Sverige vs Spanien
Spanien (504.782 km²) är nästan som Sverige (449 964 km²) i storlek, jämförbart, har en Vargstam runt +2000 djur och klarar av det, trots en betydligt större folkmängd +47 miljoner på en täthet av cirka 91 inv/km² jämfört med Sveriges cirka 24inv/km²
Spanien bedriver storskaligt jordbruk precis som Sverige... Så enligt många så finns det plats för minst +1000 Vargar i Sverige! Det är bara löjligt att påstå något annat! Allt handlar bara om Varg hat!
Se t.ex på lilla Rumänien hälften så stort som Sverige, men en enorm folkmängd på 21,4 miljoner människor (cirka 88 inv/km²) och en vargstam på cirka 2700 djur, dom klagar inte!
Dessa "Jägare" som vill skjuta varg har då inga som helst kunskaper, verkar det ju som! Tror ni Verkligen att en så liten stam på 200 djur är hållsam/hållbar, då vet ni inte mycket om genetik, etc.!
Mvh troswe
P.S.
Kan vi inte utrota rådjuren! dom förstör ju folks trädgårdar! *ironi*
För att vara icke pk: kan vi inte plantera in varg på Lidingö, Djurgården, Stadsparken i Lund och Folkets park i Malmö?
Inte för att jag ogillar varg, jag tycker att den skall hållas, men jag tycker att debatten är lite felvriden.
Det ÄR ju som det påpekas hela tiden: vargkramarna bor i storstäderna och de som vill ha mindre varg bor ute på vischan. Min åsikt är att stadsbor inte har riktigt klart för sig hur varg ter sig på en dagliga liv om man bor i skogen.
Dock så tycker jag även att politiker är väl lite fel folk att uttala sig om vargstam hit eller dig. Det vore väl snarare SLU, naturvårdsverket eller liknande som borde ha sådant i uppdrag.
Ja, det är vargjakt i år, det är bara att gilla läget. Blir ju inte bättre av att folk springer runt i skogarna och leker troll, då jägarna är kända vi detta lag att inte se skillnaden på skidåkare och älg
Hur många djur är hållbart enligt dig? Felvriden, hur?jag tycker att den skall hållas, men jag tycker att debatten är lite felvriden.
Och vad baserar du ditt uttalande på! Gärna en Källa! Tack...vargkramarna bor i storstäderna och de som vill ha mindre varg bor ute på vischan
Spanien (504.782 km²) är nästan som Sverige (449 964 km²) i storlek, jämförbart, har en Vargstam runt +2000 djur och klarar av det, trots en betydligt större folkmängd +47 miljoner på en täthet av cirka 91 inv/km² jämfört med Sveriges cirka 24inv/km²
Spanien bedriver storskaligt jordbruk precis som Sverige... Så enligt många så finns det plats för minst +1000 Vargar i Sverige! Det är bara löjligt att påstå något annat! Allt handlar bara om Varg hat!
Se t.ex på lilla Rumänien hälften så stort som Sverige, men en enorm folkmängd på 21,4 miljoner människor (cirka 88 inv/km²) och en vargstam på cirka 2700 djur, dom klagar inte!
Dessa "Jägare" som vill skjuta varg har då inga som helst kunskaper, verkar det ju som! Tror ni Verkligen att en så liten stam på 200 djur är hållsam/hållbar, då vet ni inte mycket om genetik, etc.!
Mvh troswe
P.S.
Kan vi inte utrota rådjuren! dom förstör ju folks trädgårdar! *ironi*