Det är ju som att påstå att det är ofarligt att köra bil för du räknar inte med andra bilister eller vilt. Du kan inte plocka ut bara klättringen och säga att det bara är den du pratar om för den är ju bara "ofarlig" som du påstår om du är säkrad korrekt eller om du har trätt selen rätt eller knutit åttan rätt eller ...
Sen är risken att något allvarligt händer betydligt större vid ledklätring eller för den del frisolo...
Fast det går ju precis alldeles utmärkt där med. Om vi diskuterar att allmänt bara köra bil jämfört med tex. motorcykel så går det utmärkt att förutsätta en säker miljö. Det är ju ett måste om du vill diskutera ett speciellt aspekt.
Jag diskuterade fallen i led och topp. Skillnaden när man ramlar och den ökade risken för slackfall när man ledklättrar. Jag syftade egentligen aldrig på topp i helhet, även om jag kanske fick det att låta så. Sen står jag fortfarande fast vid att topprep går att göra så säkert att jag skulle anse det som ofarligt.