Necky Chatham 17

Hej alla paddlare...

Jag har provpaddlat och blivit förtjust i en Necky Chatham 17. Jag testade den som är tillverkad i poly-plast (och som man har råd med...). Nu funderar jag på att köpa en sådan, men har några funderingar...

Packning. När jag tittade ned i packluckorna tyckte jag att utrymmena kändes väldigt små. Är det någon som har erfarenhet av paddelturer med den här kajaken? Hur funkar det?

Snabbhet. När jag provpaddlade den, så gillade jag att den svängde lätt och smidigt samtidigt som den kändes stabil och lugn. En skön kombination. Efteråt har jag läst tester, där den beskrivs som "o-snabb" och där det framhålls att det kostar mycket kraft att hålla farten uppe med chatham 17. Under min korta provtur tyckte jag att den gick hur lätt som helst... Nån med mer erfarenhet?

Och förresten - finns det nån därute som har en till salu? Hör av er till mig: johan_segerholm@hotmail.com

Ha en skön sommar!
----johan

Jag har bara provat Chatham 16 composite. Den fungerar jättebra som en leklåda, trygg balans, svänger lätt, surfar bra, är lätt att sidförflytta osv. Men att paddla ut till vågorna är supertrist. Inget för långfärd tycker jag. Förstår inte varför de satt på tre luckor och "låtsas" att det är en långfärdskanot? Det vore bättre att ta ner vikten ännu mer. Den "stora" stuven bak har också skäddaboxen och viren som stör i bakkant av lucköppningen.

Bilagor

• P4280022.jpg
    P4280022.jpg
    32.2 KB · Visningar: 580
Snabbhet. När jag provpaddlade den, så gillade jag att den svängde lätt och smidigt samtidigt som den kändes stabil och lugn. En skön kombination. Efteråt har jag läst tester, där den beskrivs som "o-snabb" och där det framhålls att det kostar mycket kraft att hålla farten uppe med chatham 17. Under min korta provtur tyckte jag att den gick hur lätt som helst... Nån med mer erfarenhet?

Jag vågar tro att denna kajaken är tämligen kort i vattenlinjen. Jag tolkar din text så, jag tror jag ser det i fotot ovan (jag har aldrig sett skeddaboxen från luckan tidigare)... Om det är så att den just är kort i vattenlinjen (en bra bit under fem meter, kanske ner mot dryga fyra) så är det jobbigt och rentav omöjligt att paddla fort med den. Längden är en helt begränsande faktor för "högre" hastigheter. Men hög och låg hastighet är ju individuellt... Om du är nöjd med lägre hastigheter så har du egentligen en bättre kajak med denna korta än med lite längre.

Längre kajaker är trögare i låga hastigheter men det går att paddla fortare med dem. Kortare kajaker skapar mindre motstånd i låga hastigheter men de "sätter sig" i mellanhöga hastigheter och kommer inte över tröskeln till de höga.

Som sagt - det är ditt intresse, din paddlingsteknik och din styrka&kondition som avgör hur fort du vill paddla. Vill du kunna ha ett högre tempo ibland så kan man nog inte rekommendera en kort kajak, Har du alltid ett mer stillsamt tempo så är det ypperligt med en kort kajak,

Neckys kajaker har ju fått idel lovord men som Patric säger i inlägget ovan, det gäller ju att ha klart för sig i vilket syfte man köper kajaken. De mindre Neckymodellerna blir ju (som alla kajaker med kort vattenlinje) "tröga" att få upp i nån högre marschfart. Dessutom begränsar ju volymen effektivt packningen du kan få med om du vill ut på tur. Är du ute efter en rolig, manövrerbar kajak att utvecklas med, som funkar perfekt att "buspaddla" med i vågor etc. så är ju Chatham 16 förstahandsvalet.

Om du är mer åt turpaddlingshållet, vill kunna packa lite mer, få ut lite mer fart så kanske det är Chatham 18 (tror inte den finns i plast dock?) som är din båt. Chatham 17 är ju då alltså kompromissen mittimellan.

Horisont som säljer Necky har ju demodagar snart, varför inte åka dit och prova Chatham 18 också så får du ju en referens?

/Rickard

- det är ditt intresse, din paddlingsteknik och din styrka&kondition som avgör hur fort du vill paddla. Vill du kunna ha ett högre tempo ibland så kan man nog inte rekommendera en kort kajak, Har du alltid ett mer stillsamt tempo så är det ypperligt med en kort kajak,

Som jag ser det kan man hålla ett högt tempo även i en kort kajak. Frågan är vad man vill åstadkomma med sin paddling. Vill man kunna paddla från A till B så fort som möjligt är förstås en kajak med lång vattenlinje att föredra, men är syftet att träna upp konditionen bör väl en kort kajak rimligen fungera lika bra? Åtminstone om man paddlar på egen hand.

Som jag ser det kan man hålla ett högt tempo även i en kort kajak. Frågan är vad man vill åstadkomma med sin paddling. Vill man kunna paddla från A till B så fort som möjligt är förstås en kajak med lång vattenlinje att föredra, men är syftet att träna upp konditionen bör väl en kort kajak rimligen fungera lika bra? Åtminstone om man paddlar på egen hand.

Det hela beror på vad du menar med "högt tempo". Om du menar hög hastighet på samma sätt som jag menar hög hastighet så går det inte i en för kort kajak. Om du menar hög hastighet på ditt sätt så har du såklart fullt rätt att mena vad du vill. Om du med högt tempo menar hög puls så har du väldigt rätt. :)

Sen får jag ont i musklerna av att försöka pressa upp pulsen i en kort kajak - för mig blir det bara motstånd men inget flyt. Men det är ju jag och mina skavanker det. Kör hårt Rune!

Den gladaste paddlaren vinner den viktigaste tävlingen! :)

Om du har "motorn", d.v.s. styrka, kondis och teknik att kunna driva upp en kortare kajak till sin praktiska fartgräns och sen ligger och pressar för att få till lite mer fart, ja då kan du ju inte alls hålla ett högt tempo. Då är ju kajaken din begränsning.

Allt är ju som du säger beroende på vad man vill åstadkomma. Och är det man vill åstadkomma möjligheten till "högt tempo" och man har motorn så är ju i alla fall jag av uppfattningen att man kommer trivas betydligt bättre i en kajak som är optimerad mer utifrån de premisserna.

Klart du kommer att träna upp konditionen ändå genom att ligga och pressa den korta kajaken lite över sin praktiska maxfart men det kommer inte vara lika roligt som om du hade suttit i en längre kajak designad för det syftet.

/Rickard

Jag talar inte om att sitta och pressa kajaken över sin praktiska maxfart. Vad jag menar är att det rimligen borde gå att träna effektivt i en långsam kajak. Det går inte särskilt fort men det kan ju vara oväsentligt om man är ute på egen hand. God kondition handlar ju inte bara om fart utan att också hålla den över tid
Är man sedan van att paddla fort i en snabb kajak tvivlar jag inte på att det bjuder emot att motionspaddla i något annat

/Rune

Senast ändrad:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg