Nallo slitstarkt??

Hej

Jag har ett everest kupoltält med stor absid som har funkat i några år, det har regnat flera dagar i sträck utan att regna in och det är inte en reva nånstans trots att barn har snubblat och ramlat över det mm. Sen är det tungt och jag kan rabbla ett gäng nackdelar, så jag e sugen på ett bättre framför allt lättare tält (Nallo).
Men när jag var inne i en butik så tyckte han att jag skulle satsa på ett Keron just för att jag har barn och det tältet är kraftigare men det är ju nästan lika tungt som mitt everest tält, så det känns inge kul
Jag har förstått att Nallo har sämre ventilation och är mer ömtåligt (tunnare väv) än andra hillebergare.

Men jämfört med ett Everest tält hur står sig ventilation och hållbarhet/slitstyrka??

Sen har jag läst att duken blir hängig om det regnar, men det droppar väl inte in???

tacksam för svar
/Johan
 
håller regnet ute i alla väder, men golvet är mycket ömtåligt. Vassa prylar på backen (grus, ..., )-> hål :(
Inget tält att leka i (för barn), men ska barnen bara sova så funkar det toppen!
 
Hedin; sa:
Hej

Jag har ett everest kupoltält med stor absid som har funkat i några år, det har regnat flera dagar i sträck utan att regna in och det är inte en reva nånstans trots att barn har snubblat och ramlat över det mm. Sen är det tungt och jag kan rabbla ett gäng nackdelar, så jag e sugen på ett bättre framför allt lättare tält (Nallo).
Men när jag var inne i en butik så tyckte han att jag skulle satsa på ett Keron just för att jag har barn och det tältet är kraftigare men det är ju nästan lika tungt som mitt everest tält, så det känns inge kul
Jag har förstått att Nallo har sämre ventilation och är mer ömtåligt (tunnare väv) än andra hillebergare.

Men jämfört med ett Everest tält hur står sig ventilation och hållbarhet/slitstyrka??

Sen har jag läst att duken blir hängig om det regnar, men det droppar väl inte in???

tacksam för svar
/Johan

Förra året köpte jag Nallo3. Jag har bara goda erfarenheter från den första sommarturen med detta tält. Ett rejält lättviktstält verkar det. Jag har svårt att tänka mig en bättre kombination vad gäller vikt och hållbarhet. Tältväven bör klara sig bra under normala förhållanden. Jag har heller aldrig varit med om att det droppar in vatten i något Hillebergtält.
 
Väven är mycket slitstark och nog bättre än ett tyngre Everest. Är barnen inte alltför vilda skall det nog gå bra. Ventilationen är bra i ett Nallo. Jag har aldrig haft kondens i innetältet och jag har spenderat några veckor i tältet.

Det droppar inte in. Det gjorde på mitt tidigare tält av sämre kvalite.
[Ändrat av crazy 2005-06-19 kl 20:43]
 
Jag tror jag haft mitt Nallo2 i cirka 7 år nu.

Ihållande regn är inget problem. Har aldirg upplevt något dropp. Är det blött inuti beror det på att innerduken blivit blöt av ytterduken när man packat ihop det, om man är för lat för att inte ta isär det när man packar ner det efter en natts regnande.

I ren desperation satte jag upp det i brant lutning över ris och kvistar vid ett tillfälle. Inga problem med golvet trots det.

Jag kan inte jämföra med Nammatj, Keron mm vad det gäller ventilationen men den ska vara erkänt sämre på Nallo. På nya varianten verkar Hilleberg ha tänkt till på det problemet. Jag kan inte säga att jag upplevt det som något problem. Att låta tältet stå lite grand på morgonen för att få ut eventuell kondens och torka av det med en trasa händer väl.

Om barn ska springa in och ut ska du allt satsa på GT varianten. Vanliga har en ingång som man inte direkt springer in och ut igenom.

Keron upplever jag som ett tält för den som ska ut på vintern eller ordentligt strapatsfyllda/långa turer. Själv har jag gått 10-11 dagarsturer i fjällen med mitt Nallo som längst. Bortsett från eventuellt barnspringande kan jag rekommendera Nallo.

Lycka till i tältdjungeln.
Peter P.
 
Nallo/barn

Nallo har funkat bra för mej och mina barn. Ventilationen är inte lika bra som övriga i Hilleberg familjen men klart godkänd. Är du ofta ute med barnen kanske GT vore vettigt.
 
Mitt första tält var ett Nallo2, det var helt super. Inga tendenser till skador trots massor med nätter i plus och minus, vind och snö, skog och fjäll, rubbet. På två personer satte vi upp mitt Nallo2 på 1:19 min, från påsen till fullt uppställt med alla stormlinor. Jädra smidigt tält.
Jag upplevde aldrig ens att golvet kändes svagt, tyckte hela tältet verkade mycket stabilt för att vara så lätt för sin storlek (att jämföra med t ex TNF Mountain Marathon som är mycket mesigare).

För komfortens skull bytte vi (när jag blev vi) upp oss till ett Nallo2 GT, med plats för två ryggsäckar och alla upptänkliga genomblöts kläder samt matlagning, i samma absid, samtidigt. Valet mellan N2 eller N2GT är för mig bara en formsak, det har varit två fantastiska tält hittills, och det ska verkligen till någon oförutsedd katastrof för att jag ska omvärdera mitt val av tält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
mickesommar laga hål på ett hilleberg nallo 2 Bo och sova 7
Plupp1980 Nallo 3 eller Nallo 2 GT? Bo och sova 28
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Vägslav Hilleberg Nallo 2-3GT VS Hilleberg nammatj 2-3GT Bo och sova 40
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
pelka Nammatj GT VS Nallo GT Bo och sova 6
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
C-D Hilleberg Soulo vs. Nallo 2 för långfärdscykling Bo och sova 3
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
3338 Nallo 2 i vindmaskin? Bo och sova 6
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
maratonic Attack-resning av Nallo 2 GT? Bo och sova 24
spajk Nallo/ Nallo GT Bo och sova 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg