Myter om klättring

Ot

På huvudleden väjer jag inte för någon!
(Fast jag har fått ge efter för Gkraften)

På E4 skulle jag inte bekymra mig så mycket över säkringarna, E6 börjar däremot bli spännande.

Nja, vid ledklättring finns det ju faktiskt ännu mer som både klättraren och den som säkrar kan göra i sitt handhavande som påverkar säkerheten - utan att för den skulle ta fram borrmaskinen.

Självfallet är det så. Men om den som klättrar får in foten mellan repet och berget så blir det troligtvis ett fall som mycket väl vänder på dig och möjligen svingar in huvudet i berget.

Du kan inte inte plocka ut bara ena delen av ett team och påstå att toprrepsklättring är ofarligt. Per definition behövs både klättrare och säkringsman (annars är det bouldering...).
Vet inte hur många gånger som jag fått hjälpa nybörjare som halvvägs upp på väggen (topprep) upptäckt att de inte knutit åttan korrekt, glömt spänna selen eller något annat. Har behövt ledklättra upp och spänna fast sele, knuta in dem ordentligt eller få dem att stilla klättra ner till fast mark.
Det finns en anledning till att det krävs grönt kort och det är just att det inte är ofarligt

Det går alldeles utmärkt att räkna bort den som säkrar. Jag pratade trots allt om klättringsaspektet. Du får väl utgå från att du klättrar med en erfaren och ansvarsfull instruktör i båda lägena.

Ja, du måste ha grönt kort för att säkra. Du behöver inte ha grönt kort för att klättra. Däremot om du skall ledklättra så krävs kort både för den som klättrar och för den som säkrar.

----------------------

Vi har alla definitioner av vad som är farligt och inte här i livet. Det är farligt att äta godis en fredagskväll. Du kan trots allt sätta i halsen. Det är farligt att stå på en trestegs målarstege. Den kan trots allt tippa. Du kan ramla ner från stolen när du byter glödlampa.

Sen visst. Samtidigt förstår jag vart ni alla vill komma. Att det är en myt beror helt på hur viktigt säkerheten är kontra självsäkerhet. Har för mig att det till och med var vanligare att erfarna klättrare som lättare råkade ut för olyckor. Ofta på grund av slarv och bristande kamratkontroll.

Jag vill att ni skall vara medvetna om att jag är väldigt seriös när det gäller att säkra någon annan. Jag struntar i om personen i fråga är avancerad klättrare och tycker att jag är löjlig med kamratkontroll. Jag gör det och det är ett krav från min sida om någon skall upp. Det gäller även när jag skall klättra.
Jag ser till att vara närvarande när jag tittar på allt. Alltså jag ser till så att jag tittar ordentligt - alltså att jag inte bara tittar för tittandets skull. Sliter i selen och frågar "ramlar du ut om du hamnar upp och ner?"
Det har hänt att jag känt på min egna grind, för att kontrollera själv och sen håller upp den och säger "Ska du inte känna?".

Med andra ord, jag är seriös. Jag tycker inte att det är något att leka med, om ni tolkade det så. Det är inte bara mitt liv det handlar om trots allt. Jag håller helt med om att det kan vara fara för persons liv om det utförs inkorrekt. Man borde inte göra saker där man har bristande kunskap.

lyckegard Harmlöst är en synonym till ofarligt. Samt, glöm inte att jag pratade ur aspektet som klättrare. Behövs inget grönt kort för topprep då. Jag kan trots allt hyra folk som säkrar på tex. klättercenter. DS.

Hur ofta i en kamratkontroll kontrollerar du att personen som ska klättra inte har lösa föremål i fickorna? Hur ovanligt/vanligt är det att klättergrepp går sönder och en bit av dem lossnar och åker ner? Vad händer om nyböjaren klättrar långt åt sidan, samt lägger repet bakom armen?

Hur ofta i en kamratkontroll kontrollerar du att personen som ska klättra inte har lösa föremål i fickorna? Hur ovanligt/vanligt är det att klättergrepp går sönder och en bit av dem lossnar och åker ner? Vad händer om nyböjaren klättrar långt åt sidan, samt lägger repet bakom armen?

Jag är ledsen, för mig räcker det inte. Oddsen är för låga för att jag ska tycka att det känns farligt.
Det är klart att det kan hända saker, det är klart att man kan ha otur. Det är klart att man kan slarva.

Ja, han som säkrar mig kanske får ett grepp i huvudet i samma veva som jag ramlar och jag dör.

Ta en titt på folk (majoriteten) som säkrar topprep. De står och tittar åt andra håll 90% av tiden. Drar in slack när de känner att det skapats slack. Tittar inte ens upp när de tar in. Ändå är det typ inga olyckor med tanke på hur mycket folk som cirkulerar i vårt avlånga lands klätteranläggningar.

Det är väl ett tecken på att en del av säkerhetstänket gått hem hos de allra flesta klättrarna.
De allra allra flesta har acceptabelt med slack ute och har knutit klart sin åtta och trätt repet genom bromsen vilket kompisen också slängt ett öga på. Dessutom alltid en hand på repet för att bromsa.

Har du handen ordentligt på repet och inte för mycket slack ute så fångar du kompisen även om du inte tittar på henne/honom när fallet sker. Givetvis ska du ändå fokusera på kompisen och inte stå och snacka med andra när du säkrar.

Det är väl ett tecken på att en del av säkerhetstänket gått hem hos de allra flesta klättrarna.
De allra allra flesta har acceptabelt med slack ute och har knutit klart sin åtta och trätt repet genom bromsen vilket kompisen också slängt ett öga på. Dessutom alltid en hand på repet för att bromsa.

Har du handen ordentligt på repet och inte för mycket slack ute så fångar du kompisen även om du inte tittar på henne/honom när fallet sker. Givetvis ska du ändå fokusera på kompisen och inte stå och snacka med andra när du säkrar.

Jo visst är det så.

Har för mig att det till och med var vanligare att erfarna klättrare som lättare råkade ut för olyckor. Ofta på grund av slarv och bristande kamratkontroll.

Man måste alltid vara noga med säkerheten. Att erfarna klättrare råkar illa ut tror jag beror både på eventuell nonchalans som du är inne på men också på större exponering.

Säg att Kalle klättrar fem gånger med en mer erfaren kompis. De kan de grundläggande säkerhetsgrejerna och sannolikheten för att Kalle ska råka ut för en olycka är 1:10.000

Berra är en gedigen klätterfanatiker som kört flera gånger i veckan och gjort så i ett tiotal olika länder genom åren. Han har över 1000 klätterpass bakom sig. Med Berras höga kunskapsnivå är sannolikheten att han gör en fatal tabbe 1:100.000

Sannolikheten att Kalle skulle skada sig pga mänskligt misstag är då 5/10.000 = 0.2%
Sannolikheten att Berra skulle skada sig pga mänskligt misstag är då 1000/100.000 = 1%

Risken är här ett medelvärde eftersom den troligen också för Berra var 1:10.000 de första passen han körde. Siffrorna för risken är tagna ur luften men min poäng är att de erfarna klättrarna kan löpa mindre risk vid varje enskilt klättertillfälle men ha hundratals gånger högre exponering än de mindre aktiva klättrarna.

Man måste alltid vara noga med säkerheten. Att erfarna klättrare råkar illa ut tror jag beror både på eventuell nonchalans som du är inne på men också på större exponering.

Säg att Kalle klättrar fem gånger med en mer erfaren kompis. De kan de grundläggande säkerhetsgrejerna och sannolikheten för att Kalle ska råka ut för en olycka är 1:10.000

Berra är en gedigen klätterfanatiker som kört flera gånger i veckan och gjort så i ett tiotal olika länder genom åren. Han har över 1000 klätterpass bakom sig. Med Berras höga kunskapsnivå är sannolikheten att han gör en fatal tabbe 1:100.000

Sannolikheten att Kalle skulle skada sig pga mänskligt misstag är då 5/10.000 = 0.2%
Sannolikheten att Berra skulle skada sig pga mänskligt misstag är då 1000/100.000 = 1%

Risken är här ett medelvärde eftersom den troligen också för Berra var 1:10.000 de första passen han körde. Siffrorna för risken är tagna ur luften men min poäng är att de erfarna klättrarna kan löpa mindre risk vid varje enskilt klättertillfälle men ha hundratals gånger högre exponering än de mindre aktiva klättrarna.

Självfallet är det så.

Det är väl just rutinen som är faran för de erfarna. Lite som att ta ut ditt jenka tuggummi för att sedan kasta det i papperskorgen så står du kvar med ett papper i handen. Du vet exakt vad du skall göra men det slinter. Sen att man utsätter sig oftare hjälper ju inte där heller.

Just tappade saker ser jag lite för ofta för att nonchalera risken och kalla den obefintlig.

Absolut är den inte obefintlig.

Det går alldeles utmärkt att räkna bort den som säkrar. Jag pratade trots allt om klättringsaspektet. Du får väl utgå från att du klättrar med en erfaren och ansvarsfull instruktör i båda lägena.

Det är ju som att påstå att det är ofarligt att köra bil för du räknar inte med andra bilister eller vilt. Du kan inte plocka ut bara klättringen och säga att det bara är den du pratar om för den är ju bara "ofarlig" som du påstår om du är säkrad korrekt eller om du har trätt selen rätt eller knutit åttan rätt eller ...
Sen är risken att något allvarligt händer betydligt större vid ledklätring eller för den del frisolo...

Man kan rimligen sammanfatta med att resonemang runt risker vid klättring både är så avancerat, och tar sig till så avancerade nivåer på resonemangsstadiet, att det är stora inslag av mytbildning.

Diskrepansen mellan långa teoretiska tankekedjor i detta sammanhang, och verkligheten är nog ofta mycket stor, eftersom man lätt missar nåt i sina grundförutsättningar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg