Efter en snabbtitt på XP18: Cockpiten är mindre rajsig än t.ex. Commander. Sitsen går inte att flytta, knästöd har inte så mycket där att göra. Pinnstryrning skulle jag föredra på fartkajaker. Breddmåttet 54 cm är ju ganska brett, hur är det vid vattenlinjen?
H2O har en bra skrovform, men återigen, sittbrunnen! Mest havskajak, mindre fartkajak.
Knästöd brukar ju till och med multisportkajaker ha. Jag tycker att knästöd i allra högsta grad har i en snabb havskajak att göra, det viktiga är att de inte är i vägen när man har knäna i mitten (och det tror jag inte de är), men de ska finnas där när man hamnar ute i grov sjö och känner att man behöver extra stabilitet (och/eller möjlighet att rolla om man går runt).
Surfskidor kör med fast fotplatta och pedaler ovanpå, vilket surfski-tillverkaren Epic också satt i sin snabba touringkajak Epic 18x. Att surfskidor inte har styrpinne sägs vara att styrpinne inte är så bra i grov sjö. Jag tror iofs att det har mer med tradition än prestanda att göra. Jag tror inte det spelar så stor roll om man har styrpinne eller pedaler, det viktiga är att det finns en fotbräda över hela kajakens bredd och att man kan ha fötterna nära mitten. Pedaler på sidan blir mindre bra, kraften hamnar ute på sidan av skrovet och knäna kan hamna lite snett (jag som har dåliga knän får ont i knäna då).
Det är väl kanske inte rättvist att kritisera en kajak för hur bred den är, man har ju liksom valt att designa den för en viss stabilitet. Om den är långsam jämfört stabiliteten kan man ju kritisera den för det förstås. Av bilderna att döma ser det ut som vattenlinjebredden inte är så mycket smalare, dvs sidorna ser ut att gå mer eller mindre lodrätt ner i vattnet. Tar man Epic 18x eller Reval Commander Type-S är ju vattenlinjebredden påtagligt smalare än största bredden (de kajakerna är dock bredare, 56 respektive 57 cm), så man har mindre initialstabilitet men extra sekundär stabilitet, och vattenlinjen blir påtagligt bredare när man lastar ner dem.
Som någon påpekat är point65:s säljsnack på deras webbsajt smått provocerande i sin brist på nyansering, det är lite "här har vi en kajak och den är bäst på allt" över det. Nu jämför de i och för sig med sin egen XP och jag tvivlar inte att XP18 är både snabbare och stabilare än den. Många av de äldre skroven är inte så optimerade fartmässigt (man hade inte moderna designverktyg när de gjordes), så man får ut mindre stabilitet per fart.
Men hursomhelst, inredningen är nog något Point65 skulle kunna göra bättre, skrovet ser ut att ha en fartpotential så det förtjänar en vingpaddelvänlig sittställning. Är man händig kan man ju bygga lite själv förstås...