Ganska komisk debatt i mitt tycke.
Vilket verktyg som är bäst i näven på hantverkaren och hur det påverkar resultatet. Jag har ju en del erfarenheter i ämnet. Här på fabriken så använder olika personer olika verktyg för att göra samma jobb och nå samma resultat. Ofta kan mina verktyg vara värdelösa för de andra eftersom de inte är vana att jobba med dem, samtidigt som mina verktyg blir som en förlängning av mig själv och jag blir extremt handikappad då jag skall hjälpa någon annan hemma hos sig med deras verktyg.
Denna kunskap har ju varit något självklart så länge jag vet.
Min farfar kunde få fram enastående vackra och bra produkter med ett så grovt verktyg som yxa. I och med att han växt upp på ett båtvarv där detta redskap var mycket flitigt utnyttjat till det mesta, så fick min far en skarpslipad yxa av sin far då han var 3år för att han så tidigt som möjligt skulle öva upp den färdigheten (förvisso högg han sig i fingret omgående). Jag fick en kniv av min far då jag var i sexårsåldern som jag använt så att den nu ser ut som en tandpetare.
Dvs har man väl lärt sig bemästra ett redskap så kan det vara väldigt svårt att byta till ett annat även om det finns vackra ord som draggeometrin och den hydrodynamiska funktionen.
Sålunda tycker jag det är alla fäders ansvar att lägga en platt-paddel i sina barns barnvagnar ;-)
/Kåre