Myter om klättring

What? Jag tror oändligt många 6c-klättrare skulle kunna klättra 7a med snyggare fotarbete, samma sak med 6a-klättrare som skulle kunna klättra 6c eller 5a klättrare som skulle kunna klättra 6b, bara genom att förbättra fotarbetet.

Ni har väl rätt båda två. Det är viktigt med fotarbetet, och alla kan ju alltid förbättra allt. Att bara säga att man ska använda föttena bättre är dock ungefär lika bra som att ropa "klättra bättre".

Jag tror att det finns två (egentligen tre) typiska fel man göra som nybörjare, eller åtminstone fortfarande som 6a-klättrare.

Dels tar man inte små steg.

Det betyder egentligen två saker:
1. Man nonchalerar de formationer som är för små, och tittar bara efter stora tydliga steg. Om man istället ser efter vad som finns där man helst skulle vilja sätta foten, så kanske det finns ett "dåligt" steg där, men som duger bra just för att det är så rätt placerat.

2. Man nonchalerar samtidigt de korta steg som finns att ta, man letar efter ett rejält kliv, och ofta blir då movet onödigt högt och tungt, och kanske kräver bra grepp för händerna - som saknas.
Om man tar korta steg också, så löser sig ofta problem av sig själv för att man i det nya, aningen högre läget får nya oförutsedda möjligheter.

Det andra felet man gör generellt är att man har för liten vikt på fötterna, och därmed tröttar ut fingrarna, dvs underarmarna. Det tror jag är ett fel som nybörjare gör, men även mer vana klättrare som blir stressade när de klättrar på gränsen av sin förmåga. Jag märker själv att jag tr i med fingrarna märkvärdig mycket när jag är på väg att åka av, risken är att fötterna bara hänger ned mod sina steg. FAST jag vet bättre.

Nybörjaren (typ prova på nivå) har en tendens av att floppa upp hela foten på stegen och på så sätt begränsa sina rörelsemöjligheter då både tå och häl ligger mot väggen. Ett första steg i förbättrad fotarbete är att få dem att inse nyttan av att kunna flytta kroppstyngden fram och tillbaka, och hur det blir lättare att flytta kroppstyngden genom att stå på stegen med tårna istället för mittan av fotsulan.

Angående "använd fötterna" så har jag en del att säga om det här.

Jag har klättrat i ca 1½ månad, kanske 10-12 gånger allt som allt. Har ni klarat min första 6A vilket jag inte ens vet om det är bra eller inte, jag vet mycket väl att min benteknik är dålig, men HUR jag skall bli bättre på detta är ett mysterium för många verkar det som. För mig handlar det mycket om rutin, precis som att börja åka skidor eller snowboard, att lära sig köra gocart eller syssla med kampsport. Något man måste få kroppen att förstå och lära den.

För mig handlar det om teknisk färdighet och kunskap, eftersom jag har svårt med benplacering, dvs jag litar inte på benen oavsett hur mycket jag intalar mig själv detta, kommer jag automatiskt använd armarna mer. Vilket då blir att jag får kramp direkt. Försöker ta det lugnt, stå på tåsidor och vinkla in kroppen, men så kommer jag till ett problem som gör attt jag glömmer av allt för jag hittar inga bra grepp för benen.

Jag upplever att mina ben halkar av väggen, vilket skapar en otrygghet, jag vet inte om gummit är gammalt på skorna, eller om jag har dålig teknik för att få fäste, men det känns som att jag skall ramla av när som helst då jag står på strukturen t ex. Tror många med mig kan uppleva detta, just att man inte litar på benen. Och hur tränar man det? Jag har försökt klättra riktigt lätta leder genom att bara använda strukturen på väggen. Och att klättra med bara en hand går inte på de väggarna jag klättrar då greppen är lite väl långt i från.

Någon gång har jag verkligen fått en WOW-upplevelse, på en led där jag placerade benen antagligen perfekt i knee-down-läge och kunde stå så utan att ens hålla i fingrarna. Men som sagt, att säga till ngåon att använda benen är helt värdelöst. Någon träning kanske finns för oss som inte litar på benen? eller så kommer det med tiden`

/M

Det är klart att det är viktigt med fotarbete. Om inte annat för att placera sin vikt/motvikt.
Jag syftar helt på nybörjare. Jag klättrar med en annan vän som bor i närheten av mig, när han kan. Vilket inte är så ofta. Detta leder till att jag på facebook går ut och frågar om folk vill med och då jag är den enda med grönt kort (plus att jag vill få folk 'hooked') låter jag de andra klättra.

Det jag ser med de som inte vart där mer än 3-4 gånger är att de alltid jobbar sig upp med armarna. Benen flyttar de bara med. De vill hitta ett högt grepp, hålla i sig ordentligt, innan de flyttar med fötterna. Som mBengtson säger så har det nog med rädsla att göra. Det ser jättejobbigt ut och man ser hur trötta de blir då de nästan alltid "hänger i armarna".

Jag själv är relativt ny. Jag söker teknik och vill förbättra mig. Men jag tar mig ju upp. Jag har mina jag kan arbeta på och jag har mina mål. Jag vet idag att mitt fotarbete är dåligt jämfört med hur jag utvecklats i armar och händer. Det är ofta fötter slinter för mig. Jag vet att jag måste förbättra detta.

Min mening är nybörjare glömmer bort fötterna. De har mer fokus på midja och upp. Att ha säkra handgrepp för trygghetens skull. Det är svårare att leta fotgrepp. Det spelar roll vem man skriker "använd fötterna" till och varför.

T

Jag skulle vilja påstå att det är en myt att folk klättrar för att det är farligt. Har själv ibland fått kommentaren att "jag gillar när det är lite farligt." För min del har jag snarare uttryckt en viss respekt som fått lyssnaren att tolka som att det varit farligt medan jag bara har sagt att det var med en viss risk att friklättra i en tvålkoppsgrotta.

Detta med farligheten är ju rätt svårt. Många börjar kanske klättra för att det framstår som spännande. När man provar lär man sig att det går att till stor del eliminera riskerna. Efterhand lär man sig mer och mer om detta, samt flyttar därmed fram gränsen för vad som är möjligt att göra "utan risk". Man börjar troligen med viss medvetenhet också att närma sig denna gräns, samt att överträda den på ett "kontrollerat" sätt.
Möjligen har man också en viss jargong åtminstone när man pratar om vissa turer med andra inom sporten. En jargong som är ägnad att ha en ganska modig attityd, eller så skrattar man åt stolleprov man varit med om.

Kanske är det också så att man efterhand börjar behöva lite klättring som höjer puls, och gör munnen torr?

Men att generellt kalla klättrare för adrenalinjunkies framstår ändå som helt fel, och en myt...

Detta med farligheten är ju rätt svårt. Många börjar kanske klättra för att det framstår som spännande. När man provar lär man sig att det går att till stor del eliminera riskerna. Efterhand lär man sig mer och mer om detta, samt flyttar därmed fram gränsen för vad som är möjligt att göra "utan risk". Man börjar troligen med viss medvetenhet också att närma sig denna gräns, samt att överträda den på ett "kontrollerat" sätt.
Möjligen har man också en viss jargong åtminstone när man pratar om vissa turer med andra inom sporten. En jargong som är ägnad att ha en ganska modig attityd, eller så skrattar man åt stolleprov man varit med om.

Kanske är det också så att man efterhand börjar behöva lite klättring som höjer puls, och gör munnen torr?

Men att generellt kalla klättrare för adrenalinjunkies framstår ändå som helt fel, och en myt...

Folks anmäla uppfattning angående detta bygger nog på grund i höjdrädsla. Jag vet att bara korta inneväggar får förstagångenklättrare att tveka halvvägs upp. Utbristande "shit vad högt det är".

Sen finns det ju vissa som vid led klättring inte alls skulle kunna ta ett fall utan att göra illa sig ordentligt medan det finns andra som välkomnar något att skratta åt efteråt. Topprep är ju helt ofarligt. Nu syftar jag på ej materialskada. Både i sportkkättring och toppa.

Folks anmäla uppfattning angående detta bygger nog på grund i höjdrädsla. Jag vet att bara korta inneväggar får förstagångenklättrare att tveka halvvägs upp. Utbristande "shit vad högt det är".

Sen finns det ju vissa som vid led klättring inte alls skulle kunna ta ett fall utan att göra illa sig ordentligt medan det finns andra som välkomnar något att skratta åt efteråt. Topprep är ju helt ofarligt. Nu syftar jag på ej materialskada. Både i sportkkättring och toppa.

Jag tror du missade en viktigt poäng när du tog grönt kort, och du kanske bör gå kursen igen. Topprep är absolut inte ofarligt, harmlöst om man gör allting rätt, men inte ofarligt.

"If you are not afried, you are not paying attention to what is going on" -- Steve House

Jag tror du missade en viktigt poäng när du tog grönt kort, och du kanske bör gå kursen igen. Topprep är absolut inte ofarligt, harmlöst om man gör allting rätt, men inte ofarligt.

"If you are not afried, you are not paying attention to what is going on" -- Steve House

Jag visste att någon skulle komma och spela viktigpetter. Du vet mycket väl vad jag menar, be annars om en förklaring. Att gå in och ifrågasätta min kompetens för att du inte kan göra annat än att ta ett ord bokstavligt är bara tråkigt och avspeglar bara att du måste rätta.
Du säger själv samma sak men använder ordet harmlöst. Något 'ofarligt' kan översättas till i vanlig diskussion.

Det är av en anledning det behövs rött kort för att både klättra ledklättring och säkra ledklättring.
I topprep är det så lätt att eliminera så många risker. I ledklättring är det svårare att eliminera riskerna som skapas vid fall då du klättrar över den säkrade punkten.

Kolla helt ärligt vilken kompetens som behövs för att ta grönt kort och vad som lärs ut.

"I have a pet lizard named Puff, five goldfish - named Pinky, Brain, Jowels, Pearl and Sandy, an oscar fish named Chef, two pacus, an albino African frog named Whitey, a bonsai tree, four Venus flytraps, a fruit fly farm and sea monkeys." - Chris Pratt

Puss

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vickom Undersökning kring klättring Klättring allmänt 0
PiBe Söker bok för klättring i Stockholm Klättring allmänt 1
Tankspridd Nybörjare klättring Klättring allmänt 2
Ri_Ga Multipitch Bultade Västragötaland? Klättring allmänt 3
Robin Lindblom Klättring västragötaland /bohuslän Klättring allmänt 2
Vildmarkare Bestiga Sarektjåkka’s 5 toppar med start vid Svarta Spetsen Klättring allmänt 3
Erik93 Guidebok klättring Sicilien (Di roccia di sole, 2015) Klättring allmänt 0
KrilleMedC Milstenar inom klättring Klättring allmänt 9
Erik93 Klättring Italien Juli (Varmt!!!) Klättring allmänt 5
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Noisek79 Klättring för sökning Gränna - hittelön Klättring allmänt 0
dmchris Klättring nära Hemavan? Klättring allmänt 0
Arytmica SRT-klättring (sele) Klättring allmänt 2
Fleixx Klättring i södra Skåne? Klättring allmänt 5
Jiggen Klättring Alperna Klättring allmänt 6
ante353 Styrketräning inför klättring Klättring allmänt 6
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
olivere Klättring vid bulk Klättring allmänt 2
Hagge17 Från vandring till klättring Klättring allmänt 3
olivere Klättring åldersgräns Klättring allmänt 6
Arytmica Petzl Vertex för klättring? Klättring allmänt 4
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
JallaJallas Klättring i Sälen? Klättring allmänt 0
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
michaelj Klättring i Kroatien Klättring allmänt 4
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
busnicke Klättring costa blanca. Klättring allmänt 6
Louisoh69 Börja med klättring? Klättring allmänt 12
Caroline Henriksson Skor och förberedelse för via ferrata-klättring Klättring allmänt 7
CarMaPal Testa klättring utomhus Klättring allmänt 8
henkaj klättring Schweiz. Klättring allmänt 5
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Polarnatt Reumatism, fingerleder och klättring Klättring allmänt 1
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
dmchris 3 månaders klättring - var? Klättring allmänt 4
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
Pallet Bästa dubbelrep för alpin klättring och is? Klättring allmänt 2
Djurmo Är detta en brant promenad eller klättring? Klättring allmänt 29
Corax Klättring som alternativ till droger, brott och våldsam död Klättring allmänt 3
Polarnatt Klättring och träning Klättring allmänt 8
Gabbi_ Klättring efter operation karpaltunnelsyndrom? Klättring allmänt 17
Ghost En bok om tränning inom klättring Klättring allmänt 0
everts1 Sollefteå - bouldering/klättring? Klättring allmänt 0
Chiroo Klättring inomhus Åkersberga Klättring allmänt 1
lyckegard klättring i Stockholm Klättring allmänt 6
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
jonkandonkan Klättring Toubkal/Atlasbergen Klättring allmänt 6
Vildstjärna Klättring på Kullaberg Klättring allmänt 2
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg