Nej till vargjakt 2011!

Gissar att du frågar mig.... Om så är fallet är mitt svar: Hur ska jag kunna veta det? Jag känner honom inte.

Du ställde en fråga:

Har någon i tråden hävdat att man inte vågar släppa ut sina barn eller är det ett retoriskt exempel som inte har med debatten att göra?

Jag svarade:

Kanske inte har hävdats i just den här tråden, men visst är det väl ett inte alls ovanligt argument i debatten?

Har du aldrig stött på argumentet?

Jag har stött på argumentet, men i det här fallet handlade det om ett påstående i ett tidigare inlägg att älgägare upplever vargen som en konkurrent om jaktbytet men istället använder omsorgen om barnen som ett falskt argument.

Har en 5 åring som inte skulle bli plockad av en varg. Av den enkla anledningen att jag inte släpper iväg honom i skogen eller längs landsvägen själv!
Det är inte Vargar jag e rädd för då, utan tokiga människor utan något förstånd.

När, belagt med fakta, blev en människa dödad av Varg senast (ej i djurpark, ej trängt/hetsat djur, ej djur präglat på människa)?

Men... för att blåsa rejält under elden... Om min/använd hund skulle bli attackerad av varg under jakt, och jag skulle kunna avvärja med ett skott... då skulle jag göra det direkt.

Tycker dock att det vore pinsamt om vi i Sverige inte skulle kunna ha ca2000 vargar. Men inget undantag för renbeteslandet!

BZ/

Det senaste dödsfallet, hon som joggade, hetsade väl knappast vargflocken?

Problemet är ju bara att jakten inte är gratis, inte ens nästan.
Det är fler än bara jägarna som jobbar med den..

Och inplaneringen kommer med all säkerhet betalas av skattemedel, inget annat.

Bör tillägga att jag och mina kollegor betalar för en del av forskningen mm.
Hur mycket vet jag inte. 300x 300.000 går i alla fall in till staten
Vilka fler är det som betalar för jakten menar du?

Bör tillägga att jag och mina kollegor betalar för en del av forskningen mm.
Hur mycket vet jag inte. 300x 300.000 går i alla fall in till staten
Vilka fler är det som betalar för jakten menar du?

Skattebetalarna.
Vad tror du förvaltning, inventering, obduktioner och regelverk hit och dit kostar?

Och vad kostar det Svenska staten nu när dom blivit anmälda till EU?
Mycket är min gissning.

Så det blir många tusen tusen per varg som skjuts..

Sen är det väl varken 300 jägare som betalar 300 000kr eller 300 000 jägare som betalar 300 kr för vargjakten specifikt.
Och som jag har förstått det så är det väl just vargjakten det är frågan om, inte jakten i allmänhet.

Edit: Och dagens vargjakt motiveras ju med att utländska individer ska importeras.
Vad vi får betala för dom och transport och hantering kan jag bara drömma om..

Skattebetalarna.
Vad tror du förvaltning, inventering, obduktioner och regelverk hit och dit kostar?
Och vad kostar det Svenska staten nu när dom blivit anmälda till EU?
Mycket är min gissning.
Så det blir många tusen tusen per varg som skjuts..
Sen är det väl varken 300 jägare som betalar 300 000kr eller 300 000 jägare som betalar 300 kr för vargjakten specifikt.
Och som jag har förstått det så är det väl just vargjakten det är frågan om, inte jakten i allmänhet.
Edit: Och dagens vargjakt motiveras ju med att utländska individer ska importeras.
Vad vi får betala för dom och transport och hantering kan jag bara drömma om..

Jaha så du tycker att dom gick ut gratis på vargjakten ska betala hela vargkarusellen. Även fast vi tidigare varit med att betalat större delen av det via statliga jaktkortet.
Dom som sov över på vargjaktmorgonen skall slippa betala?

Ang pengar, vad omsätter jaktindustrin totalt sett? arbetstillfällen? löneskatter? moms?
-Jag tror nog att dina kalkyler blir tunna som skalet på ett äpple.

Jaha så du tycker att dom gick ut gratis på vargjakten ska betala hela vargkarusellen. Även fast vi tidigare varit med att betalat större delen av det via statliga jaktkortet.
Dom som sov över på vargjaktmorgonen skall slippa betala?

Nej.
Jag tycker att hela vargkarusellen skulle skrotats innan den ens började.

Eftersom alla dom argument som framfördes för att motivera jakten till att börja med. Saker som inavel, dålig genpool, ökad acceptans osv, har slagits sönder när ingen av dom individer som har skjutits har uppvisat dom tecken på inavel som man var rädd för, och vargen hatas minst lika mycket nu som för ett par år sen.

Så det har inte fyllt något syfte över huvud taget att jaga och skjuta av vargen i sveriges skogar förutom att ge efter till alla dom som hatar vargar för att dom tar "deras" vilt.
Pengar rakt ner i jävla sjön, vi kunde gjort nått vettigt för dom istället.

Nej.
Jag tycker att hela vargkarusellen skulle skrotats innan den ens började.

Eftersom alla dom argument som framfördes för att motivera jakten till att börja med. Saker som inavel, dålig genpool, ökad acceptans osv, har slagits sönder när ingen av dom individer som har skjutits har uppvisat dom tecken på inavel som man var rädd för, och vargen hatas minst lika mycket nu som för ett par år sen.

Så det har inte fyllt något syfte över huvud taget att jaga och skjuta av vargen i sveriges skogar förutom att ge efter till alla dom som hatar vargar för att dom tar "deras" vilt.
Pengar rakt ner i jävla sjön, vi kunde gjort nått vettigt för dom istället.

Du har missat en viktig poäng:
Dom revir som var skyddsvärda, där fick det inte jagas på.
Det var dom dåliga generna vi sköt bort. Dessa djur kan dom nu bedriva forskning på.
När det gäller acceptansen så var det ett absolut måste..
Det sk "hatet" ökar efterhand som dom blir fler.
Jakten blev billig för staten, så när som på ev övertid hos länstyrelsena.

Och tänk på hur många extranummer som aftonbladet har sålt!

Senast ändrad:
Du har missat en viktig poäng:
Dom revir som var skyddsvärda, där fick det inte jagas på.
Det var dom dåliga generna vi sköt bort. Dessa djur kan dom nu bedriva forskning på.
När det gäller acceptansen så var det ett absolut måste..
Det sk "hatet" ökar efterhand som dom blir fler.
Jakten blev billig för staten, så när som på ev övertid hos länstyrelsena.

Och tänk på hur många extranummer som aftonbladet har sålt!

Men ingen av dom vargar som sköts visade ju några tecken på inavel eller missväxt öht..

Men ingen av dom vargar som sköts visade ju några tecken på inavel eller missväxt öht..

Det enda som syntes utvändigt var lite deformerade tänder på vissa djur.
Eftersom dom har likadana gener riskerar hela stammen att slås ut vid en ev sjukdomsepedemi.
Dom är inte helgarderade för olika typer av risker.
Så rent praktiskt så går det att rejält minska stammen med likadana gener och spara dom med
avvikande gener. 20 nya vargar stärker stammen avsevärt.
Det är väl det snabbaste sättet att få stammen helt frisk.

Vanligt är att man jämför hela sverige med vargdelen, vilket ju blir tokigt.
Mera troligt är att det finns 27 revir. 27 x 120 =3240 älg. Hur mycket älg det sköts inom reviren
vet jag inte men andelen vargtagna kan vara t ex 10-100% inom olika jaktlag.

Det är olika inom olika platser i reviren.
Värdet på köttet är ungefär 6000 x 3240 = 19.440.000,-
Skulle man värdera köttet paketerat i frysdisken så blir det andra siffror.

Skräcksenariot är en fri etablering av varg med mycket små revir där man måste lämna över allt
vilt till vargen dvs 100%

Björnen tar även den en hel del älg.

Jag förväntar mig ett svar mig. Hur räknar du ? Detta inlägg är fullt av fakta fel.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg