En kajakdesigners bekännelse del 2
Som skapare av XP18 har jag naturligtvis provpaddlat den. Ta vad jag har att säga med en nypa salt, om ni vill, men jag skall försöka vara helt ärlig.
När jag designade kajaken hade jag stabilitet som en viktig parameter samtidigt som jag ville att den skulle vara lättsvängd genom kantsättning. Den är mycket kul och lättsvängd att paddla utan roder. Dessutom ville jag ha tight paddelisättning. Stabil och smal ledde till att kajaken har ganska platt botten. Teoretiskt är runddbottnade kajaker snabbare, men i stökigt vatten är stabiliteten en viktig faktor. Se hur Nordic Kayaks Fusion, som är designad för att vara en snabb surfski, ser ut i genomskärning. Den är ganska lik XP18.
Kajaken är först och främst en havskajak med mycket goda packegenskaper. (just nu paddlas en XP18 från Köpenhamn till Stockholm med 85 kg extra last.)
Är XP18 snabb?
Jag läste en test om Reval Commander S-type, som anses snabb, där före detta Olympiern Jonas Fager snittade 9,9 km/h. Jonas har avsevärt mycket mer power i sin paddling än jag men första gången jag testade en färdig XP18 var Stockholms kanotmaraton. Då snittade jag 9.6 km/h helt otränad utan roder inklusive en massa strul i starten.
Hur klara den vågor och vind?
För att svara på någons tidigare inlägg så är ingen kajak fallgirig i fart, om den inte är fullständigt felkonstuerad. Att ha lite extra volym i fören minskar lovgirigheten, vilket gör den mer balanserad.
XP18s för tar vågorna mycket bra och man går tort genom de flesta vågor. På Stockholms kanotmaraton gick jag rakt igenom en våg 3 meter bakom en skärgårdsbåt. Sittbrunnskapellet var då för tillfället inte på plats. Utan överdriftt fick jag mindre än en deciliter vatten i sittbrunnen.
Den tar surf mycket bra. Jag har haft ett par sköna 30-40 meters surfar.
Paul Rosenquist paddlade XP18 ett par mil i öppet vatten där det blåste 13 m/s. Han påstod sig ha nästan lika kul som i sin surfski.
Övrigt kan jag bara säga att är tacksam för alla synpunkter, och jag håller med i många kommentarer.