Naturkompaniets Marginaler

Inför vår vandring har vi inköpt många av våra produkter ifrån Naturkompaniet och många av de produkterna har hållt samma pris som internet leverantörer, inte varit speciellt dyrare än de flesta internet handlare. Det gäller då produkter som ryggsäck, regnkläder, skor och byxor. Så många av de stora produkterna håller faktiskt NK till rimliga priser, enligt mig. Sedan så skiljer det ibland mycket på andra saker och speciellt produkter som inte kostar lika mycket som tidigare nämnda kategorier, så som kök, underställ, strumpor.

Så att bara titta på de "mindre" delarna ger intrycket av NK som en väldigt dyr affär, men det är enligt mig ett litet skevt intryck.

Svartvit ironi eller XXL "the knight in shining armour"

å fy f´n vad najs!

dom är varmt välkomna, min lojalitet till naturkompaniet sträcker sig, mycket pga att det jag tagit upp i tråden, ungefär fram till att den norska kedjan presenterar sitt första pris som visar sig vara lägre.

varmt välkomna!!

Komedi på hög nivå att denna tråds ivrare framställer NK (Natur, inte nordiska, Kompaniet) som onda men sammtidigt välkommnar XXL som om de vore EZLN på nyårsnatten. Eller norska anti-kapitalister kanske...
Hävdar inte att NK är något annat än ett vinstdrivande kapitalistiskt företag, men det är ju fullt logiskt att med den onyanserade svartvita synen som härskat i denna tråd, så blir XXL till något bättre än NK. Jag säger vänta så får ni se...
Personligen tycker jag bäst om de mindre butikerna, Utebutiken i Umeå, Wått & Torrt i Sundsvall, Fjällsport i Göteborg etc.
Inte på grund av priserna och inte för att jag när en illusion om att de ej är vinstdrivande företag. Jag gillar dessa butiker just för att de är (får se hur länge dessa överlever) det NK hoppas fånga något litet av. Personalen har oftast ett stort kunnade och utbudet är stort på hårdvara och spetsprodukter, dessutom känns de genuina...

Nk kanske överlever XXLs inträde på marknaden, men knappast de mindre butikerna.
XXL blir spiken i den kista som de internethandlande "klämma känna" kunderna har byggt.

Hur mycket får en butik lägga på sitt inköpspris från en leverantör. Låt säga att produkt A kostar 100:- får butiken lägga på 100:- för att täcka löner, hyra, försäkringar, bankavgifter, eventuella stölder, marknadsföring, påsar, mm. Sen vill staten lägga på 25% i moms. Eller kan butiken lägga på 120:-, 70:-, 150:- vad är rimligt och vem avgör det?

JH

Tillverkarna har en prislista med rekommenderade slutkundspriser som återförsäljarna bör följa. Men det är självklart upp till var och en av återförsäljarna att ta vilket pris de vill.

Personligen tycker jag att priserna inte ska diffa allt för mycket mellan återförsäljarna. Det man ska konkurrera med är kunnande och service.

Kan ju tipsa ev intresserade om att den omtalade Gerber Macheten nu är nedsatt till 199:- på Jula.

Prisvärt tycker jag och lät en sötnos få följa med hem!

Grattis. Du har verkligen gjort ett kap på den. Som handlare tycker jag att det är lite fult av en firma att förstöra marknaden genom att sälja en produkt med nästan 0-marginal. Men som konsument så tycker jag självklart att det är bra att man kan göra riktiga kap.

Komedi på hög nivå att denna tråds ivrare framställer NK (Natur, inte nordiska, Kompaniet) som onda men sammtidigt välkommnar XXL som om de vore EZLN på nyårsnatten. Eller norska anti-kapitalister kanske...
Hävdar inte att NK är något annat än ett vinstdrivande kapitalistiskt företag, men det är ju fullt logiskt att med den onyanserade svartvita synen som härskat i denna tråd, så blir XXL till något bättre än NK. Jag säger vänta så får ni se...
Personligen tycker jag bäst om de mindre butikerna, Utebutiken i Umeå, Wått & Torrt i Sundsvall, Fjällsport i Göteborg etc.
Inte på grund av priserna och inte för att jag när en illusion om att de ej är vinstdrivande företag. Jag gillar dessa butiker just för att de är (får se hur länge dessa överlever) det NK hoppas fånga något litet av. Personalen har oftast ett stort kunnade och utbudet är stort på hårdvara och spetsprodukter, dessutom känns de genuina...

Nk kanske överlever XXLs inträde på marknaden, men knappast de mindre butikerna.
XXL blir spiken i den kista som de internethandlande "klämma känna" kunderna har byggt.

Jag tycker Naturkompaniet tar lite för mycket betalt i förhållande till vad JAG får. Att du vill hålla en kunnig expidit i handen gör väl inte med automatik andra (mig) till "svart vita" i vårt tänkande.

Självklart ska ett vinstdrivande företag göra vinst, det jag pratar om är sättet på vilket man gör det. Och känner jag att den är lite väl hög ser jag inget konstigare med att man ger uttryck för det precis som man kan tycka och tänka om vargjakt, avgiftsbelgda längdspår eller biltullar.

Du menar att man ska stå med mössan i hand och vara tacksam för att man får komma in i den fiiina affären, eller? Jag förstår inte varför du blir så upprörd, halva internet är ju fullt med konsumenter som tycker än det ena än det andra som sina leverantörer..!?

Din märkliga syn, att man ska låta kapitalismen ha sin gilla gång fram till att en billigare konkurrent dyker upp, och då, när väl konsumenten kan börja dra nytta av den fria marknadens spelrgler, börja argumentera emot den, gör att man kan börja fundera på vilken sida av disken du står på. Att just denna tråd får ditt allra första inlägg bekräftar väl inte direkt att det är kundens perspektiv du pratar utifrån..!?

Grattis. Du har verkligen gjort ett kap på den. Som handlare tycker jag att det är lite fult av en firma att förstöra marknaden genom att sälja en produkt med nästan 0-marginal. Men som konsument så tycker jag självklart att det är bra att man kan göra riktiga kap.

tackar för det! den luftades i helgen och kan nog faktiskt komma till användning, den var riktigt trevlig och kan varmt rekomenderas. kampanjen håller på i alla fall till juni.

Jag tycker Naturkompaniet tar lite för mycket betalt i förhållande till vad JAG får. Att du vill hålla en kunnig expidit i handen gör väl inte med automatik andra (mig) till "svart vita" i vårt tänkande.

Självklart ska ett vinstdrivande företag göra vinst, det jag pratar om är sättet på vilket man gör det. Och känner jag att den är lite väl hög ser jag inget konstigare med att man ger uttryck för det precis som man kan tycka och tänka om vargjakt, avgiftsbelgda längdspår eller biltullar.

Du menar att man ska stå med mössan i hand och vara tacksam för att man får komma in i den fiiina affären, eller? Jag förstår inte varför du blir så upprörd, halva internet är ju fullt med konsumenter som tycker än det ena än det andra som sina leverantörer..!?

Din märkliga syn, att man ska låta kapitalismen ha sin gilla gång fram till att en billigare konkurrent dyker upp, och då, när väl konsumenten kan börja dra nytta av den fria marknadens spelrgler, börja argumentera emot den, gör att man kan börja fundera på vilken sida av disken du står på. Att just denna tråd får ditt allra första inlägg bekräftar väl inte direkt att det är kundens perspektiv du pratar utifrån..!?

Jag struntar i den fria marknaden, jag står inte bakom någon disk och jag har inga positiva känslor för kapitalismen...

Jag har kundens perspektiv, och jag kommer inte gilla att gå omkring i XXLs feta lokaler...

Aj aj aj vad du misstog dig, att jag skulle stå bakom kassan i en butik...
Hålla handen med butikspersonal brukar jag heller aldrig göra, skulle vara om en pingla dök upp då...
Pajkastning, Flanell!!!
Förespråkare av kapitalismens rovgirighet är jag knappast heller, men är inte XXL ett kapitalistiskt företag??? Jo, det var väl det jag trodde, ingen säger emot...
naturkompaniet må vara skit, men jag har svårt att tänka mig att XXL är bättre på någon punkt förutom priserna.

ÖVERPRISER ÄR INGET MAN MÅSTE BETALA!!!

Jag är 37 år, och har oftast rätt bra koll innan jag handlar mina prylar, när jag var 12 och klev in en "outdoorbutik" för första gången var det lite annorlunda...
Så jag väljer att då och då visa min tacksamhet mot dessa (ej naturkompaniet) butiker och handla där, trots att jag hittat "prylen" billigare på nätet. Snålheten Bedrar visheten???!!!

De mindre butikerna jag gav exempel på är på inget sätt "fiinare", bara trevligare, enligt mig.
Jag har fått vettig info när det behövts och ibland bra priser...

Det räcker för mig...

Så jag väljer att då och då visa min tacksamhet mot dessa (ej naturkompaniet) butiker och handla där, trots att jag hittat "prylen" billigare på nätet. Snålheten Bedrar visheten???!!!

jamen det är väl jätte fint. precis så tycker jag också det ska fungera, vilket jag också visar inom andra områden, där jag helt medvetet ibland betalar överpriser, av skäl du just nämnde. tyvärr har naturkompaniet misslyckats med att skapa den lusten att vara trogen, jag har ingen känsla av att vilja vara lojal, i samma utsträckning.

därför välkomnar jag en ny kedja med ungefär lika öppna armar som en ny el-leverantör (nätägare)

Den som säger sig ogilla kapitalism, vilket alternativ förespråkar ni?

Tack vare kapitalismen kan jag köpa vissa saker hos Naturkompaniet, andra saker hos andra butiker. Allt efter mina personliga preferenser. Jag ser ogärna att denna frihet begränsas genom att kapitalismen regleras bort så att jag blir mer styrd att följa andras preferenser.

Tack vare kapitalismen kan jag köpa vissa saker hos Naturkompaniet, andra saker hos andra butiker. Allt efter mina personliga preferenser. Jag ser ogärna att denna frihet begränsas genom att kapitalismen regleras bort så att jag blir mer styrd att följa andras preferenser.

Vad roligt! När jag nu för tiden läser kommentarer av den här typen får jag samma varma nostalgiska känsla som när man ser ett vackert ryggås-tält i 100% bomull eller i slalombacken får chansen att visa barnen en gammal kabelbindning.

Det blir en så där härlig nostalgi-känsla av "så där tänkte och skrev ganska många förr i tiden".

Bortsett från det vet jag inte riktigt vad inlägget tillför, det är väl ingen direkt här som vill förbjuda eller reglera den fria marknaden, tvärtom välkomnar vi väl konkurrenter.

Flanell,
Kul att du är gammal och nostalgisk, synd att du inte lärt mer.
Du startar en tråd för att gnälla på marknadssatta priser. Du jämför med andra butiker som Biltema och Jula för att sedan avsluta med att klämmigt anse att Naturkompaniets priser borde indikera att det finns utrymme för fler aktörer. Men om du nu hittar produkterna billigare hos t ex de butiker du nämnt är det ju bara att handla där och vara lagom missnöjd. Sedan är det väl bara att acceptera att för att en marknad ska bli större kan man inte bara tillföra fler aktörer till en liten kundkrets. Du kan räkna med att marknaden ständigt kommer pressa priserna neråt, öka service och tillgänglighet samt erbjuda de kvalitéer som efterfrågas. Men det går inte alltid så snabbt som man vill och marknaden kommer inte anpassas efter just dig utan efter konsumenternas samlade vilja..
Det är väl trots allt ganska långt kvar till någon form av monopol eller oligopol i friluftsbranschen? Menar du att det är fel så vänligen styrk dina påståenden så tar jag dig i handen och går med dig till Konsumentverket för att klaga och få ordning på eländet.

Sedan visar flera personer i tråden att du kanske inte är helt rätt ute i ditt antagande att Naturkompaniet har en överprissättning. Vad återstår då förutom ditt gnäll på marknaden?
Att man anser något vara för dyrt i en butik betyder inte att något alls är fel.
Men min rekommendation är att du vänder dig till de butiker du gör prisjämförelser med och handlar där. Hittar du ingenstans där en vara är billigare än hos Naturkompaniet så kan du känna dig trygg i att den inte har ett överpris hos NK och du kan köpa bara den hos dem.

Och nej, den här gången kostar lektionen i konsumentmakt, kapitalism och valfrihet ingenting. Den bjuder jag på även om det marknadsmässiga priset borde vara högt.

Du startar en tråd för att gnälla på marknadssatta priser

Nja, jag startade en tråd för att, som konsument, ge min syn på naturkompaniets prissättning /prisfilosofi. Jag hade nog ingen förhoppning att påverka i någon större utsträckning dock var ambitionen något högre än att bara "gnälla" jag la trots allt tråden i avdelningen där företag får ge sin kommentar.

Men om du nu hittar produkterna billigare hos t ex de butiker du nämnt är det ju bara att handla där och vara lagom missnöjd.

Självklart. Men lika självklart, för mig, är det att framföra mitt missnöje och min upplevelse. Det är väl hela grunden och idén med ett forum på internet? Det är i alla fall grunden till att kunna påverka.

Sedan är det väl bara att acceptera att för att en marknad ska bli större kan man inte bara tillföra fler aktörer till en liten kundkrets.

Där måste jag nog rätta vår läromästare, det är ett ganska kännt faktum, att fler aktörer kan gynna alla parter. Tillsammans kan flera spelare ta marknandsandelar från andra områden och därigenom öka den totala kakan inom segmentet.

Du kan räkna med att marknaden ständigt kommer pressa priserna neråt, öka service och tillgänglighet samt erbjuda de kvalitéer som efterfrågas.

Ja, det var just därför jag skrev inlägget och efterfrågade det jag gjorde. Jag ser mig nämligen som en del av marknaden. Den delen som bla. vill ha lägre priser

Det är väl trots allt ganska långt kvar till någon form av monopol eller oligopol i friluftsbranschen?

som det ser ut nu, på sina håll, snubblande nära oligopol. Som jag startade inlägget med; ser jag mycket gärna en till konkurrent, jag förstår inte varför du som konsument kan regaera så starkt mot det?

Sedan visar flera personer i tråden att du kanske inte är helt rätt ute i ditt antagande att Naturkompaniet har en överprissättning.

Minst lika många vittnar om att jag är rätt ute.

Vad återstår då förutom ditt gnäll på marknaden?

När har jag "gnällt på marknanden"??

Att man anser något vara för dyrt i en butik betyder inte att något alls är fel.

jo, priset.

Hittar du ingenstans där en vara är billigare än hos Naturkompaniet så kan du känna dig trygg i att den inte har ett överpris hos NK och du kan köpa bara den hos dem.

En varas pris blir inte med automatik rimligt bara för att endast en leverantör erbjuder den. Ofta är det precis tvärtom.

Och nej, den här gången kostar lektionen i konsumentmakt, kapitalism och valfrihet ingenting. Den bjuder jag på även om det marknadsmässiga priset borde vara högt.

Om du upplever ditt inlägg så faktaspäckat och klokt kan jag förstå att du inte har några synpunkter på naturkompaniets prissättning, skulle dom arbeta efter samma värderingsmodell ser jag fullt realistiska möjligheter att ta ut marginaler på ytterligare flera tusen procent, i princip rakt över hela sortimentet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg