Men de flesta har ju missat fotpaddeln. Inte så känd kanske, inte så sexig och inget för "riktiga" kanotister förstås...
Men jag har en sådan i min Hobie kajak. Kajaken är under 5 meter, 70 centimeter bred och med en vikt på modiga 30 kg.
Med paddel inser man snabbt att något direkt glid har inte denna kajak med sin botten skapad som en luftmadrass.
Så hur kan man snitta över 9km/tim över en timme i en sån farkost?
Jo fotpaddeln (ett Hobie-patent som heter Mirage Drive) drivs ju med benmusklerna som normalt är lite större än armmusklerna. Denna fotpaddel är faktiskt oerhört effektiv, särskilt för långfärd och fantastisk även ur det hänseendet att man inte har ont någonstans efter en heldags idogt trampande. Inlärningskurvan är noll. Alla kan.
Naturligtvis bannlyst på Dalslands Kanotmaraton och 24timmars i Malmö.
Jag har däremot deltagit i Strängnäs Kanotmaraton och klarat sträckan under 6 timmar. På Orust Runt fick jag också vara med men jag orkar inte riktig med så långa distanser (2 x 50 km på 2 dagar direkt efter varann!).
Plattpaddel har jag paddlat många år och vingen håller jag på och lär mig (inte i Hobien dock...). GP har jag kvar att lära mig men om det är så svårt som det antyds i denna tråd kanske jag inte hinner bli någon stjärna på det...
vi ses på vattnet!
mvh thomas
Hur är den att rolla?