man väga att vi som samhällsmedborgare även har plikter. Vägtrafiken är något vi har kollektiv glädje och nytta av och som till viss del måste kontrolleras av samhället, och som motprestation är det rimligt att vi får göra vissa uppoffringar för att ta del av den.
Visst är det så, men det finns gränser.
[Ändrat av IslandTraveller 2004-06-08 kl 13:49]