Nej till vargjakt 2011!

Sverige vs Spanien

För att vara icke pk: kan vi inte plantera in varg på Lidingö, Djurgården, Stadsparken i Lund och Folkets park i Malmö?

Inte för att jag ogillar varg, jag tycker att den skall hållas, men jag tycker att debatten är lite felvriden.

Det ÄR ju som det påpekas hela tiden: vargkramarna bor i storstäderna och de som vill ha mindre varg bor ute på vischan. Min åsikt är att stadsbor inte har riktigt klart för sig hur varg ter sig på en dagliga liv om man bor i skogen.
Dock så tycker jag även att politiker är väl lite fel folk att uttala sig om vargstam hit eller dig. Det vore väl snarare SLU, naturvårdsverket eller liknande som borde ha sådant i uppdrag.

Ja, det är vargjakt i år, det är bara att gilla läget. Blir ju inte bättre av att folk springer runt i skogarna och leker troll, då jägarna är kända vi detta lag att inte se skillnaden på skidåkare och älg :D

jag tycker att den skall hållas, men jag tycker att debatten är lite felvriden.
Hur många djur är hållbart enligt dig? Felvriden, hur?

vargkramarna bor i storstäderna och de som vill ha mindre varg bor ute på vischan
Och vad baserar du ditt uttalande på! Gärna en Källa! Tack...

Spanien (504.782 km²) är nästan som Sverige (449 964 km²) i storlek, jämförbart, har en Vargstam runt +2000 djur och klarar av det, trots en betydligt större folkmängd +47 miljoner på en täthet av cirka 91 inv/km² jämfört med Sveriges cirka 24inv/km²

Spanien bedriver storskaligt jordbruk precis som Sverige... Så enligt många så finns det plats för minst +1000 Vargar i Sverige! Det är bara löjligt att påstå något annat! Allt handlar bara om Varg hat!

Se t.ex på lilla Rumänien hälften så stort som Sverige, men en enorm folkmängd på 21,4 miljoner människor (cirka 88 inv/km²) och en vargstam på cirka 2700 djur, dom klagar inte!

Dessa "Jägare" som vill skjuta varg har då inga som helst kunskaper, verkar det ju som! Tror ni Verkligen att en så liten stam på 200 djur är hållsam/hållbar, då vet ni inte mycket om genetik, etc.!

Mvh troswe

P.S.

Kan vi inte utrota rådjuren! dom förstör ju folks trädgårdar! *ironi*

Den vanligaste orsaken till dödsfall och skador bland hundar är trafiken med 713 anmälningar i fjol. Tolv hundar blev skjutna.

Cirka hälften av Sveriges hundar är försäkrade hos Agria.

Källa: 107 SVT Text Lördag 15 jan 2011

Samma meningslösa jämförelse som alltid.
300 människor dör i trafiken, men ingen på rallytävlingar.
Slutsats: Kör fortare!

Agarias statistik

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4292972

Och 12 hundar skjutna... och där lär det finnas några som aldrig anmäls!

Tänk om det skulle bli lite liv om vildsvinen, men inte går man man ur huse för att jaga dem...

Nej mer vargar som kan äta lite vildsvin (vargen är ju vildsvinets enda naturliga fiende) så jakthundarna inte blir skadade av vargen!

Jag är ju mer rädd för att möta ett vildsvin än en varg, en gång mötte jag ett vildsvin som rusade rakt in i dörren på vår parkerade bil, han såg arg ut;-)

Hållbar stam?
5 st vapitihjort varav en st var en hanne inplanterades i Finland på 40-talet. Förra året sköts 25.000 st !

Ett par bisamråttor på ett gods i europa orsakade att kontinenten översvämmades av bisam
x antal år senare.

Dom 29 vargar som objucerades i fjol hade inga inavelsdefekter!

-Så det är bara att välja ett bekvämt antal som vi skall ha.
Vargarna här lever i ett extremt välskött viltvårdsområde, så deras antal kommer att gå spikrakt
uppåt om vi inte gör något åt det. Årets jakt kommer inte att påverka detta faktum i nämvärd grad.

För att vara icke pk: kan vi inte plantera in varg på Lidingö, Djurgården, Stadsparken i Lund och Folkets park i Malmö?

Inte för att jag ogillar varg, jag tycker att den skall hållas, men jag tycker att debatten är lite felvriden.

Det ÄR ju som det påpekas hela tiden: vargkramarna bor i storstäderna och de som vill ha mindre varg bor ute på vischan. Min åsikt är att stadsbor inte har riktigt klart för sig hur varg ter sig på en dagliga liv om man bor i skogen.
Dock så tycker jag även att politiker är väl lite fel folk att uttala sig om vargstam hit eller dig. Det vore väl snarare SLU, naturvårdsverket eller liknande som borde ha sådant i uppdrag.

Ja, det är vargjakt i år, det är bara att gilla läget. Blir ju inte bättre av att folk springer runt i skogarna och leker troll, då jägarna är kända vi detta lag att inte se skillnaden på skidåkare och älg :D

Det är ju inte mer än fem mil mellan Riala (där det finns ett vargrevir) och Lidingö. så man vet aldrig, snart så ;)

http://www.hitta.se/Route.aspx#6614...;BERGSHAMRA|6584383;1633603;Lidingö;;Lidingö;

Fler eller färre Vargar?

Är det någon som tycker att bara cirka 100.000 -200.000 vargar som finns kvar i Värden är tillräckligt!?

Själv så tycker att det är för lite! Fler Vargar innan det blir som för Tigern och m.fl.

Indiska bönder klagar också som Svenska bönder/Jägare att Rovdjuren tar deras boskap etc. med det blir ett J*VLA liv när Indiska bönder dödar en Tiger! det finns runt 1400 Tigrar kvar i Indien, enligt Svenska Jägare borde det räcka med 200 djur eller nåt? om man ska jämföra lite krast med våran Varg

Totalt finns cirka 3 500 tigrar i det vilda, enligt Världsnaturfonden WWF

Mvh troswe

Spanien (504.782 km²) är nästan som Sverige (449 964 km²) i storlek, jämförbart, har en Vargstam runt +2000 djur och klarar av det, trots en betydligt större folkmängd +47 miljoner på en täthet av cirka 91 inv/km² jämfört med Sveriges cirka 24inv/km²

Spanien bedriver storskaligt jordbruk precis som Sverige... Så enligt många så finns det plats för minst +1000 Vargar i Sverige! Det är bara löjligt att påstå något annat! Allt handlar bara om Varg hat!

Se t.ex på lilla Rumänien hälften så stort som Sverige, men en enorm folkmängd på 21,4 miljoner människor (cirka 88 inv/km²) och en vargstam på cirka 2700 djur, dom klagar inte!
QUOTE]

Bevisa att dom inte klagar.....usa har exakt samma vargkramarproblem som vi.

Älgar - kan vi nöja oss med 200 djur?

Desarmera Älgstammen, den förstör otroligt för skogsbrukare, tycker att mindre än 1000 Älgar vore önskvärt...

Mvh troswe

QUOTE]

Bevisa att dom inte klagar.....usa har exakt samma vargkramarproblem som vi.

Antal Vargar talar sitt egna Språk!

Men USA har inte 200 djur! Där är det skillnad, finns över 2000 djur bara i Minnesota! (hälften så stort som Sverige & med 5 miljoner människor, 25 inv/km²) Hur klarar dom av att ha så många Vargar?

Senast ändrad:
Antal Vargar talar sitt egna Språk!

Men USA har inte 200 djur! Där är det skillnad, finns över 2000 djur bara i Minnesota!

Du får nog ta och ringa ner till spanien/rumänien och fråga innan du uttalar dig.
Du blir nog lite förvånad om du pratar med en boskapsägare.

2000 djur i Minnesota var inte meningen från början. Antalet skenade iväg okontrollerat.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg