Det är förvånansvärt lättvandrat däruppe, med mestadels klappersten och grus som underlag.
[...]
Nerförsbacken på norrsidan av massivet är väl det som jag tycker känns mest osäkert. Jag tror att det går att hitta vägar ner som inte kräver klättring, men det är kanske inte helt enkelt när man kommer uppfrån.
[...]
Jättetack för all denna matnyttiga info! Min tanke är att gå över glaciärtungorna för att passera Oalgasjjågåsj och Jågåsjgaskajågåsj, men att i övrigt "hålla österut" så mycket jag behöver för att undvika glaciärerna, då jag inte har glaciärvana och vandrar ensam.
Vad gäller nedgången på norrsidan så har det ställt till huvudbry för mig också, då jag å ena inte ser någon uppenbart lätt väg ned där; kanske är det helt enkelt för brant där jag markerat. Min tanke var här att se hur det ser ut när jag kommer dit, och sedan, om det är för brant, vandra västerut mellan 1200 och 1300-nivån tills det blir lite mindre brant. Men det ser å andra sidan ut att i värsta fall kunna bli en ganska lånt tur västerut på skrå - ja kanske ända tills renstängslet, där det ju onekligen verkar flackare - innan jag kommer ner i dalen och kan gå mot Skarja. Möjligen är det kanske ett säkrare val att vika upp till Jågåsjgaskatjåhkkå, njuta av utsikten både över Rapaselet och nordöstra Oalgásj, och sedan ta sig ner i dalen (enligt typ sträcka 36 i Neregårdsutklippet ovan). Då blir det ju tyvärr en hel del videsnår till Skarja ändå, men det kanske är att föredra om alternativet är att jag ofrivilligt rullar nedför norrberget. Eller har du något förslag på nedgång närmare Skarja?