Mygghatt

@nermander och 7S
lol!

Dock kan ju herrarna åtminstone komma undan med att blotta små bitar hud. En själv måste ju hasa ner brallan i knävecken...

Hur som, de viktigaste attiraljerna mot mygg är i min värld:
- Hatt/keps/annan huvudbonad. Jäkligt jobbigt att försvara skulten, och som nermander påpekar ovan så verkar inte myggen gilla/kunna flyga in under ett brätte, så en keps kan hjälpligt skydda ansiktet.
- En "myggsäker" skjorta. Jag kör militärens skjorta, enkom, med t-shirt eller med underställströja under beroende på temperatur. Skyddar ambågarna också.
- Naturligtvis myggsäkra byxor. Ge sig ut i bushen med shorts är ingen höjdare, gör man det bör man ha ett ombyte.
- Myggnät så man slipper ha dem i ansiktet.
 
mygg är inte så farligt.
men knott och svidon. är värre än mygg och där hjälper inte mygghatt eller mygga så bra.ha testat båda och fick dåligt resultat. man får leva med myggen och kryp.
 
Kan ni förklara för en novis hur Er myggstrategi ser ut för en vandring under myggtider? ...typ matlagning, sova etc.

Det här med mygg/knott/sviron är mycket en vanesak och inställningsfråga tror jag. Bryr jag mig inte så stör de inte. Ytterst sällan jag behöver smörja mig och ändå luktar jag gott för flygfäna. Myggnät använder jag bara vid sovdags.
Andra, en av mina systrar tex, får panik direkt de ser en mygga:)

Sen kan man ju välja var man stannar med lite eftertanke. Ett 'dråpligt' minne var i Padjelanta en varm, solig och fin julidag kanske +24C, jag o sambon hade stannat vid en jokk för att äta lunch. Vi satt i kortärmat/barbent ute i det fria i solskenet där det fläktade lite. Så kommer det ett yngre par, ute på sin första fjällvandring enl egen utsago, som stannar en bit ifrån oss för att också äta. De är fullt påklädda i Goretex från topp till tå och bär även myggnät för myggens skull. Pga solen och värmen och de heltäckande kläderna väljer de dock att sätta sig i skuggan i de vindskyddade snåren - just där myggen trivs:) De såg inte ut att trivas=D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mygghatt Kläder 1

Liknande trådar

  • Mygghatt