Nej till vargjakt 2011!

Lämnar nu denna debatt

Har sagt mitt! Alla har vi olika åsikter... Vad som är rätt eller fel, låter jag vara osagt! Men låt Inte djuren på våran planet bära "hundhuvudet" för vad vi människor hittar på! Låt Naturen ha sin egna mak... Finns många finna Indianska talessätt, men ni får själva lyssna på erat samvete... och ta reda på vad dessa säger...

P.S.

Är Jägare, bor på landet, har hund, har skogsbruk, har vänner (bönder) som har div djur och tycker som mig

Fides, spes, caritas, maior autem horum est caritas

Mvh troswe

Ab imo pectore

Glöm inte bort att syftet med vargjakten i Sverige är att stammen ska bli genetiskt friskare och på sikt större och starkare.
Jag räknar med att de jägare som är med i jakten stöder det syftet också.

Glöm inte bort att syftet med vargjakten i Sverige är att stammen ska bli genetiskt friskare och på sikt större och starkare.

Detta är en bra poäng: jägarna, varav många inte vill ha varg, verkar inte vara särskilt...hur ska jag säga... smarta.

De borde vägra jaga varg, samt göra som Grimsöforskarna, köra vargar på nätterna - förslagsvis till skogarna söderut. När dessa får vara i fred i tio år så är vargfrågan totalt urspårad och alla kommer att vilja ha en stor jakt.

...tror jag.

Ps: släng även med nån björn då och då.

Fördelningen är problem no 1. Skulle dom var jämt utspridda så minskar stammen hos oss till
ca 20% av idag. Ja..det kan jag ställa upp på.

Det finns mycket som liknar västerlandets syn på afrika. Afrika är för oss en naturpark.
Sen finns det infödingar som bor där. För oss turister så är dom mest ett problem.
Afrika är ju ett skansen i kollosalformat. Infödingarna är ju bara tjuvjägare.
Hur kan infödingarna tro att dom ska kunna fortsätta leva som dom levt i miljoner år?
Nä...det går inte...dom ska lotsa oss turister genom vildmarken.

På samma sätt så vill EU mm göra om Sverige till ett semesterland för det tättbefolkade europa.
Lämna in vapnen och kamodräkterna och byt om till nationaldräkter med knätofs.
Dom som inte vill bli pittoreska färgklickar i landskapet kan flytta in i städerna.

Hur många djur är hållbart enligt dig? Felvriden, hur?

Och vad baserar du ditt uttalande på! Gärna en Källa! Tack...

Spanien (504.782 km²) är nästan som Sverige (449 964 km²) i storlek, jämförbart, har en Vargstam runt +2000 djur och klarar av det, trots en betydligt större folkmängd +47 miljoner på en täthet av cirka 91 inv/km² jämfört med Sveriges cirka 24inv/km²

Spanien bedriver storskaligt jordbruk precis som Sverige... Så enligt många så finns det plats för minst +1000 Vargar i Sverige! Det är bara löjligt att påstå något annat! Allt handlar bara om Varg hat!

Se t.ex på lilla Rumänien hälften så stort som Sverige, men en enorm folkmängd på 21,4 miljoner människor (cirka 88 inv/km²) och en vargstam på cirka 2700 djur, dom klagar inte!

Dessa "Jägare" som vill skjuta varg har då inga som helst kunskaper, verkar det ju som! Tror ni Verkligen att en så liten stam på 200 djur är hållsam/hållbar, då vet ni inte mycket om genetik, etc.!

Mvh troswe

P.S.

Kan vi inte utrota rådjuren! dom förstör ju folks trädgårdar! *ironi*

Kul att någon tar en mindre seriös person (mig) på allvar. Nåja. Går väl svara på ngt då.
Nej, jag inser sj att folk som vill skjuta varg vill göra det mer för skjutandet än för den vetenskapliga grunden. Sedan att de tar stöd av Herr Miljöministern är en annan sak. Jag har ärligt talat inte någon åsikt om HUR många djur som skall eller inte skall skjutas, då jag är inte sakkunnig och tycker att sådant BÖR inte miljöminister med ev fåårig eftergymnasial (om ens det), just det ja, misslyckad lärare. Nåja. Beslut BÖR tas av de som vet ngt, dvs SLU, naturvårdsverket med sina sakkunniga och professorer. Tycker kanske själv att 10% av en population låter liiite väl mycket.

Det jag egentligen ville komma till är att det i regel snackas från stadshåll (bor i götet, hör både de här och 08-orna) oa sig om varg. Där jag bodde förr (värmland) tyckte folk precis annorlunda. Jag ville bara påpeka att det förvisso bör göras kvalificerade beslut om viltvård, SAMTIDIGT som man får inte förbise de som lever granne med fenomenet.

Nåja. Blir nog kul när Almgren vaknar upp en morgon gående in i riksdagen av att bli nosad i baken. Nafs :D hahahah

Varför skulle jag gå in i riksdagen. Har inte varit där sen vi gjorde studiebesök i skolan. Och om du tror att vargen skulle nafsa foilk i baken mitt på Helgeandsholmen så har du aldrig varit där och har noll koll på vilda djur.

Det finns mycket som liknar västerlandets syn på afrika. Afrika är för oss en naturpark.
Sen finns det infödingar som bor där. För oss turister så är dom mest ett problem.
Afrika är ju ett skansen i kollosalformat. Infödingarna är ju bara tjuvjägare.
Hur kan infödingarna tro att dom ska kunna fortsätta leva som dom levt i miljoner år?
Nä...det går inte...dom ska lotsa oss turister genom vildmarken.

Det är nog tur att det finns de med en annan syn på sin omgivning än den du har. Afrika är en gammal kontinent. Som så många andra har de en historia som är betydligt längre än vår. De hade civilisation då vi levde i grottor. Precis som Kina, Indien, Sydamerika mfl.

Men vill man generealisera och ha fel så kan man ju se afrika som en naturpark.

Det är nog tur att det finns de med en annan syn på sin omgivning än den du har. Afrika är en gammal kontinent. Som så många andra har de en historia som är betydligt längre än vår. De hade civilisation då vi levde i grottor. Precis som Kina, Indien, Sydamerika mfl.

Men vill man generealisera och ha fel så kan man ju se afrika som en naturpark.

Ja det var en grovt förenklad beskrivning. Vi är olika men det finns vissa likheter.
Västerlandet (usa) hade sin syn på hur afrika skulle "utvecklas".
Dom vägrade att acceptera att urbefolkningen var en del av naturen.
Vad kunde en gammal skrynklig neger-hövding sätta emot en "välutbildad" naturbiolog?
-Ingen lyssnade på dom.
Stammarna passade helt enkelt inte in i safariparken. Vakter sattes ut för att stävja tjuvjakt.

Det har dock gått åt rätt håll ibland. Urbefolkningen har fått tillbaka sina jakträtter.
Det är lättare att acceptera att elefanterna trampar sönder grönsakslandet om man kan få
någon vinning tillbaka. t ex sälja jakträtten på den för 20.000,-/st. och ändå få äta upp den!

Rovdjurskramarna ligger på samma embryostadium som dom gjorde i afrika på den tiden.
5000 vargar i sverige är ett UPA-förslag. Dom vägrar att acceptera några andra problem.
-sanningen är helt åt andra hållet!!
Om vi har 0 varg i Sverige har ingen betydelse för vargen i stort. Den "behövs" absolut inte
för det vilda djuren. Och den behövs inte för våra jakter här.
210 vargar är en ren accepterad eftergift till andra intressen.

Jag skulle gissa på att vi får tillbaka skottpengar på varg här...!
Vad kostar en skyddsjakt med helikopter? 20.000? -50.000?
Jakten kan läggas ut på anbud (offentlig upphandling)...lägsta pris vinner.

Varför skulle jag gå in i riksdagen. Har inte varit där sen vi gjorde studiebesök i skolan. Och om du tror att vargen skulle nafsa foilk i baken mitt på Helgeandsholmen så har du aldrig varit där och har noll koll på vilda djur.

Inte du.... Miljöministern. Menade Carlgren, sorry för missförstånd. Sedan inser jag sj att vargar nog inte skulle söka sig in i storstan. Sedan så kanske min oseriösa ironi inte är så lätt att utläsa.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg