Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk?

Hej.
I månadsskiftet juli/aug funderar jag på att vandra sträckan Ritsem --> Sitasjaurestugorna --> Hukejaurestugan --> Gauteljshytta --> Caihnavaggehytta --> Cunojavrrehytta --> Unna Allagas --> Katterjåkk.

Har någon gått här?
(Delen mellan Ritsem och Hukejaurestugan har jag koll på sedan förut).
 
Hukejaure-Gautelis o.s.v.

Hej!
2007 gick jag sträckan, i slutet av augusti.
Hukejaure-Gautelis. Det fanns en då nydragen
led som gick via Rr 259 A. Har det kommit ny karta sen
2006 bör den finnas med. Annars kolla med stugvärden i Huke.
Man kan ju delar av året vada vid Ivarsten också men den biten vet
jag inget om.
Leden till Gautelis är fin och vad jag minns inga svårigheter.
Broarna i Norge kan vara något bräckligare än vad vi är vana vid
men det fungerar. Spänger är heller inte lika ofta förekommande
men oftast är det inga bekymmer.
I Gautelis krävs DNT nyckel om Du vill sova i stugan.
Den ligger väldigt fint och är precis som övriga hytter i området
"obetjent", ingen proviant att köpa.
Från Gautelis till Chihnavaggehyttorna är det mycket blockterräng.
Hade fått info om att ta det försiktigt i ung. 1 km...........det rätta vid den årstid jag gick
var att ta det väldigt försiktigt minst 4-5 km!
Under tidig sommar kanske snöfält ligger kvar och då kan det möjligen vara lättare.
När jag kom upp till blockterrängen började det snöa! Tufft med hala stenar och översnöade
markeringar. Mycket stor försiktighet krävs, speciellt sista branten ner mot hyttorna.
Här var jag glad för mina stavar och att jag hade ork samt omdöme att vila ofta.
Chainavaggehyttorna ligger också mkt fint och omgivningen är väldigt vacker.
Vidare mot Cunojavrihytterna. Här är lättgånget men bitvis var leden något luddig,
speciellt den senare delen innan sista bron. Gick fel först men fann den rätta vägen
efter litet letande. Från Cunojavri mot Unna Allakas är det också lättgånget men även var är
leden omdragen. Rejält markerat vad jag minns.
Från Unna Allakas mot Katterjåkk har jag inte gått men den delen finns beskriven här
av andra.
Jag mötte endast ett sällskap mellan Hukejaure och Gautelis annars var det folktomt!
Lycka till och glöm inte att skaffa färsk karta och ev. DNT-nyckel om Du vill utnyttja
stugorna.
Vonsan.
 

avslutad210712

Gäst
Som redan nämts är broarna på norska sidan lite si och så. När jag gick där i fjol höstas så valde jag att vada under de två sista broarna (i den riktning du funderar på att gå) och under den sista var det inte ens vatten över fotknölarna. Den andra bron hade troligen också gått att låta bli om man vadat högre upp men å andra sidan var det den enklaste att gå över. Den första bron ligger vid utloppet från en sjö och där behöver man inte ens fundera på att vada för det går inte.

Blockterrängen som redan nämts är nog bland det jävligaste jag gått och jag vet inte hur skoj det är att gå där om det regnar. Går man tidigare på säsongen finns det säkert en hel del snö att gå på men man skall vara medveten om att eftersom blocken är stora så är det djupa hål mellan om man trampar genom snön så vi struntade helt i snön. Däremot var det bara den branta delen ner i slutet av dalen som jag upplevde som besvärlig dvs ungefär 1 km vandring.

[Ändrat]

Men jag rekommenderar vandringen. Otroligt fin.
 
Låter som en fin tur!

Själv tänkte jag gå Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Hukejaure-Ritsem i slutet av augusti/början av september.

Ni som har koll, vilken tur skulle ni rekommendera. Min eller TS?
 

avslutad210712

Gäst
Låter som en fin tur!

Själv tänkte jag gå Katterjåkk-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Hukejaure-Ritsem i slutet av augusti/början av september.

Ni som har koll, vilken tur skulle ni rekommendera. Min eller TS?

Det är hugget som stucket. Föredrar övre delen av Vistasdalen vintertid så varför inte gå

.... -Alesjaure-Tjäktja-Nallo-Sälka-....

Övergången mellan Tjäktja och Nallo är otroligt fin om man har bra väder och istället för att gå ner till Nallo viker du av och sneddar över mot Sälka på en gång.
 
Det är sant. Tänkte mest den vändan för att jag redan gått Alesjaure-Tjäktja en gång tidigare, men det är ju bara några timmar och ganska fint om man kollar bakåt och ut mot norge.

Men det är egentligen när man kommer från Vistas som man verkligen ser spiken?

Så vändan mot Nallo VS. gå mer österut i norge 1-1?
 
Att passera Hunddalen och

börja eller avsluta i Katerat tycker jag är finare än att ta vägen mellan Unna Allakas och Katterjokk.

Men jag kan inte rangordna att ta sig via Nallo eller ej, bägge turerna är fina och omväxlande.

Thure
 
Yvonne & Björn: Stort tack för er information! Utifrån terrängens beskaffenhet och ledens gleshet i besökarantal (samt att väder är svårplanerat); Skulle ni ur ett säkerhetsperspektiv ”avråda” från att gå här ensam, och illa kvickt börja leta resesällskap (alternativt annan rutt)? Tänker då främst på de blockigare eller brantare kilometrarna före Caihnavaggehytta.
Jag har kontaktat turistinformationen i Narvik om en DNT-nyckel. Kan vara skönt att ha som ”försäkring” fall i fall att det råder ihållande skitväder.

Thure: Hunddalen till Katerat skall jag ta och kolla upp lite mer om. Hur är vadet precis före man kommer ut på vägen? Är det ytterligare vad dess förr innan? Lättgånget/svårgånget, risker osv.
Ett minus, som jag ser det, med denna sträckning, är att man då saknar provianteringsmöjligheter under 9-10 dagar. Går man via Unna Allaka kan man shoppa lite choklad (hoppas jag) och ev ytterligare mat.

Christoffer: Min förra vandring innehöll sträckningen från Hukejaure – Sälka – Nallo – Tjäktja. Jag vet inte vad man missar om man går från till Nallo från Alesjaure via Visatas. Men att gå från Nallo över mot Tjäktja tycker jag var magnifikt! – men vad i fjällen är inte vackert med knallblå himmel?!?
Mitt profilfoto är förresten från denna övergång.

Någon som vill resesällskapa? Start i Ritsem, målgång i Katerat, Katterjokk eller möjligen Abisko.
 

avslutad210712

Gäst
Skulle ni ur ett säkerhetsperspektiv ”avråda” från att gå här ensam, och illa kvickt börja leta resesällskap (alternativt annan rutt)? Tänker då främst på de blockigare eller brantare kilometrarna före Caihnavaggehytta.

Thure: Hunddalen till Katerat skall jag ta och kolla upp lite mer om. Hur är vadet precis före man kommer ut på vägen?

Nej jag skulle inte avråda från att gå ensam utan ta det bara försiktigt under nergången så tror jag inte att det är någon större risk. Undvik snöfält även om de är enklare att gå där bara för att slippa risken att trampa genom.

Jag kollade en del innan jag gick från Katterat första gången och jag tror inte att det är något vad om du går via Hunddalen. Tror att man kan passera över en damm vid Hunddalshytten om jag minns rätt. Går du Oallavaggi så är det ett vad för att ta sig över till vägen men båda gångerna jag gått där så har det varit hur enkelt som helst. Lite halkiga stenar men inte speciellt djupt eller strömt. Gick där första gången 2009 och sen gick jag där 2011 och jåkken som kommer från Oallavaggi är numer dämd (vilket den inte var 2009) vilket innebar att jåkken längre ner efter vägen var nästan tom på vatten. Jag vadade ovanför där jåkken från Hunddalen och jåkken från Oallavaggi flyter ihop men det hade inte varit några som helst problem att gå över precis vart som helst 2011.
 
Tror att man kan passera över en damm vid Hunddalshytten om jag minns rätt. Går du Oallavaggi så är det ett vad för att ta sig över till vägen men båda gångerna jag gått där så har det varit hur enkelt som helst.

Jo så minns jag det med, en damm och ett enkelt vad. Fick bära över morsans ryggsäck (hon hade lite taskig balans) men annars problemfritt.
 
Avråda eller ej....

Hej igen!
Ja, det är ingen lätt fråga.
Nu vet Du hur vi upplevt vandringen.
Då jag gick var det ju väldigt folktomt
men gästböckerna sa ändå att visst går
där folk, om än inte i samma utsträckning
som på andra sträckor.
Området är väldigt vackert och med den information
Du nu har skulle jag tro att Du grejar det fint.
Finns ingen anledning att avråda men som
sagt ta det försiktigt och ta god tid på Dig.
Det gäller att finna en säker väg mellan blocken.
Som alltid då man går ensam får man naturligtvis
helt lita till sitt eget omdöme.
Du är betydligt yngre än jag och det går säkert bra.
Hör gärna av Dig så vi får veta hur det gick.
Lycka till!
Yvonne
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Ringblom Någon som vandrat Abiskojaure-Stuor Kärpel Fjällvandring 7
blomberg Någon som vandrat från Ritsem till Kvikkjokk Fjällvandring 12
leniz Någon som vandrat i fjällen kring Klimpfjäll? Fjällvandring 5
Kalle E Någon som vandrat i Alaska? Fjällvandring 0
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
HellenS Någon som gått nya Lapplandsleden? Fjällvandring 14
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.