Naturen motverkar stress?

Jag förstår inte vad du vill ha sagt här. Du får gärna förtydliga dig.

Läs Voltaire`s roman om Candide så kanske du förstår, framförallt bokens sista mening som är världsberömd.
Kultur är absolut inte detsamma som staden.
Nämner du kultur och natur i samma mening så får du ett sådant korkat svar.
Motsvarigheten till kultur är tradition. Tradition är återkommande (det händer inget nytt) medan kultur är föränderligt.
Menar du att staden har ett rikt kulturliv så är det inget som har med natur att göra.

Mitt förtydligande här är att du bör hålla isär begreppen. Att jämföra kultur och natur måste bli att kultur är odlat medan natur är självsått. Så glöm allt urbant.

Glenn
 
Senast ändrad:
Läs Voltaire`s roman om Candide så kanske du förstår, framförallt bokens sista mening som är världsberömd.
Kultur är absolut inte detsamma som staden.

Jag tycker bara det är var konstig definition att påstå att "städer är natur". Visst finns det tätortsnära natur, men staden i sig är ju inte natur. Den är en skapelse av människan. Mer kultur än natur. En miljö möjligtvis. Detsamma gäller förstås en by på landet.

När man talar om "kulturlandskap" brukar man ju t ex syfta på landskap där människors historiska bruk och påverkan på naturen är synlig. När man pratar om "naturen" syftar man inte på staden utan växter och djur och landskap.
 
Jag tycker bara det är var konstig definition att påstå att "städer är natur". Visst finns det tätortsnära natur, men staden i sig är ju inte natur. Den är en skapelse av människan. Mer kultur än natur. En miljö möjligtvis. Detsamma gäller förstås en by på landet.

När man talar om "kulturlandskap" brukar man ju t ex syfta på landskap där människors historiska bruk och påverkan på naturen är synlig. När man pratar om "naturen" syftar man inte på staden utan växter och djur och landskap.

Jag uppfattade att du såg kultur som synonymt med stad. Vi har nog missuppfattat varandra. Ha det gott

Glenn
 
Hjärnan brukar må gott av att tanka både natur och lite kultur, det ena behöver inte eliminera det andra. Men natur är per definition vild och kultur är likaledes ordnad av människor.
go tur
 
Läs Voltaire`s roman om Candide så kanske du förstår, framförallt bokens sista mening som är världsberömd.
Kultur är absolut inte detsamma som staden.
Nämner du kultur och natur i samma mening så får du ett sådant korkat svar.
Motsvarigheten till kultur är tradition. Tradition är återkommande (det händer inget nytt) medan kultur är föränderligt.
Menar du att staden har ett rikt kulturliv så är det inget som har med natur att göra.

Mitt förtydligande här är att du bör hålla isär begreppen. Att jämföra kultur och natur måste bli att kultur är odlat medan natur är självsått. Så glöm allt urbant.

Glenn

Mycket intressant läsning! Tack
 
Jag tror som många andra här att vi som är medlemmar här finner det naturligt att det är avstressande i naturen. Jag har också mått dåligt och lidit av stress i olika former, det är inget att leka med och man kan verkligen må riktigt dåligt. Men så fort jag kommer ut i naturen och får känna på träd och mossan så finner jag ett lugn.

Telefonen och Datorn tar mycket av min tid, vissa bitar av det gör mig stressad och vissa inte. Som att sitta här och skriva ett inlägg och bara skriva av mig ibland finner jag väldigt lugnande.

Det finns en bra sida som vi har pratat om i en annan tråd förut som är www.stressklubben.se som berättar det mesta man behöver veta om stress, man kan även testa att göra ett stresstest och sånt så man kan få koll på hur stressad man är osv. Tycker det är en bra tjänst som många fler borde ta del av.

Snart är det helg igen och då blir det direkt till skogen! :) Må bra alla !

Bra tips! Det blir nog mer och mer viktigt att vi börjar lära oss om hur vi självhjälper oss mot stress och depression, då vården är så urusel på att ta hand om patienter som lider av det idag så behöver vi lära oss detta.
 
Bra tips! Det blir nog mer och mer viktigt att vi börjar lära oss om hur vi självhjälper oss mot stress och depression, då vården är så urusel på att ta hand om patienter som lider av det idag så behöver vi lära oss detta.

Det tror jag med, vården i det här landet för dem som mår dåligt psykiskt är under all kritik. Har hört och sett allt för många historier om hur svårt det är att få tid hos en psykolog. Många skriver in sig själva på psykakuten för att ens bli uppmärksammade. Där får de sedan sitta i ett cell-liknande rum och hoppas på att få några minuter med en psykolog som då kommer skriva ut några piller. Det man inte verkar ha lärt sig är att man dessa individer måste få hjälp Direkt, inte om fyra veckor eller längre. Är man så pass deprimerad att man sträcker sig ut efter hjälp så är det direkt som gäller.

Därför tror jag som du att det kommer bli vanligare att hjälpa folk via internet direkt. Och få folk att göra övningar online, krävs inte lika mycket resurser, men självklart behövs det.
 

Liknande trådar