Tigrarna är till skillnad mot vargen utrotningshotad.
Får väl besvara ditt inlägg, ser att man inte kan få vissa människor att förstå min ståndpunkt! Och jag förstår dom som blir av med boskap, då försöker man lösa problemet, finns olika metoder utan att man behöver döda Vargar, läste några artiklar hur dom gjorde i Nordamerika, men jag tror det handlar om andra incitament som driver vissa människor som vill döda Vargar...
Något vi alltid få leva med, är att alla tycker inte lika, och vad är rätt och vad är fel, det kommer alltid att finnas olika sidor här med… Men jag tycker fortfarande att vi som människor har ett stort moralisk och etiskt ansvar att inte skjuta djur vi inte kommer att äta, att skjuta i självförsvar är en sak, men förgifta/skjuta en flock Vargar är en helt annan.
Var som helst men inte här attityd, så säger väl många som tycker som du, runt om i världen… så var ska Vargen finnas någonstans? Det är just detta öde som Tigern drabbats av just i Indien och i Ryssland, ingen ville ha Tigern på sin bakgård. Och så resonerar också dessa människor som inte vill ha Varg hemma i sina trakter, om man läser mellan raderna du skriver, svara mig var ska Vargen finnas någonstans tycker du? Vilka länder enligt dig ska ha Varg? Och hur ”få” Vargar är rimligt enligt dig? Och varför ska dom finnas där men ej här? Bara nyfiken… Dom som du tycker ska ha Varg, dom kanske tycker som du? Blir det inte ett problem med ditt sätt att se Vargfrågan på då!?
Att säga –inte här, men någon annanstans går bra… fungerar knappast som argument, vi alla människor som kan, får allt dra sitt strå till stacken (lite uppoffring) för att få ha en frisk biologisk mångfald som exciterar där vi lever … Människan är och förblir det störta ”skadedjur” enligt mig finns inga skadedjur (förutom människan), det är bara något människan skapat genom vårat sätt vi tränger undan djur på och vårat sätt vi lever på etc. Florida har sina problem med Alligatorer, andra har problem med Pumor, Svartbjörnar, Isbjörnar, Tigrar, Dingon och Varg etc. listan på djur som vissa människor föraktar kan göras lång… Djuren har inte skapat problemet, men dom får ändå plikta, genom tvångs förflyttningar eller avskjutning etc.
Frågan är: När ska vissa människor lära sig att leva i samförstånd och se djuren för vad dom är, en del i en känslig ekologi som vi mer och mer förstör. Människan är en mycket negativ biotisk miljöfaktor för andra arter, men även för sig själv i det långa loppet…
En sann Jägare jagar bara djur som man använder till födda, så ser jag på mitt Jägarskap. Och när det gäller viss skyddsjakt så ska länsstyrelsen/naturvårdsverket ha egna anställda som sköter den biten. Och dit hör inte Varg, Lo, Björn, Järv enligt mitt sätt att se på det! Jag äter det jag fiskar eller skjuter. Men vem äter Lo, Järv, Varg?
Ser ingen mening att skriva mer i dessa frågor här på Utsidan, min ståndpunkt står fast, trots att jag är Jägare, har hund, har skogsbruk. Minst 1000 Vargar i Sverige.
aktiv-jägare tackar för diskussionerna...
Mvh troswe
P.S.
En liten anekdot:
"skandinaviska vargstammen är idag större än på 100 år. Det är dock inte mer än ca 30 år sedan den betraktades som i det närmaste utrotad
Vargens utbredning har omfattat i stort sett hela den Skandinaviska halvön. Utifrån officiell avskjutningsstatistik kan den svenska vargstammens storlek grovt uppskattas från början av 1800-talet. Mellan 1827 och 1839 dödades i medeltal drygt 500 vargar per år i Sverige, vilket innebär att den totala stammen under denna period bör ha varit mellan 1 000 och 2 000 individer. Som en följd av den kraftiga decimeringen minskade antalet vargar drastiskt,och den årliga avskjutningen var under 1870-talet nere i ca 100 vargar. Vargstammens nedgång fortsatte i rask takt under första halvan av 1900-talet. År 1965 uppskattades det svenska beståndet till endast ett 10-tal djur. Vargen fridlystes i Sverige 1966"
Källa:
Om vargens utveckling i Skandinavien under de senaste 30 åren
Åke Aronson och Håkan Sand