Gungor och karuseller
Hm handel idag är knappast längre ett köp där priset på en råvara, arbetet och et litet vinstpåslag utgör försälningspriset.
Det är en tjänst och komponenterna är inte alltid självklara men några.
Vill du handla i ett flott inköpcentrum, en stadskärna, ett lager i ett industriområde eller internet och post?
Vad är billigast om du ska räkna in Transportkostnaderna? Kanske tillochmed resetid?
Vill du har rådgivning, och kanske tillochmed kompetent rådgivning?
Vill du ha ett brett urval?
Vill du vara någorlunda säker på att varan finns när du är på inköpsplatsen?
Vill du ha problemfri bytesrätt och god kundservice?
Inte så jäkla enkelt eller hur?
Om du är säljare vad är du för typ?
En gamaldags handlare som själv äger dien egen butik på 1000 m2 och själv köper in ?
Ditt mål är inte att bli rik utan snarare filantropisk, du vill bli ihågkommen som den handlare som alltid var där för sina kunder och aldrig lurade någon och var billigare än alla andra.
Eller
Du är ingen handlare, du är ledande anställd för en firma som säljer friluftsartiklar. Målet är egentligen en långsiktig optimal och god avkastning till ägarana. Du omsätter den den försäljningsstrategi som direktionen / ägarna ger men har tilsammans med dina kollegor ett visst spelrum.
Försäljning och prissättning är ett spel och ett risktagande, inköp är ett ständigt förhandlade. I prissättningen har du kompoenter som inköpspris, volym, omsättningshastighet, lokalhyra, lagerkostnader, personlakostnader. transportkostnader etc. Dessutom kundens betalningsvilja.
Du arbeter ständigt med olika och växlande metoder för att få kunder in i butikerna. Lockpriser, lågpriser, budgetpriser, highend varaor. Du läser kundernas beteende som en meterolog läser vädret och förändrar prissättningen och sortimentet fortlöpande därefter. Du vill nå ett brett publikum.
Du sover gott fastän priset för din PEZL lampa råkade bli 50 procent högre än konkurenternas . Det man förlorar på gungorna kann man ta hem på karusellerna.
Hm handel idag är knappast längre ett köp där priset på en råvara, arbetet och et litet vinstpåslag utgör försälningspriset.
Det är en tjänst och komponenterna är inte alltid självklara men några.
Vill du handla i ett flott inköpcentrum, en stadskärna, ett lager i ett industriområde eller internet och post?
Vad är billigast om du ska räkna in Transportkostnaderna? Kanske tillochmed resetid?
Vill du har rådgivning, och kanske tillochmed kompetent rådgivning?
Vill du ha ett brett urval?
Vill du vara någorlunda säker på att varan finns när du är på inköpsplatsen?
Vill du ha problemfri bytesrätt och god kundservice?
Inte så jäkla enkelt eller hur?
Om du är säljare vad är du för typ?
En gamaldags handlare som själv äger dien egen butik på 1000 m2 och själv köper in ?
Ditt mål är inte att bli rik utan snarare filantropisk, du vill bli ihågkommen som den handlare som alltid var där för sina kunder och aldrig lurade någon och var billigare än alla andra.
Eller
Du är ingen handlare, du är ledande anställd för en firma som säljer friluftsartiklar. Målet är egentligen en långsiktig optimal och god avkastning till ägarana. Du omsätter den den försäljningsstrategi som direktionen / ägarna ger men har tilsammans med dina kollegor ett visst spelrum.
Försäljning och prissättning är ett spel och ett risktagande, inköp är ett ständigt förhandlade. I prissättningen har du kompoenter som inköpspris, volym, omsättningshastighet, lokalhyra, lagerkostnader, personlakostnader. transportkostnader etc. Dessutom kundens betalningsvilja.
Du arbeter ständigt med olika och växlande metoder för att få kunder in i butikerna. Lockpriser, lågpriser, budgetpriser, highend varaor. Du läser kundernas beteende som en meterolog läser vädret och förändrar prissättningen och sortimentet fortlöpande därefter. Du vill nå ett brett publikum.
Du sover gott fastän priset för din PEZL lampa råkade bli 50 procent högre än konkurenternas . Det man förlorar på gungorna kann man ta hem på karusellerna.