Myter om klättring

En annan myt jag kan slå hål på med en gång, då det numera finns autobelay på gymmen, både i Stockholm och i Göteborg. http://www.youtube.com/watch?v=NQ5Mo6rYQ0k

Jag har hört rykten att det åtminstone tre gånger inom väldigt kort tid i Göteborg, att olika klättrare har glömt sätta fast sig i autobelayen helt och hållet. Tur att de har kunnat neråtklättra, eller på andra vis bli räddade av andra klättrare innan det gick åt skogen. En liknelse till topprepsklättring är att säkrare och klättrare knyter in sig i, och kopplar bromsen i, olika rep. Något som jag tror händer oftare än vad jag tror många av oss vill erkänna, och som brukar märkas i samband med kamratkontroll. En annan incident som hände i Göteborg för några år sedan var när båda klättrarna hade kopplat bromsen i varsin ände av repet, istället för en person broms, en person åttaknut. Detta slutade med en rätt så allvarlig smäll. Ramlar vi okontrollerat ifrån hög höjd, och träffar backen, spelar det ingen som helst roll om det var vid lead-klättring eller topprepsklättring.

Solna har två :) Dock sitter den andra på utbildningsväggen så tror inte det är så spännande leder där. En var för två dagar sedan även inlämnad på service (rutinkontroll). Jag tror att det var den vid utbildningsväggen.

Hittade förut idag info om ett gym i Kanada med 25 stycken autobelay, ett steg närmre det jag tror kommer att komma, nämligen gym med bara autobelay.

Vilket leder till nästa myt. Klättrare och bergsfolk är enstöringar som anser att "Two is à crowd". Alla uppfinningar som gör att man slipper replagskompisen mottages tacksamt.

Det är en vare sig det ena eller det andra vågar jag fastslå.
Klättrare är ganska speciella, men helt klart finns båda sorterna när det gäller huruvida de gillar sällskap eller ej.
Att vi klättrare till övervägande del är tämligen enkelspåriga nördar stämmer till övervägande del, det är säkert en egenskap vi har till större andel än många andra kategorier, eller jämfört med befolkningen i helhet - men i vanlig ordning är det bara en generalisering, och gäller inte alls alla klättrare. Jag är säker på att jag en dag kommer att träffa en vettig klättrare - men det är ingen brådska.

Det är en vare sig det ena eller det andra vågar jag fastslå.
Klättrare är ganska speciella, men helt klart finns båda sorterna när det gäller huruvida de gillar sällskap eller ej.
Att vi klättrare till övervägande del är tämligen enkelspåriga nördar stämmer till övervägande del, det är säkert en egenskap vi har till större andel än många andra kategorier, eller jämfört med befolkningen i helhet - men i vanlig ordning är det bara en generalisering, och gäller inte alls alla klättrare. Jag är säker på att jag en dag kommer att träffa en vettig klättrare - men det är ingen brådska.

Vart lite fundersam över vad du definierar som vettig klättrare :)
Vad tycker ni andra?

En annan myt: Auto belays är säkrare än att topprepa med säkringsman. "The auto belay system does not decrease the risk of injury or accident either."
http://www.sportrisk.com/2012/09/18/auto-belays/

Problemet med autobroms är väl att du faktiskt inte har kamratkontroll på samma sätt. Det verkade vara där skadorna ligger. Systemen i sig är nog väldig säkra. Det var en i artikeln som hade återkallats på grund av fel i enhet som orsakade skada och det var 2012. De har nog Hab mycket då de är relativt nya?

Det skulle vara kul att se lite statestik för att se just hur pålitliga de är, vilken typ av skada som är vanligast och sen EM jämförelse med säkringsman.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg