Naturkompaniets Marginaler

Jag sade inte att det var det enda intressanta. men glöm det, jag ställde en enkel fråga. du valde att skriva ett intetsägande svar. Det kanske finns andra i tråden som kan ge ett svar.

Att sätta priset rätt är nog en hel vetenskap som beror på många parametrar som wima konstaterar. Kexchoklad på 55 g kostar 5.90 på ICA Maxi. Vanliga ICA butiken tar 7.90 och Pressbyrån tar 13 kronor om jag minns rätt.
Men anledningen till att Pressbyrån kan ta så mycket högre pris än ICA är väl att när man kommer hem med tåget, och tåget är 5 timmar försenat så är åtminstone jag så utsvulten att man betalar nästan vad som helst för något ätbart.

När jag för några år sedan åkte tåg norrut och hade ett byte från tåg till buss i Sundsvall och det var så där 2 timmars väntan I Sundsvall så tyckte en av mina bekanta att jag skulle gå och kolla på ”Vått och torrt” som är en konkurrent till Naturkompaniet, och Naturkompaniet finns även i Sundsvall

Det märkliga ur min synpunkt var att det var närmast omöjligt att hitta till ”Vått och torrt”

Eniro hade ingen adress eller telefonnummer till ”Vått och torrt” eller Vått & torrt” eller ”vått” eller ”torrt” i Sundsvall.

Hitta.se hade ingen adress eller telefonnummer” vått och torrt”, Vått & torrt, ”vått”, ”torrt”

Men Google hade en länk till Utsidan http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=331 men fortfarande återstod fråga hur hittar man dit?

Det fick bli ett besök på Naturkompaniet istället för dit gick det att hitta.

Efter några månader hittade jag Butiksguiden i Utemagasinet när jag betade av lite oläst post.

Då visar det sig att dom är utbota dåliga på att stava på hederlig svenska
Företaget heter ”Wått & Tårrt”. Hur många kunder har man gått miste om för att man inte kan stava på ett vettigt sätt? Och hur i helv….ska man veta att dom stavar på detta sättet när ens kompis säger ”vått och torrt”

Om någon vill hitta till ”Vått och torrt” i Sundsvall är URL:en om möjligt nästan lika svårstavad http://www.wattochtarrt.se/ (vill man inte ha några kunder?)

Per

jag vet inte var skummeslövsstrand ligger eller hur ni har det ordnat med handelsplatser där, men ska du skriva hela befolkningen på näsan bör du nog besöka någon större stad och där se hur shoppingströmmarna rör sig. i större städer är det inte sällan de nya AA-lägena ligger en bit utanför själva citykärnan, i naturkompaniets fall är city-läget påfallande ofta också någon bakgata eller källarlokal som bör ligga betydligt lägre i pris. alltså precis tvärtom mot vad du skriver.

Skummeslövsstrand kan du googla efter om du känner för det. Affärsutbudet där är inte så stort utan består av Svens Livs i centrum som är en ICA-butik och så finns det en gammal lada i utkanten av samhället där man har loppis. Förutom det så finns det en kiosk som säljer glass under sommaren.

Ska jag köpa frilufsutrustning så är det internet som gäller eller att jag kör in till en stad där utbudet är större. Närmaste NK ligger i Helsingborg och den ligger centralt enligt min uppfattning som landsortsbo. Ligger kanske inte på den mest centrala platsen men väl i centrum. Hade man lagt den ute i ett industriområde skulle garanterat hyran varit lägre och även antalet kunder.

precis som vi har en fri marknad har vi en frihet att uttrycka åsikter. min är att det finns utrymme för fler konkurrenter i form av fysiska butiker och jag kommer välkomna dom med öppna armar. naturkompaniet är för gnidna och det förlorar dom på i längden!

Jag skulle även uppskatta ett större utbud av butiker och då hellst butiker som säljer flera olika märken. Jag föredrar att kunna kolla på produkter från flera olika tillverkare när jag väljer men det finns ekonomiska anledningar varför butikerna försöker minska antalet märken i sortimentet. Om nu NK har otroligt höga marginaler borde det finnas möjlighet för andra att öppna liknande butiker som säljer till lägre pris.

/Stellan

finns det egentligen som alternativ, "industriområden" alltså. enligt min erfarenhet är det Ikeas, eller kanske julas fastighetsbolag som köper upp en tomt, iofs kanske en f.d. industritomt, men sen görs den ganska omgående om till en handelsplats med hyror långt ifrån vad som erbjöds tidigare.

Prissättning på Naturkompaniet

Led Lenser H7 pannlampa 799:-

På Conrad.se kostar den 399:- plus frakt 49:- (448:)

Hutlöst av Naturkompaniet

Fler exempel

Förstörde min Tierra Pac Man jacka som jag köpt på NK. Skulle köpa en ny och såg då att de höjt priset med 1000:-
Googlade lite och hittade samma jacka på GetOut för 2990:- (1000:) billigare.

I skrivande stund kostar jackan 3499:- på NK. Prisänkt men ändå 500:- dyrare än Outnorth.

Använder numera NK som en provbutik och beställer hem grejerna billigare.

Fast det om något är väl inte helt ok? Den är dyrare på NK bl.a. för att du faktiskt har möjlighet att gå in och prova ut så det verkligen passar, klämma och känna, få hjälp av personalen, osv*. Du nyttjar alltså en service som du inte betalar för. Vem ska betala för den istället tycker du?

*Här kan det självklart också ligga en högre marginal utöver detta

Det var så skivbutikerna dog och bokhandlarna är på väg att dö. nu är det internet som gäller.

Hall'ens gamla postorder är snart enda alterantivt, dvs köpa på distans utan att kunna klämma och känna först.

Intressant läsning.

Dock tycker jag kritiken till viss del är felaktig.
Det går inte att jämföra produkter som säljs i en butik med personal, öppettider etc. med en renodlad nätbutik. Inte ens med lågpriskedjor då de har helt andra möjligheter med bredd i sortiment.

Service (i form av tillgänglighet, öppettider, personal etc.) kostar pengar. Tyvärr uppskattas detta inte i lika hög grad längre, vilket gör att en efter en stänger ner pga bristande lönsamhet.

avslutad210712

Gäst
Om vi enbart pratar om NK så skulle jag för några år sedan köpa ett par kängor och då sa man i affären att man inte kan (men det lät som att han sa "inte får") sänka priset men att man kan slänga med lite strumpor och annat för att det inte skall kännas så dyrt.

Köpte mina kängor hos en annan friluftsaffär i samma stad där prislappen till att börja med låg lägre och där jag också fick 10% rabatt på priiset.

Däremot upplever jag servicen i den lokala NK som mycket bra när man tex behöver reservdelar. Antingen själva eller så hänvisar de mig till Nk's webshop där man även kan fixa sånt som inte finns med på webben. Den andra affären där jag köpte kängorna upplever jag ibland som att de hellre står på leverantörens än kundens sida när det gäller reklamationer och reservdelar är "javisst inga problem det fixar vi, skriver ner det så hör vi av oss". Sen hör man aldrig av dem. När man sen går in i affären och frågar hur det har gått så är svaret "hittar ingen anteckning om det men jag kan skriva ner det och kolla så hör vi av oss". Fast varför skall man skaffa fram nya spetsar till två par vandrarstavar när man kan få sälja två par nya vandrarstavar. Nej visst ja det fick de inte göra utan det fick någon annan göra som också hade reservspetsar hemma på lager så jag beställde det samtidigt. Nej det är ingen liten butik ute på ett industriområde utan en av Norrlands största och mest välkända friluftsbutiker - tyvärr.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kallefs Naturkompaniets hemsida länkar till Primus. Butiker och leverantörer 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg