Nja, vid ledklättring finns det ju faktiskt ännu mer som både klättraren och den som säkrar kan göra i sitt handhavande som påverkar säkerheten - utan att för den skulle ta fram borrmaskinen.
Självfallet är det så. Men om den som klättrar får in foten mellan repet och berget så blir det troligtvis ett fall som mycket väl vänder på dig och möjligen svingar in huvudet i berget.
Du kan inte inte plocka ut bara ena delen av ett team och påstå att toprrepsklättring är ofarligt. Per definition behövs både klättrare och säkringsman (annars är det bouldering...).
Vet inte hur många gånger som jag fått hjälpa nybörjare som halvvägs upp på väggen (topprep) upptäckt att de inte knutit åttan korrekt, glömt spänna selen eller något annat. Har behövt ledklättra upp och spänna fast sele, knuta in dem ordentligt eller få dem att stilla klättra ner till fast mark.
Det finns en anledning till att det krävs grönt kort och det är just att det inte är ofarligt
Det går alldeles utmärkt att räkna bort den som säkrar. Jag pratade trots allt om klättringsaspektet. Du får väl utgå från att du klättrar med en erfaren och ansvarsfull instruktör i båda lägena.
Ja, du måste ha grönt kort
för att säkra. Du behöver
inte ha grönt kort för att
klättra. Däremot om du skall ledklättra så krävs kort
både för den som klättrar och för den som säkrar.
----------------------
Vi har alla definitioner av vad som är farligt och inte här i livet. Det är farligt att äta godis en fredagskväll. Du kan trots allt sätta i halsen. Det är farligt att stå på en trestegs målarstege. Den kan trots allt tippa. Du kan ramla ner från stolen när du byter glödlampa.
Sen visst. Samtidigt förstår jag vart ni alla vill komma. Att det är en myt beror helt på hur viktigt säkerheten är kontra självsäkerhet. Har för mig att det till och med var vanligare att erfarna klättrare som lättare råkade ut för olyckor. Ofta på grund av slarv och bristande kamratkontroll.
Jag vill att ni skall vara medvetna om att jag är väldigt seriös när det gäller att säkra någon annan. Jag struntar i om personen i fråga är avancerad klättrare och tycker att jag är löjlig med kamratkontroll. Jag gör det och det är ett krav från min sida om någon skall upp. Det gäller även när jag skall klättra.
Jag ser till att vara närvarande när jag tittar på allt. Alltså jag ser till så att jag tittar ordentligt - alltså att jag inte bara tittar för tittandets skull. Sliter i selen och frågar "ramlar du ut om du hamnar upp och ner?"
Det har hänt att jag känt på min egna grind, för att kontrollera själv och sen håller upp den och säger "Ska du inte känna?".
Med andra ord, jag är seriös. Jag tycker inte att det är något att leka med, om ni tolkade det så. Det är inte bara mitt liv det handlar om trots allt. Jag håller helt med om att det kan vara fara för persons liv om det utförs inkorrekt. Man borde inte göra saker där man har bristande kunskap.
lyckegard Harmlöst är en synonym till ofarligt. Samt, glöm inte att jag pratade ur aspektet som klättrare. Behövs inget grönt kort för topprep då. Jag kan trots allt hyra folk som säkrar på tex. klättercenter. DS.