Naturkompaniets Marginaler

Gungor och karuseller

Hm handel idag är knappast längre ett köp där priset på en råvara, arbetet och et litet vinstpåslag utgör försälningspriset.

Det är en tjänst och komponenterna är inte alltid självklara men några.

Vill du handla i ett flott inköpcentrum, en stadskärna, ett lager i ett industriområde eller internet och post?
Vad är billigast om du ska räkna in Transportkostnaderna? Kanske tillochmed resetid?
Vill du har rådgivning, och kanske tillochmed kompetent rådgivning?
Vill du ha ett brett urval?
Vill du vara någorlunda säker på att varan finns när du är på inköpsplatsen?
Vill du ha problemfri bytesrätt och god kundservice?
Inte så jäkla enkelt eller hur?

Om du är säljare vad är du för typ?

En gamaldags handlare som själv äger dien egen butik på 1000 m2 och själv köper in ?
Ditt mål är inte att bli rik utan snarare filantropisk, du vill bli ihågkommen som den handlare som alltid var där för sina kunder och aldrig lurade någon och var billigare än alla andra.

Eller

Du är ingen handlare, du är ledande anställd för en firma som säljer friluftsartiklar. Målet är egentligen en långsiktig optimal och god avkastning till ägarana. Du omsätter den den försäljningsstrategi som direktionen / ägarna ger men har tilsammans med dina kollegor ett visst spelrum.

Försäljning och prissättning är ett spel och ett risktagande, inköp är ett ständigt förhandlade. I prissättningen har du kompoenter som inköpspris, volym, omsättningshastighet, lokalhyra, lagerkostnader, personlakostnader. transportkostnader etc. Dessutom kundens betalningsvilja.

Du arbeter ständigt med olika och växlande metoder för att få kunder in i butikerna. Lockpriser, lågpriser, budgetpriser, highend varaor. Du läser kundernas beteende som en meterolog läser vädret och förändrar prissättningen och sortimentet fortlöpande därefter. Du vill nå ett brett publikum.

Du sover gott fastän priset för din PEZL lampa råkade bli 50 procent högre än konkurenternas . Det man förlorar på gungorna kann man ta hem på karusellerna.

Det var ju ett nyanserat och bra inlägg som beskriver vad det handlar om. Jag tror nog dom flesta är insatta i detta och delar den synen.

Det man förlorar på gungorna kann man ta hem på karusellerna.

Det jag har synpunkter på är inte enbart den generella prisbilden, det handlar minst lika mycket om den "upplevda" känslan.

Tyvärr kan jag inte vid något tillfälle påminna mig om att ha gjort en "bra affär" hos naturkompaniet. Inte vid något enda tillfälle. Det är endera dyrt eller normala priser. Med andra ord bara karuseller och inga gungor.

Nu tycker jag iofs det låter som om siffrorna talar sitt tydliga språk och att det finns utrymme för en generell prissänkning. Men med lite kreativitet från naturkompaiets sida skulle man med bibehållna totala marginaler ändå kunna åstadkomma en del:

"veckans klipp" eller månadens vara, ta fram en produkt som utifrån årstid tilltalar många och sänk priset rejält. inga fjösiga 10%

låta någon produkt, gärna en klassiker typ fjällräven kånken, trangias bas-kök el liknande alltid kosta 399:- eller nå´t. stick ut hakan och var billigast någon gång.

ta fram en volym-produkt under egen tillverkning, "naturkompaniets egen vandringsstrumpa" låt den bli en storsäljare genom att alltid kosta ex 59:-

ställ fram fram några korgar med "plock-varor" framför kassorna där priset är atraktivt; mora2000 för 99:-, lexan flaskor 49:-, t-shirt 149:- etc

jag är väl medveten om att Naturkompaniet profilierar sig som en icke lågpris kedja, jag menar inte att dom ska försöka bli ett nytt HM, det jag vill åt är två saker; att dom ska komma bort från den där känslan av gnidenhet och att dom någon gång ibland ska låta kunden få känna att dom gjort en bra affär. som en stor bonus är jag övertygad om att "springet i butiken" kommer öka markant.

jag är väl medveten om att Naturkompaniet profilierar sig som en icke lågpris kedja, jag menar inte att dom ska försöka bli ett nytt HM, det jag vill åt är två saker; att dom ska komma bort från den där känslan av gnidenhet och att dom någon gång ibland ska låta kunden få känna att dom gjort en bra affär. som en stor bonus är jag övertygad om att "springet i butiken" kommer öka markant.

För dig tycks det fortfarande bara röra sig om priset. Vilket naturligtvis inte är helt oviktigt. Att kunden kan göra ett riktigt klipp ibland är säkert marknadföringsmässigt väldigt viktigt och om Naturkompaniet missar den punkten missar de mycket.

Men karusellen kan mycket väl vara att Naturkompaniet av andra anledningar har tillräckligt många kunder som är beredda att betala ett 'för högt' pris.

Som kund har jag till syvende och sist endast tre möjligheter.
- Rösta med fötterna.
- Hålla för näsan och svälja.
- Disskutera det på Utsidan.

Vi kan slå fast att det råder en väl fungerande marknad med rimliga priser och oräkneliga konkurrenter. Vissa saker hittar man billigare hos konkurrenter till NK, andra hittar man kanske inte billigare någonstans. Vad problemet med detta skulle vara har ingen lyckats påvisa i den här diskussionen.
Insiktslöst gnäll utan substans finns det däremot en del av. Eftersom jag inte vill se min omgivning som korkad väljer jag att tolka gnället som att personen bakom har skrivklåda och/eller är en sådan som propagerar för att de ska ha allt gratis nu. En röst att ignorera i detta sammanhang om inget relevant och någorlunda verklighetsförankrat dyker upp till skillnad från tidigare blindbocksskott från höften.

För dig tycks det fortfarande bara röra sig om priset.

Både ja och nej. Jag tycker dom sköter sig bra på dom flesta andra punkter. Som jag skrivit ett flertal gånger är jag inte ute efter lägsta möjliga pris i alla lägen. Absolut inte. Däremot måste priset vara "rimligt" högre än billigare konkurrenter. Problemet, som jag ser det, är att det drar i väg lite väl mycket. I stället för känslan av att någon gång då och då få göra en bra (prismässigt) affär tycker jag det är betydligt oftare man upplever att det gnids precis fram till smärtgränsen.

. En röst att ignorera i detta sammanhang om inget relevant och någorlunda verklighetsförankrat dyker upp till skillnad från tidigare blindbocksskott från höften.

å, så synd, jag som väntade på steg2 i din utbildning. du känndes verkligen som rätt man för att leda mig ut ur mörkret :)

Ni har alltså inte lämnat denna diskussion... märkligt.
Än mer märkligt att jag fortfarande går in och läser...

Lite självkritik har väl sällan skadat.

Ni har alltså inte lämnat denna diskussion... märkligt.
Än mer märkligt att jag fortfarande går in och läser...

...och märkligast av allt är väl att du väljer att dessutom skriva ett inlägg, speciellt med tanke på att innehållet i det tillförde om möjligt ännu mindre...

NK är dyrare än andra men jag gillar dem fortfarande. Har köpt mycket utrustning hos dem som jag är nöjd med. Den utrustning som jag har köpt har väl kostat lite mer men samtidigt har jag även fått en del utrustning gratis. Jag gillar att kunna se prylarna innan jag köper dem och det är något man får betala extra för. Naturligtvis skulle man kunna besöka NK, få tips och även prova utrustningen. Den utrustning man gillar beställer man senare på internet.

Gillar man inte NK så finns det en hel del andra butiker att välja på. Fri marknad och fri prissättning. Att butiker som ligger i centrum är dyrare är något som alla borde veta. Det är billigare att ha en butik i ett industriområde än inne i staden

/Stellan

Vi kan slå fast att det råder en väl fungerande marknad med rimliga priser och oräkneliga konkurrenter. Vissa saker hittar man billigare hos konkurrenter till NK, andra hittar man kanske inte billigare någonstans. Vad problemet med detta skulle vara har ingen lyckats påvisa i den här diskussionen.
Insiktslöst gnäll utan substans finns det däremot en del av. Eftersom jag inte vill se min omgivning som korkad väljer jag att tolka gnället som att personen bakom har skrivklåda och/eller är en sådan som propagerar för att de ska ha allt gratis nu. En röst att ignorera i detta sammanhang om inget relevant och någorlunda verklighetsförankrat dyker upp till skillnad från tidigare blindbocksskott från höften.

Men lille vän, du vet inte något om fungerande marknader så jag förstår inte hur du kan slå fast något?

Fenix Outdoor omsätter över en miljard och senaste q rapporten visade på en vinst på 42 msek och rörelseresultatet hela 65 msek.

När jag köpte ett tält hos en konkurrent senast så hade de ett utpris på ca 4600, jag köpte det för 3800 på grund av att det lyckligtvis fanns konkurrans som vågade sänka priserna. Som du ser så finns det stora marginaler att ta av men tyvärr är det oftast fixerade priser som affärerna inte kan rubba på så mycket.

Lille vän, tror du verkligen på allvar att på en fungerande marknad så skulle prisättningen se ut sä här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=180164 med de stora marginaler dessa aktörer har.

Det här är konkurrens http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=594159 . Det förutsätter att leverantören godkänner konkurrens och levererar...

Senast ändrad:
Gillar man inte NK så finns det en hel del andra butiker att välja på. Fri marknad och fri prissättning. Att butiker som ligger i centrum är dyrare är något som alla borde veta. Det är billigare att ha en butik i ett industriområde än inne i staden

/Stellan

jag vet inte var skummeslövsstrand ligger eller hur ni har det ordnat med handelsplatser där, men ska du skriva hela befolkningen på näsan bör du nog besöka någon större stad och där se hur shoppingströmmarna rör sig. i större städer är det inte sällan de nya AA-lägena ligger en bit utanför själva citykärnan, i naturkompaniets fall är city-läget påfallande ofta också någon bakgata eller källarlokal som bör ligga betydligt lägre i pris. alltså precis tvärtom mot vad du skriver.

precis som vi har en fri marknad har vi en frihet att uttrycka åsikter. min är att det finns utrymme för fler konkurrenter i form av fysiska butiker och jag kommer välkomna dom med öppna armar. naturkompaniet är för gnidna och det förlorar dom på i längden!

Fenix Outdoor omsätter över en miljard och senaste q rapporten visade på en vinst på 42 msek och rörelseresultatet hela 65 msek.

Året 2009, 14.3% vinstmarginal http://www.fenixoutdoor.se/pdf/press20100407.pdf . Jag tycker det verkar vara en hälsosam siffra men kan inte den branschen. Kan någon andra aktörers vinstmarginal i den branschen (och gärna svar utan "lille vän" i sig)

Jag arbetade förut i ett företag som hade som mål att nå 10% jobbar nu i ett som har väl det dubbla mot vad fenix har. så siffrorna kan ju svänga en hel del. men 14.3% borde ju ge både en stabil vinst och möjligheter till expansion

Som om marginalerna är det enda intressanta i en sådan här diskussion. Det är inte mitt problem att NK inte har en kostnadseffektiv organisation. Mitt problem är att det oligopol i sverige, man skulle nästan kunna säga att det är kartell.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg