Att dela upp till mindre ger alltid sämre 'verkninsgrad - dvs. kantyta som inte kan producera (tex diken eller staket) blir större gentemot den odlingsbara ytan när man gör mindre och mindre åkerlappar...
Det finns anledning varför man har haft stora jordbruksreformer med skiftesomläggning när man med arv och uppdelning mellan barnen i familjer i upprepande generationer gjort att åkerlapparna blivit så små att de inte längre bär för försörjning.
Detta syns på många ställen även inom fysiken med att volym ökar kubiskt medans ytan ökar kvadratiskt när man tex förstorat en sfär och omvänt när man förminskar.
Därför får man tex. att verkningsgrad för motorer minskar ju mindre man gör dom för att ytorna som läcker och friktionen i rörelserna inte minskar i samma takt som den arbetande volymen minskar...
Om man ser på energihushållning så är en elefant mycket mer energiekonomisk och kräver mycket mindre med mat per kg kroppsvikt än en mus av samma orsak som ovan om motorer.
med andra ord ju finare det är uppdelat - ju lägre grad kan ytorna/volymerna nyttjas och mer blir exponerat i form av kanter och ytor (vid volym) som inte bidrar och med en lägre total verkningsgrad/produktion som följd.
Skulle man gå från dagens stordrift till 1800-talets smådrift så skulle inte maten räcka även om vi dubblade den odlade ytan - inte bara för att det är uppdelat i småbitar, vi har heller inte tillgång till konstgödsel, bekämpningsmedel eller förädlade grödor som klarar sig utan support av just gödsel, bekämpning och kan konkurrera ut olika ogräs tex, utan snarare en kollaps och producerar väldigt lite om de inte hela tiden hålls under armarna med just gödsel, bekämpning och/eller bearbetning
...samt mängden arbetet på mark för att producera en viss mängd potatis/spannmål i överskott kräver ett större antal munnar att mätta - både mänsklig sådan och i form av djur (dragdjur, transportdjur i form av oxar och hästar)
Så har man en kris så gäller det att fort som fasen komma tillbaka till stordriften igen - klarar man inte det inom något år och inte har hjälpförsörjning under övergångstiden så är det stora problem på gång och det blir mycket stress i samhället...
- som situationer i många fattiga länder där man inte kan bootstrappa sig själv för att bli effektivare längre när tex. ett sammhällshaveri som inbördeskrig har tömt ut alla resurser eller bränns på helt fel saker mha. mutor och korruption och egen personlig berikning när tillfälle ges (och inte sällan efter en sådan konflikt att samhället också dränerad på intellektuell kapacitet och påtryckta doktriner (typ religiösa...) i stort sett fryser situationen då olika regimer avsiktligen röjer undan personer som kan uppfattas som hot mot dem själva för att de är mer kunniga - Kambodja är ju ett sådant land och lider idag oerhört av att i historien att intelligensreserven helt enkelt avrättades bort (har du glasögon - då är du död, då glasögon tydde på intelligens enligt Pol Pot och Röda khmererna just då när det var som värst)
kort sagt, man har en begränsad tid att fixa upp sig igen, klarar man inte det så kommer man snart tillhöra bottenskiktet av länderna med mycket stor fattigdom och nöd och av det massor av inbördes konflikter där de starkare jagar det resusrer som fins för sin egen del och inte för sammhällsbyggnad
- och på 1800-talet var Sverige inget rikt land utan en av de fattigaste, precis som Korea var (och Nordkorea ännu är), och även Japan och Kina.
Absolut det är helt sant att det blir mindre faktisk yta vid fler plättar. Det var bland annat Därför jag drog till med 2150m2 istället för 500m2. Saken är den att lägger elen och kommunikationen av så kommer vi inte kunna odla på storproduktion på samma sätt då vi inte har tillgång till hjälpmedel eller transporter på samma sätt.
Jag förstår vad du menar och jag håller med absolut. Det jag menar är att vi ska utnyttja 5% av landmassa till detta. Då finns även möjligheten till storproduktion. Dels för lyx men även som säkerhet och för att hjälpa de som inte får sin lott att fungera eller de som är sjuka tex.
Så här menar jag: " En familj om fyra bor på i ett bostadsområde där varje tomt har 2150m2 i snitt som enbart har en gräsmatta som körs av en robotgräsklippare varje morgon. Nu har de istället 500 odlingslådor fördelade på 600m2. En gammal lekstuga blir hem åt 10 höns och tupp. De har totalt 50m2. På baksidan har de en plätt på 500m2 som de sått havre/korn som de slår med lie. De har också en liten plätt på 400m2 som de gjort om till äng där det växer några fruktträd och bärbuskar. I kanten av den plätten har de två bikupor. Byggnaderna på gården tar upp 300m2 där finns även kaninburarna. Utöver detta har de en plätt på 300m2 som de odlar djurens foder.
1:600m2 odlingsbäddar. Potatis ger 4kg per m2. Sen har du morötter, kål och diverse.
2: 50m2 hönshus+gård
3: 500m2 åkerplätt med säd. Det blir inte mycket men för en familj. Viss del till hönsfoder.
4: 400m2 äng med bin och fruktträd.
5: 300m2 bostad åt fyra, förråd, växthus, insektsodlingar, jordkällare samt kaninburar.
6: 300m2 plätt med odlingar till djuren. Majs, foderärtor.
Totalt: 2150m2
Denna lilla plätt skulle absolut kunna föda den här familjen. Som annars stod helt oanvänd utöver att motionera dammsugaren. Detta kommer inte att ta allt för många timmar om dagen att sköta om för fyra så en av de vuxna lägger sex timmar om dagen fem dagar i veckan till att arbeta i skogen för storproduktionen. Betalningen blir i ved samt att man då hjälper till att människor som inte kan arbeta i skogen får ved. En sorts skatt. Den andra vuxna lägger sex timmar på fälten för storproduktionen det ger någon liter mjölk per dag samt lite extra kött.
Det var lite så jag menade. Nu är det bara teoretiskt och troligtvis helt galet men jag är övertygad om att det inte krävs så mycket mer för att leva, gjorde alla som kunde så, så skulle man ha ett skyddsnät om det skulle bli tex missväxt eller sjukdom.
Det skulle mer vara att alla hade en liten buffert för att klara sig. Till kostnad av 5% av landmassan. Så storproduktionen skulle finnas men inte på samma sätt. Storproduktionen kräver för mycket, att odla på det sättet blir för hårt samt att försöka transportera allt. Skulle ta otroligt lång tid där det skulle bli väldigt mycket svinn.
Men tja det är bara vad jag tänker och man får ju se på allt annat som mänskliga faktorn. Det är ju en förutsättning att allt brakat även om jag tror att till viss mån började lite lätt höja sin egen självhushållningsgrad lite grann skulle vara bra av många anledningar.