Jag sitter och planerar olika alternativa färdvägar för den Sarektur jag kommer påbörja om dryga veckan. Rapadalen är ju underbart vacker, men jag tycker inte särskilt mycket om att gå nere i videsnår och toktät björkskog om jag kan undvika det. Jag kommer enligt detta alternativ att komma västerifrån från Sarvesvagge, och läste i Neregårds om den alternativa väg in i Rapadalen som går ovanför Dielmabuollda, dvs rutten längst söderut i bilden från Sarvesvagge in i Rapadalen. Med den undviker jag de ofta besvärliga vaden vid Sarvesvagges östra del samt en hel del svårgenomtränglig skog. Men mycket bök nere i dalen verkar ändå vara kvar innan jag kommer till Skarja. En sak jag därför undrar är hur svårt det är att göra sig en "höga vägen" på norra delen av Rapadalens södra sida? Jag är ganska förtjust i toppturer i största allmänhet, och reser med (för att vara Sarek alltså) lätt packning, men samtidigt vill jag inte gärna finna passagerna alltför svåra när jag står där, då jag varken har glaciärkunskaper eller klätterutrustning. Så jag undrar om någon givit sig på något liknande. Jag har markerat ut två färdvägar (öster respektive väster om Jågåsjgskatoppen) som exempel på vad jag tänker mig.
Tankar, erfarenheter?
Tankar, erfarenheter?