Kul att designern själv säger några ord
, trevligt att höra vad tankarna bakom varit.
Här på det här forumet bland de som gör inlägg av teknisk karaktär är det nog flest av typen kanotister som gillar vingpaddla fort rakt fram, och bedömningar och favoriseringar blir därefter. Vid första anblick ser XP18 formmässigt ut att kunna vara just den typ av skrov som snabbpaddlare tycker om. Möjligen har du med ditt formspråk lyckats få kanoten att se snabbare ut än den är...
det får framtiden utvisa när den blir jämförd med kajaker från andra tillverkare.
Hursomhelst, jag tycker inte det ger nåt att kritisera en kajak för att den inte är designad för ens favoritändamål, då får man ju helt enkelt välja en annan typ. Själv kör jag helst rundbottnade skrov för att få lite edge på glidet, men då måste man ju liksom ha roder. Men så har jag en lättsvängd V-bottnad kajak också när jag är på det humöret.
Det finns ändå ett område som fler än en kajaktillverkare borde kunna skärpa till sig på -- roder, sittställning, fotstöd, pedaler. Det är som om man designar skrov med stor omsorg, sen slänger man dit godtyckliga tredjepartsprylar för roder/pedaler/säte, inte sällan av tveksam kvalitet men värst att designen inte är genomtänkt. Det är som man bara skulle designa karossen på en bil, och sen slänga in bilsäten intstrumentbräda och ratt lite hursomhelst. Det ger inte ett seriöst intryck.
Paddlar man traditionellt med mycket arm och inte så mycket bål och inga ben då duger ju de små plastbitarna på sidan av skrovet som fotstöd. Men det skulle inte heller bli sämre av att ha en hel fast bräda över hela bredden med breda pedaler i överkant (går att göra inställningsbara, se Epics lösning till exempel). Det är obegripligt för mig att man liksom väljer att begränsa kajaken till en paddlingsteknik när den mest troligt funkar alldeles utmärkt att powerpaddla med. Det som krävs är en stor sittbrunn så knäna ryms i mitten och ett stabilt fast fotstöd där fötterna kan hållas i mitten av skrovet. Det behöver inte vara något motsatsförhållande till traditionell paddling. Viss utmaning blir det dock att utforma sittbrunnen så att den är så stor att man kan powerpaddla med fortfarande göra det bekvämt att ha benen mer åt sidan så man får kontakt med kajaken, men det går.
Sen är det frågan om man ska bry sig montera roder om kajaken inte är designad för det från början, och om man ändå gör det (vilket kan vara bra för försäljning) kanske man borde tänka på det i designen, så inte roderhuvudet ligger och släpar i vattnet när man drar på lite vilket det gör på XP:n, och av bilderna att döma kommer samma sak hända på XP18. Eller så visar man integritet och helt enkelt säger att det här är en kajak som inte är designad för roder och därför finns det inte som tillval. Björn Thomasson kan nog säga ett och annat med hur bra roderfunktion man får när man sätter det på en kajak designad för att köras utan roder...