Nej till vargjakt 2011!

Förhoppningsvis blir morgondagens spektakel det sista på länge. Här är vad ansvarig EU-kommissionär tycker om saken: http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/potocnik/media/pdf/Swedish wolves.pdf

Att sitta och fäkta mot en sådan pytteliten population som dryga 200 djur är närmast löjligt.
Fokus borde läggas helt på skyddsjakt och selektion så vi får en kontinuerligt ökande skygg vargstam mot de 500 djur forskarna vid evolutionsbiologiskt center kom fram till av genetiska skäl, givet att vargen i mellersta Sverige så sällan får nytt blod nordost ifrån, vilket i sin tur beror på tjuvarna.

Till den "aktive jägaren"; klart det finns en komersiell agenda, du vill ju fylla frysen med älgkött och blir sur när vargen tar sin tull. Hundarna får du hålla reda på, både för att undvika att vargen plockar dem som konkurrent eller byte, och så inga tamdjur eller små barn skadas. Vargen är numera given i Sverige, och med tiden kommer den troligen också att tillåtas öka i antal. Bästa rådet är: anpassa dig eller syssla med något annat.

Raskesven

Förhoppningsvis blir morgondagens spektakel det sista på länge. Här är vad ansvarig EU-kommissionär tycker om saken: http://ec.europa.eu/commission_2010-2014/potocnik/media/pdf/Swedish wolves.pdf

Att sitta och fäkta mot en sådan pytteliten population som dryga 200 djur är närmast löjligt.
Fokus borde läggas helt på skyddsjakt och selektion så vi får en kontinuerligt ökande skygg vargstam mot de 500 djur forskarna vid evolutionsbiologiskt center kom fram till av genetiska skäl, givet att vargen i mellersta Sverige så sällan får nytt blod nordost ifrån, vilket i sin tur beror på tjuvarna.

Till den "aktive jägaren"; klart det finns en komersiell agenda, du vill ju fylla frysen med älgkött och blir sur när vargen tar sin tull. Hundarna får du hålla reda på, både för att undvika att vargen plockar dem som konkurrent eller byte, och så inga tamdjur eller små barn skadas. Vargen är numera given i Sverige, och med tiden kommer den troligen också att tillåtas öka i antal. Bästa rådet är: anpassa dig eller syssla med något annat.

Raskesven

Ja, gud vad skönt att det fantastiska eu-parlamentet kan tala om för oss att vargen är så världsligt hotad att mellansverige skall ha ett av världens största varghabitat procentuellt sett.

Jättebra. Verkligen.

Är det syftningsfel eller ironi? Du skriver att han får hålla reda på hundarna så inga tamdjur eller små barn skadas.

" Hundarna får du hålla reda på, både för att undvika att vargen plockar dem som konkurrent eller byte, och så inga tamdjur eller små barn skadas"

En slovensk kille kom och berättade hur det verkligen ligger till. Skönt att någon har koll i alla fall ;-)

Ja, gud vad skönt att det fantastiska eu-parlamentet kan tala om för oss att vargen är så världsligt hotad att mellansverige skall ha ett av världens största varghabitat procentuellt sett.

Jättebra. Verkligen.

Jag tror det är så här:
ca 200.000 är irreterade på att på att dom inte kan påverka sin närmiljö.
ca 50.000 är irriterade på att dom fortfarande försöker göra det.
ca 8,5 miljoner struntar i hela saken.

Dom enda som tjänat på vargkarusellen är media, samt dom som säljer medlemsavgifter till
rovkramar-föreningarna.

-Nej nu måste jag göra mig klar.....arbete väntar

-Hemma igen, 2 st gick ur området, jakten avbröts.
Kanske 3 st försvann ur tansenreviret, så det blev ju en bra dag trots allt.
http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=9834

Träffsäkerheten var bättre i år. Ev blir det rekord på kort jakttid i Dalarna.
Det känns som om vi har mycket varg här.

-Inga spår efter några rapp-talibaner.

Jag läste att några ungdomar sköt nyårsraketer i närheten av ett älgjakstlag.
Så det var väl där dom var.

Färre hundar föll offer för Varg

Antalet hundar som dödas eller skadas av varg i Sverige minskade förra året till 11 från 23 året innan. Samtidigt dödades eller skadades 93 hundar av vildsvin under 2010.

Det visar statistik från djur-försäkringsbolaget Agria som SR:s Ekoredaktion redovisar.

Den vanligaste orsaken till dödsfall och skador bland hundar är trafiken med 713 anmälningar i fjol. Tolv hundar blev skjutna.

Cirka hälften av Sveriges hundar är försäkrade hos Agria.

Källa: 107 SVT Text Lördag 15 jan 2011

Plantera in varg på Lidingö!

Du som värnar om mångfald i vår Svenska natur gör din röst hörd på: www.svenskavargar.nu
Erik.

För att vara icke pk: kan vi inte plantera in varg på Lidingö, Djurgården, Stadsparken i Lund och Folkets park i Malmö?

Inte för att jag ogillar varg, jag tycker att den skall hållas, men jag tycker att debatten är lite felvriden.

Det ÄR ju som det påpekas hela tiden: vargkramarna bor i storstäderna och de som vill ha mindre varg bor ute på vischan. Min åsikt är att stadsbor inte har riktigt klart för sig hur varg ter sig på en dagliga liv om man bor i skogen.
Dock så tycker jag även att politiker är väl lite fel folk att uttala sig om vargstam hit eller dig. Det vore väl snarare SLU, naturvårdsverket eller liknande som borde ha sådant i uppdrag.

Ja, det är vargjakt i år, det är bara att gilla läget. Blir ju inte bättre av att folk springer runt i skogarna och leker troll, då jägarna är kända vi detta lag att inte se skillnaden på skidåkare och älg :D

Antalet hundar som dödas eller skadas av varg i Sverige minskade förra året till 11 från 23 året innan. Samtidigt dödades eller skadades 93 hundar av vildsvin under 2010.

Det visar statistik från djur-försäkringsbolaget Agria som SR:s Ekoredaktion redovisar.

Den vanligaste orsaken till dödsfall och skador bland hundar är trafiken med 713 anmälningar i fjol. Tolv hundar blev skjutna.

Cirka hälften av Sveriges hundar är försäkrade hos Agria.

Källa: 107 SVT Text Lördag 15 jan 2011

Hmm... och vildsvin som är så gott. En annan kanske skulle lägga till sig med licens och bössa :D

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg