Hur mycket får en butik lägga på sitt inköpspris från en leverantör. vad är rimligt och vem avgör det?
JH
flanell
Vad menar du att man ska göra då ? Skriva protestlista ?
Det enda du som konsument kan göra är att sluta handla där .
Självklart är jag medveten om jag inte i någon större utsträckning kan påverka hur naturkompaniet väljer att sätta sina vinstmarginaler. Men precis som när det gäller avgiftsbeläggning av längdåkningsspår, hurvida ett långt knivblad är bättre än en kort kan man väl även när det gäller detta ämne torgföra sin åsikt.
Även om man inte är proffesionell inköpare, omsätter flera miljoner och har super tighta band med sina leverantörer, måste jag säga att jag som privatperson ändå är mån om en bra kontakt med dom som säljer de prylar man behöver, rätt person bakom disken på mekonomen kan spara mig timmar i garaget, en ärlig tjej på MQ säljer inte på mig byxor som sitter som en potatissäck. Att ibland få göra en riktigt bra affär, hitta ett rejält rea fynd eller vad det är, ger lite av en gut-feeling.
Att diskutera avsaknaden av en lika bra leverantör inom detta intresseområde, ser jag med bakgrund av det, som ganska naturligt.
Man kan väl få vädra sina åsikter, det är ju det såna här forum finns till för..
Exakt!
Det avgör kunderna.
Jag kollade lite snabbt på vilken lönsamhet sport- och friluftsbutiker har.
Det verkar som att Naturkompaniet ligger en bra bit ovanför till exempel Addnature, Getout, Stadium och Intersport (som alla ligger på några få procents vinst).
Det var det jag hade en känsla av.
Men för 17, dom hâller väl inte pâ med välgörenhet.
När jag har gör nâgot för att dra in ett par spänn sâ satsar jag pâ att maximera min vinst.
Visst kan man göra så. Men man ska ju ha klart för sig att när man hela tiden försöker maximera vinsten kan kunden uppleva en lite fadd eftersmak i munnen. Det blir liksom inget roligt att fortsätta göra affärer i hop.
Nej grejorna är faktiskt billiga, i förhållande till hur lång tid du behöver jobba för dem.....jämfört med förr.
Det är ju en annan diskussion, men jag håller med dig. På så vis kan man ju skatta sig lycklig att man lyckats pricka in att leva i en tid där det mesta faktiskt kostat lika mycket, eller blivit billigare och billigare, under flera decenier.