Hej Magnus!
Det är kul med lite nytänkande bland kajakbyggarna och Reval som har nämnts innan tycker jag har lyckats mycket bra med sin Extreme/Commanderserie. Aningens tunga och dyra kanske men annars en schyst kombination av form & funktion.
SVAR: Är en frontlucka på en diameter 20 cm och ingen fika lucka att beteckna som en schyst funktion?
Tyvärr är jag inte riktigt lika säker på Point65 XP18. Men eftersom jag är rätt nyfiken på hur du tänkte när du ritade den skulle jag verkligen uppskatta om du ville kommentera lite frågor, när du ändå är på tråden liksom..
Är XP18 avsedd som skädda eller roderkajak? Det är väldigt svårt att få till en bra kombination och vad jag känner till så finns det inga riktigt bra exempel. Om du ska ha en bra funktion på rodret så krävs det att fören biter ordentligt, så rodret har något att jobba med (annars kasar bara kajaken i sidled..) - men en greppande för är inte så kul på en skäddakajak..
SVAR: Nu känner du till en bra kombination.
Vid kantsättning lyfts för och akter upp på XP18 och svänger "på en femöring" utan roder. Surfskis är ju kända att ha extremt bra styrrespons men ta bort rodret på och försök hålla kurs... Så gott som omöjligt.
Varför en platt botten på en kajak som är 54 bred? Stabilitetsskäl..? På plattvatten är 54 cm nog att betrakta rätt stabilt för de flesta kajaker. I vågor däremot så rör ju sig en rundbottnad kajak betydligt mer förutsägbart än en plattbottnad. Med mindre våt yta.
SVAR: Har redan förklarat i tidigare inlägg
Det stora förskeppet? Visserligen så blir kajaken inte så lovgirig och dyker inte lika mycket i sjö som du säger, men går stampigare, och vindmotståndet..? Eftersom för och akterskepp har så stor skillnad i höjd misstänker jag att den blir svårjobbat i hårt väder. Särskilt när du ska lova upp mot vinden (och du har mer vind än sjö..), vilket kan vara knepigt i de flesta kajaker.
Svar: Likt en surfski så har XP18 hög för och lågt akterdäck. Dessa kajaker är anpassadse för grov sjö och starka vindar. Förskeppet på XP18 är av wavepiersing design, förskeppet går genom små vågor och stampar inte, vilet ger en snabbare fart mot vågorna. I större vågor så tar den stora volymen hand om fören och lyfter den ut vattnet. Det är en väl avvägt balans.
Om man paddlar utan roder så är det bara att fälla in skeddan lite så lovar den snällt upp.
Sen lite annat löst gnäll.. Säkerhetslinor försänkta i däcket gör inte så stor nytta va..? Eller hur greppar man dom när det är kallt och man har handskar på händerna. Två färger är snyggt men ett elände när man ska reparera. Vikten - 25 kg utan luckor och roder på en kajak som ska vara snabb.
SVAR: Spåret som säkethetslinorna är försänkta i är så stora att du kan ha dubbla lovikavantar och ändå få grepp.
Visst är det snyggt med två färger på en kajak. Nästan alla kajaker har två färger. En skrovfärg och en däcksfärg. Vi har valt att dela upp färgerna lite annorlunda. Om du har problem med att hålla i ordning på två färger när du skall laga din kajak kanske du bör lämna den till någon som kan, det lär inte vara svårt att hitta. Dock är alla färgade kajaker (enfärgade som tvåfärgade) svårare att laga då färgen bleks och det lagade stället inte är det. Visst kan man ha en helvit kajak, men det är lite tråkigt. Dessutom blir man ganska osynlig för övrig båttrafik när det går gäss på sjön
På det hela taget lite för mycket form och för lite funktion alltså..
SVAR: Mycket form,ja. Men bakom varje form finns en funktion.
Som sagt, inte helt positiv kanske men det vore jättekul om du hade lust att svara. Och för att förekomma alla, nej jag har inte provpaddlat den och det är fullt möjligt att jag egentligen inte har en aning om vad jag säger..
Svar: För mig är det tydligt att du inte har testat den. Provdaddla kommentera gärna sedan.
/ Ulf